۰
سخت‌تر شدن ردیابی محموله‌های نفتی ایران

به دنبال نفتکش‌های ایرانی

ما می‌توانیم در عرض یک دقیقه، موقعیت هر یک از نفتکش‌های دنیا را اعلام کنیم، اما برای نفتکش‌های ایران به دلیل خاموش کردن ردیاب ها باید حدود یک روز برای بررسی و اعلام نظر، زمان صرف کنیم.
به دنبال نفتکش‌های ایرانی
میز نفت | در هفته های اخیر، مسیرهای دریایی تجارت نفت و فرآورده های نفتی در پیرامون تنگه هرمز، شاهد خرابکاری و ایجاد خسارت به شش تانکر غول پیکر بوده است. این حملات باعث شد تا سنگینی سایه سیاه جنگ بر منطقه خاورمیانه احساس شود.   
 
 به گزارش جوان، نشانی توییتری تانکر ترکرز (tankertrackers@) یکی از منابعی است که می تواند فعالان بازار را به سرعت از اتفاقات و حوادث دریایی روی داده در این منطقه و سایر نقاط دنیا آگاه کند. با پرداخت ماهانه ۲۹.۹۹ دلار همه افراد می توانند از گزارش های پایگاه تانکرترکرز (www.tankertrackers.com) به عنوان یکی از استارت آپ های موفق و پیشرو بازار انرژی مطلع شوند.

  در روز ۱۲ می، چهار تانکر لنگر انداخته در آب های بندر فجیریه امارات متحده عربی با مین های چسبانده شده به بدنه آنها منفجر شدند. ۳۲ روز بعد، دو نفتکش دیگر پس از عبور از تنگه هرمز به دنبال حملاتی مخفیانه با آسیب زیادی روبرو گردیده و دچار آتش سوزی شدند. 

این حوادث باعث شد رویارویی و جنگ لفظی ایران و ایالات متحده بالا گرفته و دو طرف تهدید به انجام اقدامات تهاجمی برای حفاظت از منافع خود کردند. در این هفته های پرتنش و هراس آور گزارش های منتشر شده توسط پایگاه تانکرترکرز یک منبع اطلاعاتی جذاب، دقیق و قابل اتکا برای فعالان بازار بود که بدون وابستگی به نظرات یک منبع، واقعیت ها و داده های دقیقی را با کمک تصاویر مستند به مخاطبان ارائه می‌کرد.   
مهم‌ترین نکته مورد توجه در فعالیت‌های این پایگاه را باید در ردیابی دقیق و بدون سانسور اتفاقات و فقدان نگاه ژورنالیستی و جانبدارانه برای جذب دنبال کنندگان جدید در توییتر دانست.

آنجلیکا فرانگو از دریانودان باسابقه جمله معروفی دارد: اتفاقات فاجعه آمیز در حوزه ژیوپلیتیک، خبری خوب برای مالکان نفتکش ها است. این نکته در مورد افزایش محبوبیت پایگاه تانکرترکرز در پنج هفته اخیر و آغاز جنگ نفتکش ها، تا حدود زیادی واقعیت دارد. بسیاری از شرکت های نفتکش، بیمه گران و بازرگانان محموله های نفتی برای اطلاع از آخرین تحولات و رویدادها به این پایگاه مراجعه می‌کنند.
 
همه به دنبال اطلاعات
سمیر مدنی از بنیانگذاران پایگاه تانکرترکرز می گوید: همه فعالان بازار با دقت و کنجکاوی به دنبال اطلاع از آخرین اتفاقات و رویدادها همراه با پیش بینی های تجاری برای تصمیم گیری بهینه تر هستند.

تجارب گذشته نشان داده که با پروپاگاندای دولت های درگیر، شاهد انتشار نظرات جانب گرایانه و یا نادرست از سوی طرف های ذینفع بوده ایم. این شرایط به نتیجه گیری های نادرست توسط مخاطبان منجر می شود. ما تلاش می کنیم با شواهد دقیق و قابل اتکا و با کنار گذاشتن آتش افروزی ها از داده های دریایی و تصاویر ماهواره ای برای نشان دادن واقعیت ها بهره ببریم. ما یک بازرس منبع باز و مستقل هستیم که همه می توانند ما را در فضای مجازی دنبال کنند.  

در شرایط عادی، مخاطبان از داده های ننتشر شده برای تحلیل جریان صادرات نفت و تحلیل های ژیوپلیتیک آن بهره می برند.   اما پس از اتفاقات و حوادث ژیوپلیتیک به سرعت شاهد تلاش  بسیاری از مراکز و موسسات و فعالان تجاری برای کسب اطلاعات از منابع مستقل و یافتن جزییات اتفاقات به ویژه حوادث روی داده پیرامون تنگه هرمز به عنوان گذرگاه کلیدی نفت در خاورمیانه هستیم.

مدنی می گوید: وقوع زدوخوردها و حوادث تروریستی برای کسب و کار ما یک امتیاز مثبت محسوب می شود. اما به عنوان پدر چهار فرزند، آنچه در سال های آینده در کتاب های درسی تاریخ دانش آموزان به چاپ خواهد رسید، از اهمیتی فراتر برخوردار است.

در پنج هفته پرافت و خیز اخیر، پایگاه تانکرترکرز نخستین منبعی بود که اخبار نشت نفت از نفتکش های مورد حمله قرار گرفته را با استناد به تصاویر ماهواره ای و یا رهسپاری نفتکش های ایرانی با ردیاب های خاموش به سوی بازارهای آسیایی را منتشر کرد. بدین ترتیب بسیاری از مخاطبان با توانایی های این پایگاه آشنا شدند. 

این دستاوردها با بهره گیری از فناوری هوش مصنوعی و داده های انبوه همراه با پردازش آنها به دست آمده است. این فرآیند با وجود سادگی ظاهری به دلیل پایش روزانه میلیون ها داده و تصویر ماهواره ای از دشوارهای بسیاری برخوردار است. 
 
کار سخت ردیابی نفتکش‌های ایرانی
 این شرکت در مورد ایران اعلام کرده اگرچه تا می سال  2018 میلادی و آغاز تحریم های نفتی تهران، ۹۵ درصد محموله های نفتی صادراتی این کشور به صورت شفاف جابجا می شدند، اما هم اکنون این عدد تقریبا به صفر رسیده است. به هر حال، ایرانی ها همچنان در حال صدور نفت خود هستند، اما تنها با مشاهده تصاویر ماهواره ای امکان ردیابی این محموله ها وجود دارد.

مدنی می گوید که ردیابی نفتکش‌های ایران به کار دشواری در شرایط کنونی تبدیل شده است. ما می‌توانیم در عرض یک دقیقه، موقعیت هر یک از نفتکش‌های دنیا را اعلام کنیم، اما برای نفتکش‌های ایران به دلیل خاموش کردن ردیاب ها باید حدود یک روز برای بررسی و اعلام نظر، زمان صرف کنیم. این تجهیزات ردیاب، موقعیت نفتکش ها را اعلام می کنند و پایگاه های اینترنتی از این داده ها برای نشان دادن موقعیت تانکرها بهره می‌برند.

تانکرها برای مخفی کردن مسیر خود، در هنگام ورود به پایانه بارگیری، ردیاب خود را خاموش می کنند و بدین ترتیب مسیر حرکت آنها مشخص نمی شود. اکثر نفتکش هایی که به بنادر ایران وارد می شوند، به شرکت ملی نفتکش ایران تعلق دارند که شرکتی دولتی بوده و اکثر ناوگان آن دارای پرچم پاناما است.

سمیر می گوید: با طولانی شدن توقف تانکرها در پایانه های بارگیری، وقتی تصاویر ماهواره ای بنادر را بررسی می کنیم، متوجه ناپدید شدن آنها می شویم. همچنین گاهی این نفتکش ها برای مدت چند روز در آب های شرق امارات لنگر می اندازند.هم اکنون تقریبا همه نفتکش های خریدار نفت ایران از روش خاموش کردن ردیاب، استفاده می کنند.

وی می گوید: در مقایسه با تحریم پیشین، شرایط بسیار متفاوت شده است. فناوری های جدید کار ردیابی یک تانکر را راحت تر کرده، اما با مخفی کاری ایرانی ها، یافتن مسیر حرکت یک نفتکش با دشواری های زیادی روبرو است.

شرکت ملی نفتکش ایران، هماهنگی های لازم برای فعالیت های این نفتکش ها را انجام می دهد و آنها به تجربه دریافته اند که چگونه و در چه زمانی داده های ردیاب را دستکاری و یا خاموش کنند. البته این کار می تواند ریسک ایمنی برای نفتکش ها در هنگام عبورومرور در آب های پرتردد به وجود آورد.

مدنی افزود: ما از دانش داده ها برای فعالیت های خود استفاده می کنیم، اما باید به نقش آفرینی هنر تفسیر داده ها ایمان داشت. این همان مهارتی است که مخاطبان ما را جذب می کند.

یک ضرب المثل قدیمی می گوید: یک‌ تصویر ارزش صدها کلمه را دارد. و ایده سمیر مدنی، جان دادن به اطلاعات ماهواره ای برای ارایه گزارش های مورد نیاز مشتریان است.

هم اکنون در پایگاه تانکر ترکرز می توان دریافت که تانکر آسیب دیده کوکوکا کوریجوس در آب های فجیره امارات لنگر انداخته است. همچنین تانکر فرانت الطیر نیز به یک بندر خشک در سواحل غربی امارات منتقل شده تا تعمیرات مورد نیاز بر روی بدنه آسیب دیده آن انجام شود.

از سوی دیگر، نفتکش غول پیکر عربستانی آرسان که سال گذشته در آب های دریای سرخ مورد حمله قرار گرفته بود، هم اکنون در بحرین پهلو گرفته است. از تانکر مورد حمله قرار گرفته امجد عربستان نیز که دارای محموله نفت سفید است، نشت نفت دیده می شود. اندکی کمتر از ۲۳۵ بشکه. به دنیای بدون مرز و شفاف اطلاعات خوش آمدید!
 
 
منبع Oilprice
 
شنبه ۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب: 23929
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *