۱
۷
روشنگری درباره چند نقد سطحی

انتصاب ختلان یعنی تخلف

انتصاب ختلان یعنی تخلف
ميزنفت/ پس از انتشار گزارش ميزنفت درباره قانونی نبودن حکم انتصاب آیدین ختلان به عنوان مدیرعامل احتمالی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ابهامات و نقدهای مختلفی مطرح شد که نوعا عجیب و خارق العاده بودند، مثلا یک نقد، روی اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی دست گذاشته و گفته بود چون این اساسنامه مصوب رژیم پهلوی است پس اعتبار ندارد!

یا در نقدی دیگر گفته شده بود چون قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت  مصوب اردیبهشت 91  اختبار انتصاب مدیرعامل جدید را به وزارت نفت داده است – که عاری از واقعیت است - پس ماده 19 اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی باطل است. برای پاسخ با این ابهامات و ادعاها توجه به نکات زیر قابل توجه است:

 1 – اصولا اساسنامه یک شرکت، سندی است که از ابتدا تا انتهای حیاتش مهمترین مرجع تصمیم گیری‌هایش است و صرف نظر از اینکه جایگاه شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشتر کجا بوده و امروز ذیل نظر وزارت نفت است، باید گفت شرکت ملی صنایع پتروشیمی شخصیت حقوقی مستقل از وزارت نفت و شرکت ملی نفت دارد که این شخصیت حقوقی تا زمان انحلال و یا اساسنامه جدید وجود خواهد داشت و مورد استناد قرار می‌گیرد. این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که خود وزیر نفت در حکم اعضای هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 94 رسما به ماده‌های 17 و 18 اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی استناد می‌کند.

2 -  «قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت» هم مانند «اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی» یک «قانون» است که این قوانین در عرض هم هستند نه در طول یکدیگر؛ در سراسر قانون وظایف و اختیارات  وزارت نف نمی‌توان بندی را یافت که اساسنامه شرکت ملی پتروشیمی را لغو و یا بی اعتبار کرده باشد لذا استناد به قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت برای بی اعتبار کردن اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی نشان از کم سوادی و سطحی نگری افرادی است که چنین مواردی را مطرح می‌کنند.

3 -  اگر به گفته مدعیان، اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی قابل استناد نیست پس یا باید اساسنامه دیگری در کار باشد و یا شرکت منحل شود؛ هیچ یک از این دو موارد وجود ندارد که اگر وجود داشتند بر خلاف اصول قانون تجارت و عرف شرکت‌های تجاری بود. پس طبیعی است که NPC اساسنامه سال 1356 خود را ملاک قرار می‌دهد که البته «بخشی» کوچک  از آن به وسیله قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت اصلاح شده است. این اصلاح به هیچ عنوان ارتباطی به ماده 19 این اساسنامه ندارد.
 
4 -   در قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت صحبتی از شرایط صلاحیت مدیران شرکت‌ها بعمل نیامده است که با قانون اساسنامه شرکت پتروشیمی تعارض داشته باشد. لذا این دو قانون هیچ تعارضی باهم ندارند که قانون اخیر التصویب مقدم بر اساسنامه باشد، ماده 19 در انتخاب مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی فصل الخطاب است و هرگونه انتخاب مدیرعامل بدون در نظر گرفتن این ماده، تخلف قانونی محسوب می‌شود.
 
در نهایت یکبار دیگر ماده 19 اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی را مرور می‌کنیم:« مدیر عامل شرکت از بین کارمندان صنایع نفت - گاز و پتروشیمی ایران که اقلاً 15 سال سابقه خدمت در صنایع مذکور را داشته و حداقل 5  سال از آن عضو هیئت مدیره صنایع مذکور بوده باشد و یا از بین اشخاصی که سابقه خدمات برجسته دولتی و یا اجتماعی داشته انتخاب خواهد ‌شد. اعضای هیئت مدیره از بین کارمندان صنایع مذکور که اقلاً 10  سال سابقه خدمت داشته و لااقل 5  سال عهده‌دار مشاغل مهمی در آن صنایع بوده‌اند ‌و یا از بین متخصصین برجسته دیگر که سابقه اشتغال در مدیریت مؤسسات صنعتی مهم و یا امور مالی و اقتصادی و حقوقی داشته باشند انتخاب‌ خواهند شد.»
 
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب: 19150
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آیدین نگو . ژن خوب بگو .
امیر
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما ویران کردن وزارت نفت "کار برجسته" نیست. نامبرده که فارغ التحصیل معدن است و سرخورده از این رشته تحصیلی زدند به کار انتشارات و خبرنگاری و آرک برک بازی , یک شبه می شوند دستیار ویژه خشایار مستوفی.
"دولت" چرا با این انتصابات خودزنی می کند. "قدرت" مردم در قالب آرا به دولت که نماینده حکومت اسلامی است تفویض می شود. "دولت" چرا مبتلا به حرکت معکوس می شود. این هزینه ها پای کدام عملکرد مثبت بی حساب می شود.
در متن حکم انتصاب آقای مهندس نعمت زاده عملا کوتوله های nioc از جمله کاردر حذف ی شوند. حتی آسیب به حوزه جوادی هم می رسد.
"دولت" چرا هزینه می کند.
چشم بصیرت و عقلایی داشتن حداقل انتظار مردم از دولت است. و البته از وزیرش. در تحلیل ریسک ( که آقای پرفسور مبینی استاد هستند) بدترین آسیب اینگونه انتصابات, سکوت و قهر مدیران قدرتمند و متخصص صنعت نفت و بهره برداری فرصت طلبان بی رحم و شقی است.
Iran, Islamic Republic of
لابدابراهیمی اصل و نجابت قانونی بود که معلوم نبود از کجا آمدند
Iran, Islamic Republic of
به نظر بنده جنابعالی از کیش و اصناب این اقای ختلان هستید نه ؟ که اینقدر مدافع صحبت می کنید ابراهیمی اصل هم سنوات مدیریت اش و هم تجربیات اش با این اقا پرو و بی منطق قابل قیاس نیست پس قیاس الکی نکنید
Iran, Islamic Republic of
از هرکجا اومده بود از شاگردی گروهبان نیومده بود . واقعا" عجب مقایسه ای کردی !
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
کاری به اینکه چه کسی و با چه رانتی به قدرت می رسد ندارم ولی از فردی که ادعای دو سه دهه وزارت دارد و از اول انقلاب تا کنون در مناصب مختلف بوده و ...... هر کاری که می خواسته کرده است بعید است دستیار خودش را با مدرک غیر تخصصی و غیر مرتبط به مانند صعود اسانسوری به مقام معاونت وزیری برساند اگر سلسله مراتب خوب است و اگر ارتقا سازمانی مورد بحث همه و کارشناسان است این انتصاب را چه می توان نام نهاد بجز رانت قدرت و .......... هزاران اما و اگر دیگر در وزارت نفت برای ارتقا و سمت گرفتن هزاران مدرک و سنوات و آموزش می خواهند ولی برای مقامات هیچ هر کس با هر مدرک و وعدم تخصص را که وزیر معظم و یک دنده نفت بخواهد منصوب می کند ایا این رواست این کار را چه می شود نامید این اقای ختلان بجز کارشکنی و چوب لای چرخ مسئولین در این 4 سال گذاشته کار دیگری بلد است ایا در صنعت عظیم پتروشیمی هیچ فرد جوان و لایقی نیست که این حضرت اقا انتخاب شده است جای بسی تاسف است برای وزرات نفت با این انتخاب های کشکی و بدور از منطق و ضابطه برای شخص وزیر نفت با این همه کبکبه و دبدبه باید افسوس خورد که با این همه سالها مسئولیت هنوز اندر خم بازی است نه کار اصولی و درست !!!!!
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه به اين نتيجه رسيدم كه خداوند ستمكاران را دوست دارد