به گزارش میز نفت، براساس گزارش رسانههای ایران، با تصویب این طرح، همه شناورهای عبوری از تنگه باریک 21 مایلی هرمز به دلیل عبور از محدوده آبهای ایران، عوارض تردد به تهران پرداخت میکنند. تهران، خواهان دریافت عوارض به دلیل تامین هزینههای تامین امنیت و مقابله با تهدیدهای ایالاتمتحده است. اما اهداف دیگری نیز در آن سوی طرح این قانون وجود دارد.
با بسته شدن احتمالی تنگه هرمز اقتصاد ایالاتمتحده از بازاری ۱.۲ کوادریلیون دلاری محروم خواهد شد. این اتفاق نظام بانکداری جهانی را به سوی فروپاشی سوق خواهد داد، تولید ناخالص ۸۰ تریلیون دلاری دنیا را تحت تاثیر گستردهای قرار خواهد داد و رکود چشمگیری را در اقتصاد دنیا پدید خواهد آورد.
ایران تهدید کرده با توقف صادرات نفت، از عبور تانکرها از این تنگه راهبردی جلوگیری خواهد کرد. آسیا، مهمترین بازار کنونی صادرکنندگان نفت منطقه خلیجفارس محسوب میشود.
ایران تا پیش از اعمال تحریمهای واشنگتن روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر میکرد. اما این عدد هم اکنون به تنها 400 هزار بشکه سقوط کرده است.
فرماندهان سپاه پاسداران از توانایی خود در غرق کردن ناوهای هواپیمابر ارتش ایالاتمتحده گفته اند. در سواحل گسترده ایران در شمال آبهای خلیجفارس موشکهای ضدکشتی مستقر شده است و سرلشگر باقری اعلام کرده در صورت ضرورت، کشورش ترانزیت نفت از تنگه هرمز را متوقف خواهد کرد.
*ایرانیها چه میخواهند؟
در واقع، رهبران ایران در نظر دارند با اعمال این مقررات به اهداف زیر دست یابند:
الف. ایجاد هراس در میان آمریکاییها و دولت ترامپ به دلیل اعمال تحریمهای سخت آسیب رسان به اقتصاد ایران.
ب. ایجاد هراس در جامعه بینالملل در جهت مخالفت با تحریمهای تحمیل شده.
پ. نشان دادن قدرت دولت به شهروندان ایرانی.
اما این تهدید تهران فاقد مشروعیت است. در ادامه با دلایل غیرقانونی بودن این اقدام ایران آشنا میشویم:
۱. دریافت حق عبور و مرور شناورها از تنگه هرمز بر خلاف مقررات بینالمللی است. این تنگه یک آبراه بینالمللی است. این عوارض فقط بر کانالهای مصنوعی و ساخته شده توسط دولتها نظیر کانال سوئز و یا کانال پاناما و از طرف هر یک از دولتهای دوسوی آن قابلیت اعمال دارد.
۲. اگر ایران به این اقدام دست بزند، ارتشهای چند کشور خواهان مداخله برای پایان دادن به این اقدام خواهند بود. نیروی دریایی ایالاتمتحده از دیرباز برای آزادی تردد در دریاهای سراسر دنیا فعالیت دارد.
در صورت عدم مداخله ارتش آمریکا، سایر کشورها با این اقدام مخالفت خواهند کرد. ناوهای چین، ژاپن و کره جنوبی از امکان مداخله نظامی برخوردارند، اما به دلیل وابستگی زیاد ایران به روابط تجاری با کشورهای آسیای شرقی، این درگیری دور از واقعیت است. اگر این کشورها از ایران بخواهند این اقدام را متوقف کند، تهران چاره ای به جز پذیرش این خواسته نخواهد داشت.
عربستان سعودی و امارات متحده عربی با ایجاد ناوگان هوایی نظامی قدرتمند با میلیاردها دلار سرمایه گذاری نیز یک قدرت تاثیرگذار هستند. از سوی دیگر، سازمان ملل و سایر سازمانهای بینالمللی در صورت ایجاد محدودیت برای تردد شناورها در تنگه هرمز به عنوان یک آبراه بینالمللی از ایرانیها درخواست خواهند کرد به این اقدام خاتمه دهند.
۳. شرکتهای دارای ناوگان نفتکش و کسب و کارهای جهانی نیز با پرداخت هرگونه عوارض به ایران مخالفند. (هرچند آنها ترجیح می دهند از ایجاد برخورد و تنش جلوگیری شود. ) پرداخت عوارض تردد به ایران ممکن است آنها را در معرض تحریمهای بینالمللی واشنگتن قرار دهد.
در تحریمهای دولت ترامپ، هرگونه مبادله مالی با ایران ممنوع بوده و با پرداخت عوارض به تهران، ممکن است آنها گرفتار تحریمهای ثانویه کاخ سفید شوند. شرکتهای متوسط و بزرگ تجاری حاضر نیستند بازار بزرگ و قدرت اقتصادی ایالاتمتحده را نادیده بگیرند.
ایران خواهان عبور از شرایط دشوار کنونی به دلیل تحریمهای ایالاتمتحده است. اما بی تردید، دریافت عوارض از شناورهای عبوری از تنگه هرمز، راهکار مناسب و کارایی برای آنها نخواهد بود.
نویسنده: الن آر. والد
مترجم: محسن داوری
منبع: Forbes
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۹