۰
تغییر مسیری بزرگ در راه است؟

پتروشیمی؛ كارت جدید غول‌های نفتی

میز نفت - صنعت پتروشیمی با عرضه پلاستیک، پلی استر و بسیاری از کالاهای ارزان و سبک دیگر که زیربنای زندگی مدرن هستند، می تواند به شرکت های نفتی کمک کند تا مدت ها پس از رسیدن تقاضای سوخت بخش حمل و نقل به نقطه اوج، سودآوری خود را ادامه دهند.
صنعت پتروشیمی | میز نفت
صنعت پتروشیمی | میز نفت
به گزارش میز نفت، انقلاب خودروهای برقی پیش‌بینی‌های هولناكی را در مورد نابودی صنعت نفت و گاز با قدمت نزدیک به دو قرن نشان می دهد. سال گذشته، بلومبرگ در گزارشی پیش‌بینی کرد که تقاضای جهانی برای سوخت خودروها در سال 2027 میلادی به بالاترین حد خود یعنی 49 میلیون بشکه در روز قبل از آغاز روند کاهش تقاضا خواهد رسید.

بلومبرگ می‌گوید که استقبال پرشتاب از خودروهای برقی، جابجایی اشتراكی و بهبود روزافزون بهره‌وری سوخت، بزرگترین کاتالیزورهای نفتی هستند، به طوری که انتظار می‌رود خودروهای برقی تا سال 2040 میلادی به میزان خیره‌کننده 20 میلیون بشکه در روز و یا 10 برابر برآورد فعلی تقاضای نفت را کاهش دهند.

انتظار می‌رود که بخش خودروهای برقی ساخت چین نقش مهمی در ایجاد چالش در صنعت سوخت‌های فسیلی جهانی داشته باشد.

بازار نفت چین نه تنها به دلیل بزرگی آن، بلکه به دلیل انقلاب فراگیر خودروهای برقی، به دقت توسط کارشناسان انرژی بررسی و تحلیل می شود. به گفته لو روکوان، رئیس موسسه تحقیقاتی اقتصاد و فناوری شرکت ملی نفت چین، خودروهای برقی بیش از 20 میلیون تن تقاضای نفت خام را در سال جاری برابر با 10 درصد تقاضای این كشور کاهش خواهند داد.
 

تغییرات بنیادین در صنعت نفت


در دوره ای که فروش خودروهای دارای موتور احتراق داخلی همچنان رو به کاهش است، خرده فروشی خودروهای انرژی نو در كشور چین، از جمله خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی، با 28.6 درصد افزایش به 856 هزار دستگاه رسید.

به لطف تداوم تقاضای بالا برای این خودروهای پاك همراه  با پرداخت یارانه های دولتی، معافیت های مالیاتی و تخفیف های قابل توجه به خریداران، شاهد رونق این بازار هستیم.

در این شرایط، صنعت پتروشیمی با عرضه پلاستیک، پلی استر و بسیاری از کالاهای ارزان و سبک دیگر که زیربنای زندگی مدرن هستند، می تواند به شرکت های نفتی کمک کند تا مدت ها پس از رسیدن تقاضای سوخت بخش حمل و نقل به نقطه اوج، سودآوری خود را ادامه دهند.
 

نگاهی به پیش بینی جدید در بازار نفت


همانطور که در گزارش های پیشین توضیح داده‌ایم، در میان موسسه های بزرگ انرژی، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نسبت به چشم‌انداز بلندمدت تقاضای نفت بدبینانه‌ترین نگاه را دارد.

در میان مدت و بلندمدت، تنها آژانس بین المللی انرژی پیش بینی كرده که تقاضای جهانی نفت قبل از سال 2030 میلادی به اوج خود حتی در خوش بینانه ترین پیش بینی ها می رسد.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که زمان اوج تقاضا برای نفت لزوماً به معنای قریب‌الوقوع بودن کاهش سریع مصرف سوخت فسیلی نیست و اضافه می‌کند که احتمالاً به دنبال آن شاهد یک دوره یكنواخت یكنواخت مواج که سال‌ها ادامه خواهد داشت، خواهیم بود.

سازمان دیده بان انرژی مستقر در پاریس پیش بینی کرده است که تقاضای نفت در سال 2030 میلادی از 102.24 میلیون بشکه در روز به 105.45 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که 2.8 میلیون بشکه در روز - بیش از 85 درصد افزایش کلی تقاضا – به واحدهای پتروشیمی ها مربوط می شود.
 

برنامه غول های نفتی چیست؟


بررسی برنامه های سال 2023 میلادی شركت های بزرگ نفت و گاز و صنعت پتروشیمی نشان می دهد که طی سه سال آینده، شركت اگزون موبیل قصد دارد بیش از 20 میلیارد دلار در توسعه تولید پلاستیک سرمایه گذاری کند. شركت سی پی چم نیز 14.5 میلیارد دلار هزینه خواهد کرد و غول دوچمیكال قصد دارد 10 میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری نماید.

بسیاری از این سرمایه گذاری ها به بازار بزرگ صنعت پتروشیمی چین سرازیر می شود. به گفته سیاران هیلی، تحلیلگر بازار نفت در آژانس بین المللی انرژی، در حال حاضر حدود 6.7 میلیون بشکه در روز یا 6.5 درصد از مجموع مصرف جهانی نفت، برای تامین مواد پتروشیمی چین مصرف می شود.

 آژانس بین المللی انرژی گزارش داده است که 90 درصد افزایش تقاضای نفت چین از سال 2021 تا 2024 میلادی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع شیمیایی مانند ال پی جی، اتان و نفتا تامین می شود.گ=

آژانس بین‌المللی انرژی خاطرنشان می‌کند که در فاصله سال‌های 2019 تا 2024 میلادی ظرفیت تولید اضافی چین برای اتیلن و پروپیلن از مجموع ظرفیت‌های کنونی اروپا، ژاپن و کره جنوبی فراتر خواهد رفت.

در فاصله سال‌های 2018 تا 2023 میلادی، تولید الیاف مصنوعی چین به تنهایی 21 میلیون تن افزایش یافت که برای تولید بیش از 100 میلیارد تیشرت در سال کافی است. نسل جدیدی از پالایشگاه‌های خصوصی مانند پتروشیمی هنگلی و پتروشیمی رونگ‌شنگ در چین ظهور کرده‌اند که در آنها میلیاردها دلار به جای خرید بنزین و گازوئیل برای ساخت کارخانه‌های تخصصی ساخت محصولات شیمیایی هزینه می‌کنند.

نكته مهم این است كه پتروشیمی ها در دوره گذار به انرژی سبز بسیار مهم هستند، زیرا خودروهای برقی معمولاً از ترموپلاستیک، فوم، الیاف و پدهای لاستیکی بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی استفاده می کنند. دیوید یانکوویتز، مدیر بخش شیمیایی در دیلویت به فایننشال تایمز گفته است که سازندگان خودروهای برقی برای ساخت خودروهای سبک‌تر، رزین‌های پلاستیکی را جایگزین قطعات فلزی می‌کنند.
 

همیشه پای چین در میان است


یانکوویتز می گوید که تقریباً سه چهارم تمام فناوری های کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به مواد شیمیایی نیاز دارند که بیشتر آنها از نفت به دست آمده اند.

چین بخش زیادی از این تقاضا را از طریق پالایش داخلی نفت خام وارداتی تامین کرده است. اما رونق نفت شیل ایالات متحده همچنین یک همزیستی تقویت کننده دوجانبه با تقاضای رو به رشد چین برای پتروشیمی ایجاد کرده است.

براساس داده‌های ICIS، در فاصله سال‌های 2019 تا 2023 میلادی، ایالات متحده تنها تولیدکننده بزرگی بود که صادرات پلیمر خود را به چین افزایش داد. اکسون در حال حاضر در حال ساخت یک مجتمع پتروشیمی در استان گوانگدونگ در جنوب چین و همچنین توسعه تولیدات شیمیایی خود در تاسیسات موجود در ساحل خلیج آمریکا است.

براساس گزارش شركت اگزون، این مجتمع شیمیایی پلیمرهای عملکردی مورد استفاده در بسته بندی، خودرو، محصولات کشاورزی و مصرفی را برای بهداشت و مراقبت شخصی تولید خواهد کرد.

کارن مک کی، رئیس شرکت شیمیایی اگزون موبیل، در مراسم رونمایی از این پروژه در سال 2021 میلادی گفت: تقاضا برای پلیمرهای عملکردی در چین به افزایش خود ادامه خواهد داد و ما در موقعیت خوبی برای پاسخگویی به نیازهای این بازار رو به رشد هستیم.

 در همین حال، سال گذشته، عربستان سعودی آرامکو 10 درصد از سهام پتروشیمی رونگ‌شنگ در فهرست شنژن را به قیمت 3.6 میلیارد دلار خریداری کرد و برای خرید سهام در پتروشیمی هنگلی، تولیدکننده برتر چینی مواد شیمیایی برای پلاستیک، وارد مذاکره شده است.

هرچند سال گذشته، شركت اس اویل متعلق به آرامکو در یک کارخانه پتروشیمی 7 میلیارد دلاری در کره جنوبی با شکست تجاری روبرو شد.
 
 
منبع: www.Oilprice.com
نویسنده: الکس کیمانی
مترجم: محسن داوری
سه شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۳
کد مطلب: 38506
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *