۰
چند عدد کلیدی درباره ادعای وزیر نفت

آمارسازی تولید گاز به سبک اوجی

میز نفت – نگاهی به دستاورد سازی وزیر نفت درباره افزایش تولید گاز، نشان می‌دهد جواد اوجی با آگاهی از بی‌سروسامان بودن فضای صنعت نفت و البته دولت، برای خود عددسازی و آمارسازی کرده است.
تولید گاز | میز نفت
تولید گاز | میز نفت
به گزارش میز نفت، یکی از مخاطبان این رسانه در مطلبی ارسال برای ما به جزئیات عددسازی وزیر نفت اشاره کرده و نوشته است:

آقای اوجی در حالی ادعای افزایش ۵۵ میلیون مترمکعبی تولید گاز در این دولت را مطرح می‌کند که چندین واقعیت را کتمان کرده است!

1 – باید گفت ۱۴ میلیون مترمکعب از عددسازی وزیر نفت، مربوط به تعمیرات خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی بوده که چاه و سکو و پالایشگاه و خط لوله آن قبلاً با ظرفیت کامل ۲۸ میلیون مترمکعب در سال ۹۳ به تولید کامل رسیده بود ولی به دلیل چالش‌های عملیاتی و تعمیراتی، مدتی در اواخر دولت قبل با نیمی از ظرفیت خود به بهره‌برداری رسید.

این پروژه پس از تعمیرات، مجدداً در ظرفیت کامل بهره‌برداری شد و درواقع هیچ چاه یا تأسیسات جدیدی در این دولت اضافه نشده است.

2 -  با انتقال سکوی سوم فاز۱۲ و انتقال آن به فاز۱۱ حدود ۵ میلیون مترمکعب از تولید فاز۱۲ به مدت دو سال قطع شد که متأسفانه در آمارها به آن اشاره‌ای نمی‌شود و حال قریب یک سال است که فاز۱۱ با ظرفیت میانگین ۱۰ میلیون مترمکعب در روز وارد مدار تولید شده است. درواقع سرجمع افزایش تولید از محل فاز۱۱ هم در دو سال گذشته تابه‌حال صفر است.

3 -  افزایش تولید حدود ۱۰ میلیون مترمکعبی هم از محل ۴ سکوی فاز۱۴ هم فقط با باز کردن بیشتر شیرهای سرچاهی در سکوها و فشار و آسیب بیشتر به مخزن بوده و در آنجا هم افزایش تولید با حفر چاه جدید یا احداث تأسیسات جدیدی نبوده است.

بنابراین درمجموع حدود ۳۵ میلیون مترمکعب از این میزان ادعایی افزایش تولید گاز یا واقعیت نداشته یا استفاده از همان ظرفیت‌ها و تأسیسات قبلی است و خالص افزایش تولید شاید به ۲۰ میلیون مترمکعب در روز هم نرسد که حدود ۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

حالا این عدد را مقایسه کنید با افزایش ظرفیت و تولید در سه -چهار سال اول دولت قبل که روزانه از ۲۸۰ به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب فقط در پارس جنوبی رسیدیم که افزایش دو و نیم برابری  به میزان ۴۲۰ میلیون مترمکعب در روز داشتیم!

بگذریم که هیچ طرح بزرگ و مهم جدیدی در این سه سال کلید زده یا شروع نشده و با این شرایط تا چهار سال آینده نیز نباید انتظار افزایش تولید خاصی در گاز داشت که البته از نا ترازان دستاورد ساز با قلع‌وقمع نیروهای فنی و گماردن افراد غیرمتخصص انتظار بجایی هم نیست.
 
 
شنبه ۲ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۵
کد مطلب: 38297
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *