وحید حاجی پور | 21 اکتبر 2014 ، مه همه مسکو را فراگرفته بود بهویژه باند فرودگاه نوکووو مسکو؛ همین کافی بود تا چند ساعت بعد، خبری مهم جهان نفت را در بهت فرو برد؛ یکی از بازیگران مهم صنعت نفت با سبیل خاصش، وقتی قصد داشت با یک فروند جت فالکون، از مسکو به پاریس پرواز کند در اتفاقی عجیب، به یک ماشین برفروب برخورد میکند. چند لحظه بعد، جت
کریستوف دومارژری مدیرعامل توتال در آتش سوخت و همه چهار سرنشین آن کشته شدند.
این اتفاق در فرودگاهی رخ داد که به امنیتی و امن بودن شهره است و شخص پوتین و سایر افراد ذینفوذ روسی، تنها از این فرودگاه برای پروازهای خود استفاده میکنند.
*جت کریستوف دومارژری مدیرعامل توتال
خبر بهسرعت جهان نفت را متأثر کرد؛ دورمارژری یک شخصیت خاص در میان نفتیها بود که حالا دیگر وجود خارجی نداشت. مقامات روسی گفتند به دلیل مست بودن راننده خودروی برفروب که مسیر خود را به باند فرودگاه تغییر داده بود، این حادثه رخداده است و بهزودی با محاکمه افراد دخیل در این اتفاق، زوایای دیگری از این حادثه روشن میشود.
گزارشها هم ضدونقیض بود؛ جدای از مست بودن راننده خودروی برفروب، عدهای دیگر از اشتباه خلبان میگفتند و برخی دیگر، از خطای برج مراقبت.
*کریستوف دومارژری و ولادیمیر پوتین
پسازاین اتفاق، فرانس اولاند رئیسجمهور وقت فرانسه دومارژری را یک فرد تأثیرگذار در صنعت نفت جهان برشمرد و گفت: «او خود را وقف فرانسه کرد تا توتال تبدیل به یک شرکت معتبر بینالمللی شود.» پوتین هم این ضایعه را به فرانسویها تسلیت گفت ولی دیگر خبری از مرد خاص نبود.
او اما در مسکو چه میکرد؟ وی به روسیه رفته بود تا مسیر سرمایهگذاری با لوک اویل را هموار کند؛ برنامهای که قرار بود دومارژری پول فرانسویها را به اکتشافات نفت در سیبری هدایت کند اما تحریمها اجازه این همکاری را نمیداد. او رابطه نزدیکی با دیمتری مدودوف نخستوزیر روسیه داشت و در روزهایی که میهمان روسها بود، در اقامتگاه شخصی آقای نخست وزیر حضور مییافت.
مرد فرانسوی، طرفدار حفظ رابطه نفتی با کرملین بود و وقتی فشارهای اروپا برای عدم سرمایهگذاری در روسیه را میدید، از هر ابزاری برای کاهش این فشارها استفاده میکرد.
فرانسویها خواستار رسیدگی فوری روسیه بهاتفاق رخداده شدند؛ دادستانی مسکو 5 نفر را در رابطه با این اتفاق بازداشت کرد؛ رسیدگی به این پرونده به تعویق افتاد تا آنکه چند ماه بعد دادگاه متهمان برگزار شود. اصلیترین متهم این پرونده هم کسی نبود جز ولادیمیر مارتیننکو راننده خودروی برفروب که متهم شد درحالیکه مست بود به مسیر پرواز جت فالکون دومارژری حرکت کرده است.
*متهمان حادثه کشته شدن کریستوف دومارژری
او در دادگاه اعتراف کرد که آن شب مست بوده و مستیاش باعث شده بود تا خودرو را در مسیر TAKE OFF
جت قرار دهد؛ ولادیمیر لدنف، که مسئولیت تیم کارگران باند فرودگاه را در شب سقوط در دست داشت هم به کمکاری خود اقرار کرد درست برخلاف سه نفر از کارکنان برج مراقبت که خود را خطاکار نمیدانستند.
* ولادیمیر مارتیننکو و ولادیمیر لدنف
در مقابل این اعترافات و اتفاقات دادگاه، بسیاری اینگونه تحلیل کردند که روسیه برای مخفی گذاشتن کمکاریهای خود در مسئله امنیت پرواز، این دادگاه را برگزار کردند و میخواهند چند کارگر و کارمند ساده را قربانی اهداف خود کنند. درنهایت، دادگاه تصمیم گرفت مارتین نکو و لدنف را به ترتیب به چهار سال و سه سال و نیم زندان محکوم کند.
ولادیمیر مارتیننکو قبل از صدور حکم به قاضی گفت: «من مقصر هستم، از همهکسانی که رنج کشیدهاند میخواهم من را ببخشند». لدنف هم با تائید اهمال خود گفت:«تا پایان زندگی خود با این احساس گناه سر خواهم کرد». درحالیکه همگان منتظر حضور این دو نفر در زندان بودند، تصویب یک قانون، مجوزی شد برای آزادی آنها.
قانون عفو سال 2015 که همان سال در مجلس روسیه تصویب شد، افرادی را که برای اولین بار به دلیل جرایم غیر عمد محکوم میشدند را از مجازات معاف میکرد. محکومان آزاد شدند و دیگر برای کسی مهم نبود چه اتفاقی رخداده است؛ مانند دومارژری که بهسرعت از اذهان پاک شد.