۱
مرد لابی به استراحت خواهد رفت؟

سلام به «پایان» ضیغمی در نفت

میز نفت - با درگذشت سید ابراهیم رئیسی و کنار رفتن احتمالی نیروهای او در بدنه دولت، باید به «پایان» علیرضا ضیغمی «سلام» کرد؛ مردی که به دلیل رابطه خاصش با رئیس‌جمهور سابق نقش مهمی در چینش برخی مدیران نفت داشت.
علبرضا ضیغمی | میز نفت
علبرضا ضیغمی | میز نفت
وحید حاجی پور | با درگذشت سید ابراهیم رئیسی و کنار رفتن احتمالی نیروهای او در بدنه دولت، باید به «پایان» علیرضا ضیغمی «سلام» کرد؛ مردی که به دلیل رابطه خاصش با رئیس‌جمهور سابق نقش مهمی در چینش برخی مدیران نفت داشت.

 علیرضا ضیغمی مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش که رابطه بسیار محکم و صمیمی با سید مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت داشت، در دوران انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های 1396 و 1400 نقش مهمی در ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی داشت.

اسفند 1394 که رئیسی به آستان قدس رضوی رفت و تولیت این نهاد را بر عهده گرفت، ضیغمی به همراه تعدادی از مدیران سابق صنعت نفت، راهی آستان شد و در حوزه فعالیت‌های نفتی و اقتصادی کار خود را آغاز کرد.
 

راز یک رابطه گرم با دفتر رئیسی


رابطه گرم ضیغمی با ابوالقاسم کریمی، از افراد نزدیک به رئیسی باعث شد تا در سال 1396 مسئولیت کمیته نفت ستاد رئیسی را بر عهده بگیرد؛ او تلاش داشت تا با بسیج کردن نیروها و مدیران صنعت نفت، رأی نفتی‌ها را به صندوق رئیسی واریز کند اما نه‌تنها این‌گونه نشد، بلکه در میان سازمان‌های دولتی کمترین رأی به رئیسی، متعلق به نفت بود و اغلب نفتی‌ها به روحانی رأی دادند.

ضیغمی رابطه خود با رئیسی را قطع نکرد و در سال 1400 هم با نظر مثبت مسعود میرکاظمی، ریاست کمیته نفت ستاد رئیسی را در دست گرفت؛ تفاوت سال 1400 با سال 1396 این بود که در انتخابات دوم مرحوم رئیسی، کاملاً قابل پیش‌بینی بود که او رئیس‌جمهور هشتم ایران است، پس کار خود سخت نبود و این بار، همه مدیران نفتی برای کارت زدن در ستاد انتخاباتی، سعی داشتند برادری خود را به ضیغمی صادر کنند.

انتخاب ضیغمی برای وزارت نفت، کسی نبود جز رستم قاسمی و هنوز هم که هنوز است، جواد اوجی بابت آن نامه معروف حمایت او از رستم قاسمی، رابطه شکرآبی با او دارد و به همین دلیل، نقش مهمی به وی داده نشد تا تیغ ضیغمی، در صندوق بازنشستگی صنعت نفت برندگی داشته باشد. جایی که عبدالحسین بیات رابطه خوبی با او داشته و دارد.
 

پایان کار در نفت


حالا اما دولت سیزدهم در انتهای فعالیت خود قرار دارد؛ ضیغمی که به‌واسطه روابط خود با دفتر رئیس‌جمهور فقید موردتکریم برخی نفتی‌ها قرار داشت، به پایان نفوذ نفتی خود در لایه‌های بالای مدیریت نظام رسیده است و دیگر نمی‌تواند برای فرزند خود یعنی مهدی ضیغمی، لابی کند تا مدیرعامل شرکت نیکو شود.

آقای ضیغمی دیگر مثل قبل نیست و حالا باید از دور نظاره‌گر تحولات سیاسی در صنعت نفت باشد.
 
 
يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 38032
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *