وحید حاجیپور | وقتی نظام سهمیهبندی بنزین احیا و کارت سوخت تبدیل به یک ابزار مهم برای سوختگیر شد، میزان مصرف روزانه بنزین طی 10 ماه گذشته روزانه بین 20 تا 25 میلیون لیتر در روز کاهش یافت؛ با احیای کارت سوخت هم مصرف داخلی کاهش یافت و هم با مدیریت اطلاعاتی مصرف بنزین، قاچاق این سوخت هم کاهش یافت.
در چنین شرایطی که وزارت نفت هم اقرار به کاهش مصرف بنزین کرده است، شماتتها علیه این وزارتخانه به دلیل حذف نظام سهمیهبندی و رهاسازی مصرف بنزین افزایش یافت. این جدای از اتفاقات تلخ آبان 98 است که تنها دلیلش، سیاسی کاری دولتی بود که با یک تصمیم اشتباه، نظام مدیریت مصرف بنزین را نابود کرد و موجب شد میزان مصرف بنزین به حدود 100 میلیون لیتر در روز برساند.
تا پیش از حذف کارت سوخت، میزان مصرف بنزین بین 70 تا75 میلیون لیتر در روز بود که با تصمیم وزارت نفت و دولت، این میزان با حذف نظام سهمیهبندی به حدود 100 میلیون لیتر در روز رسید. وزارت نفت برای فرار کردن از این عملکرد، مدام عوامل دیگر را موجب افزایش مصرف بنزین میدانست. یکی از این استدلالها افزایش تولید خودرو قلمداد میکرد در حالی که طی سه سال گذشته کمترین تولید خودرو در کشور به ثبت رسیده است که نشان میدهد چنین استدلالی فقط برای «ردگمکنی» است.
یکی دیگر از استذلالها نیز مربوط به جایگزینی سی ان جی بهجای بنزین است؛ وزارت نفت معتقد است بخش عمدهای از کاهش مصرف بنزین، توسط سی ان جی جبران شده و اساسا تغییری در مصرف سوخت رخ نداده است. این توجیه و عددسازی، دقیقا در مقابل اظهارات و نظر کارشناسانی بود که معتقد بودند با نظام سهمیهبندی، میزان مصرف سوخت در بخش حمل و نقل کاهش یافته است ولی این وزارتخانه و طرفدارانش، مدام روی سی ان جی مانور میدادند.
در چنین شرایطی، گزارش مرکز آمار نشان داد که حرف منتقدان دولت تا چه اندازه درست بوده است؛ در بخش گاز گزارشی که مرکز آمار منتشر کرده، آمده است: در حال حاضر نیروگاهها با مصرف 45 درصد از گاز تولیدی بیشترین مصرف را در بین سایر بخشها دارند. مصرف بخش خانگی نیز 16.5 درصد از کل گاز تولیدی است. مصرف روزانه 19.5 میلیون متر مکعب گاز در بخش حمل و نقل نیز حاکی از مصرف روزانه CNG در کشور در بهار سال جاری است.
این اعداد به چه معناست؟ بررسی آمارهای فصلی مصرف CNG از پاییز 98 تا بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه نشان می دهد صرفا در زمستان پارسال در مقایسه با مدت مشابه سال 97، مصرف CNG، حدود 10 درصد افزایش یافته است.
این گزارش به خوبی روشن میسازد وزارت نفت برای توجیه اشتباه خود برای حذف نظام سهمیهبندی، به استدلال دروغی تمسک جسته است که اصولا و منطقا نمیتواند این وزارتخانه از برای دشمنی با نظام مدیریت مصرف سوخت تبرئه کند.
وزارت نفت دوست ندارد بپذیرد که با سیاستهای اشتباه و متناقض با منافع ملی، میلیاردها دلار از درآمدهای کشور را به باد داده و از سوی دیگر، نتایج امنیتی – اجتماعی آن را در سال 98 به نظام جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرده است. وزارتخانهای که به خوبی میداند چه کرده، این حق را به خود میدهد برای فرار به جلو، دست به آمارسازی زده و همه را مقصر جلوه دهد جز خودش!
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۴۱