۱
۳
بهترین زمان برای روشن شدن تراژدی کرسنت:

مطالبه مناظره کرسنتی زنگنه و جلیلی

میز نفت - این رسانه بارها طی سال‌های گذشته به زنگنه انتقادات جدی وارد کرده است که چرا با منتقدان مناظره‌ای پیرامون کرسنت برگزار می‌کند که او در اواخر دوران وزارتش، گفت حاضر به مناظره است اما نه با پادوها، بلکه با مقصر اصلی این پرونده یعنی سعید جلیلی.
قرارداد کرسنت | میز نفت
قرارداد کرسنت | میز نفت
به گزارش میز نفت، با پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی مسعود پزشکیان، حالا باید از سعید جلیلی مطالبه کرد به درخواست مناظره زنگنه پیرامون کرسنت پاسخ دهد. ازنظر وزیر سابق نفت، دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی مسبب اصلی تراژدی کرسنت است.

جلیلی هم می‌گوید جای متهم در دادگاه است و نه در رسانه و مناظره؛ همین موضوع به سوژه فضای مجازی تبدیل شده است تا مشخص شود جلیلی و زنگنه چه چیزی در چنته دارند.
 

جلیلی و زنگنه چه می گویند؟


وزیر سابق نفت، می‌گوید از سه سال پیش چند باری از جلیلی خواسته است تا در باب کرسنت به مناظره با او بنشیند اما جلیلی ترجیح داده این درخواست را با سکوت، از سر خود رد کند.

ازنظر جلیلی، پرونده کرسنت کاملاً هویدا و پیداست و نیازی به اثبات چیزی نیست؛ درست برخلاف زنگنه که اسناد در دستش بیشتر اشتباهات مهلک را متوجه سعید جلیلی می‌کند.

ماجرا هم به نامه‌ها و هامش هایی برمی‌گردد که میان محمود احمدی‌نژاد و سعید جلیلی در ابتدای سال 1388 ردوبدل شده است. به گفته زنگنه، رئیس‌جمهور وقت در نامه‌ای به جلیلی دستور داده تا این قرارداد اجرایی شود ولی جلیلی با قطار کردن استدلال‌ها و اعدادی، اجرایی کردن کرسنت را به ضرر کشور دانسته است.
 

بهترین زمان برای مناظره کرسنتی


گرچه عضو شورای عالی امنیت ملی به دلیل رقابت‌های انتخاباتی پاسخی به درخواست مناظره نداد ولی به نظر می‌رسد برای یک‌بار هم که شده بهتر است ماجرای کرسنت در رسانه ملی مورد کنکاش قرار بگیرد و طرفین، موضوع را روشن کنند.

گرچه میز نفت خود از منتقدان کرسنت طی سال‌های اخیر بوده، ولی به نظر می‌رسد اسنادی وجود دارد که می‌تواند زوایای مهم‌تری از این تراژدی را روشن کند.

زنگنه را مهم‌ترین متهم جرائم سنگین مالی در این پرونده می‌دانند اما وزیر سابق، معتقد است اشکال اساسی در این قرارداد وجود ندارد؛ او برای اثبات ادعای خود اسنادی در دست دارد که جلیلی باید درباره آن روشنگری کند.

به همین دلیل است که بهتر است سعید جلیلی تصمیم نهایی خود را گرفته و به مطالبه عمومی برای مناظره پاسخ مثبت دهد تا در یک مناظره تلویزیونی، موضوع کرسنت باز شده و مردم در جریان آن قرار بگیرند.

میز نفت بارها طی سال‌های گذشته به زنگنه انتقادات جدی وارد کرده است که چرا با منتقدان مناظره‌ای پیرامون کرسنت برگزار می‌کند که او در اواخر دوران وزارتش، گفت حاضر به مناظره است اما نه با پادوها، بلکه با مقصر اصلی این پرونده یعنی سعید جلیلی.
 
دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۳
کد مطلب: 38430
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
زنگنه مقصر اصلی ایجاد تعهد بین اللملی به کرسنت بدون پشتوانه اجرایی(پترو ایران تازه کار و ضعیف) و انعقاد قرارداد فروش گاز(انرژی) با قیمت ثابت که حتی نیاز را اینگونه نمی فروشند با ثمن بخس ۲ در هفت سال اول و ۷ سنت در ۱۸ سال دوم!؟
قرارداد اول فروش گاز (دقت شود اولین قرارداد) با ترکیه در زمان مرحوم آیت ا.. هاشمی و وزارت جناب آقای آقا زاده و مدیریت حرفه ایی محمد نژاد ،از نظر
term and conditions عالی است و دومین تجربه ملی(با کرسنت) از نظر قراردادی و قیمت فاجعه آور است.
کارشناس نفت دریایی
Iran, Islamic Republic of
ضمن تائید مطالب فوق الذکر ، طبق تعهدی که زنگنه قرارداد آن را امضا نموده بود ، باید گاز را در سال ۱۳۶۴ (زمان وزارت خودش) تحویل خریدار در شارجه می دادند،ولی در سال ۱۳۶۴ با کوله باری از معضلات در ساخت تاسیسات فقط Jack Up ها نصب شده بود و از Top side خبری نبود؟!
زنگنه خیانت نمود.
Iran, Islamic Republic of
مسئول اصلی قرارداد در همه زمینه ها نظیر بستن قرارداد، گرفتن مجوزهای لازم، فسخ قرارداد و .... مجری که وزارت نفت است می باشد. تمسک به مکاتبات و اظهار نظر ها و .... ذره ای از این مسئولیت نمی کاهد. اگر همان موقع قرارداد توسط مجری فسخ می شد واقعا هزینه اندکی شامل می شد. موضوع شکایت ترکیه و کم شدن مبلغ قراردادش نیز بسیار عجیب می باشد.