۰
تاریخ نفت با دکتر حجت الله غنیمی فرد:

ایده تاسیس نیکو از کجا آمد؟

میز نفت - دکتر حجت الله غنیمی فرد که 18 سال مدیریت فروش نفت ایران را برعهده داشت، به این پرسش مهم پاسخ می دهد که ایده تاسیس نیکو از کجا آمد و حاصل کار چه کسانی بود.
شرکت نیکو | میز نفت
شرکت نیکو | میز نفت
به گزارش میز نفت، دکتر حجت الله غنیمی فرد، در کتاب ناگفته های فروش نفت – نوشته وحید حاجی پور- به ماجرای تاسیس شرکت نیکو پرداخته است؛ بخشی از اظهارات وی در ادامه می آید:
 
* شرکت نیکو در جرسی انگلیس ثبت و برای آنکه امور این شرکت انجام شود، شرکتی به نام شرکت NTS  در لندن تأسیس شد که کارهای این شرکت را به‌عنوان سرویس کمپانی آن شرکت انجام می‌داد. درواقع NTS یک شرکت خدماتی برای نیکو بود.

* اگر نیکو خودش می‌خواست رأساً فعالیت کند باید مالیات سنگینی پرداخت می‌کرد. پس از روی کار آمدن دولت مرحوم ماندلا در آفریقای جنوبی با توافقی که در زمان آقای آقازاده حاصل شد به این توافق رسیدیم که صادرات نفت به آفریقای جنوبی و بعضی از کشورهای آفریقایی مانند مراکش که گاهی نفت می‌خریدند از طریق نیکو صورت بگیرد، درنتیجه اگر منظورتان این است که آن زمان نیکو رأساً کاری نمی‌کرد، بله درست است ولی همه‌ کارهای این شرکت از طریق شرکت NTS انجام می‌شد.

حجت الله غنیمی فرد - میز نفت

* همه سوابق کارهایی که می‌کرد موجود است که چگونه به نیکو منتقل می‌شد. همه نتایج کارها آن‌ها در ترازنامه سالانه شرکت ملی نفت ایران ‌که همیشه هم به تائید مجمع آن می‌رسید وجود دارد پس اینکه بگوییم نیکو بیکار بوده درست نیست.
 

ایده ای مهم در بین الملل نفت 

 
تا جایی که یادم است ایده تاسیس نیکو توسط تعدادی از کارشناسان و مدیران مطرح شده بود. آقایی بودند به نام عرفانی که در ابتدای پیروزی انقلاب مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی بودند، از افراد بسیار متعهد و مورد اعتماد؛ برادر دیگری به نام آقای دکتر موحدی زاده که مدت زیادی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، رئیس اداره فرآورده‌های نفتی مدیریت امور بین‌الملل و معاون امور بازرگانی آقای آقازاده بودند به‌اتفاق آقای هدایت زاده و آقای مستأجران‌ این ایده را مطرح کردند. آقای مستأجران هم مدتی مدیر امور بازرگانی شرکت ملی نفت ایران بودند و زمانی که دانشکده نفت حسابداری مجدد احیا شد، مدتی هم ریاست آن را بر عهده داشتند. ایده نیکو محصول این ترکیب بود.
 

چرا نیکو تاسیس شد؟


هدف از تاسیس این شرکت، ورود به بازارهایی بود که نمی‌توانستیم وارد شویم. مثلاً سیاست‌های وقت وزارت نفت و کشور این اجازه را به شرکت ملی نفت نمی‌داد که وارد بازار نفت کاغذی شود. عقیده داشتیم اگر به قواعد این بازار آشنا نباشیم ممکن است معاملات تجاری عادی نفت خامی هم که داریم به‌صورت صحیح انجام نشود،

شرکت NTS اما می‌توانست این معاملات را انجام بدهد تا تعداد زیادی از همکاران با این بازارها آشنا شوند و عملاً در این معاملات وارد شدند و توانستند از این طریق دانشی را برای مجموعه نفت کسب کنند. تا زمانی که در خاطر دارم، بعضی از همکاران به لندن رفته و پس از فعالیت و کسب تجربه در NTS به کشور برمی‌گشتند.
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۸
کد مطلب: 37908
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *