به گزارش
ميزنفت، فاز 19، نخستین فاز در میان فازهای پارس جنوبی است که قرار است در آن سکوی اسکان کارکنان (Accommodation) مستقر شود. کارکنان فاز 19 در بخش دریا هماکنون برای کار در این پروژه، هر روز صبح از سکوی SPQ1 با کشتی به محل فاز 19 در دریا منتقل میشوند و روی کشتی مستقرند که با استقرار آکومودیشن فاز 19 در این بخش، از رفت و آمدهای این کارکنان و خطرهای پیرو آن جلوگیری خواهد شد.
از سوی دیگر، نشت گاز و بروز حادثه در سکوهای گازی به ویژه در پارس جنوبی، امری محتمل است و فعالیت کارکنان در این بخش باید بر اساس استانداردهای ایمنی بسیار پیچیده و سختگیرانهای انجام شود، از این رو، استقرار موقت کاکنان سکوی فاز 19 بر روی کشتی در شرایط حاضر، موجب نگرانیهایی برای آنان شده است، به طوری که در صورت نشت گاز H2S در محیطی که کارکنان استراحت میکنند، ابعاد حادثه بسیار فاجعه بار خواهد بود، بر این اساس، با نصب و استقرار اتاقک ایمن اسکان کارکنان در این فاز، این نگرانیها برطرف خواهد شد.
شرکت نفت و گاز پارس، پیمانکار را مأمور کرد که برای تأمین و نصب اتاقکهای اسکان ضدانفجار فاز 19 که استانداردهای ایمنی روزآمد همچون نفوذناپذیری در برابر گاز کشنده «H2S» را داشته باشند، شرکتهای صاحب صلاحیت در این زمینه را در اواخر سال 94 فراخوان کند و در این میان برخی شرکتهای ایرانی و بینالمللی آمدند و پیشنهادهای فنی خود را برای این منظور ارائه دادند.
در عین حال، شرکت IOEC در خردادماه سال گذشته، از یک شرکت خارجی برای ارائه پیشنهاد فنی ساخت و تأمین آکومودیشن دعوت کرده که از قضا پیشنهاد فنی آن از سوی شرکت نفت و گاز پارس تأیید (Approve) شده است. این شرکت یکی از اصلیترین تأمینکنندگان این نوع اتاقکها برای پروژههای دریایی شرکتهایی همچون شل، اگزون موبیل، بی.پی، توتال و... است و هماکنون نیز، آکومودیشن آماده نصب و استقرار در فاز 19 را در اختیار دارد و آماده است که پس از طی شدن تشریفات قراردادی، در فاصله زمانی اندکی این آکومودیشن را در محل مورد نظر در فاز 19 مستقر، نصب و راهاندازی کند، اما در این میان به نظر میرسد مسئولان تأمین کانکسهای اسکانی ضدانفجار فاز 19 در شرکت پیمانکار در ارتباط با مسئولان مرتبط با این پروژه در شرکت کارفرما، در واگذاری این پروژه اختلالات و اشکالاتی ایجاد کردهاند.
به زبان دیگر، برخی عوامل مانع از به نتیجه رسیدن این پروژه هستند، قصد واگذاری آن به یک شرکت ایرانی را دارند که فاقد تجربه و گواهینامههای بین المللی لازم در این زمینه است. این امر شائبه برخی تخلفات در فرآیند واگذاری این پروژه را تقویت میکند، به طوری که با وجود تأیید پیشنهاد فنی ارائه شده از سوی شرکت خارجی به کارفرما و توافق نهایی با آن، پیمانکار پروژه، برنامهای برای ادامه مذاکرات قراردادی با این شرکت ندارد و به نظر میرسد هدف از این دعوت، تنها دریافت اطلاعات فنی چنین پروژههایی برای انتقال به شرکتهای ایرانی حاضر در مناقصه این قرارداد بوده است.
جالب آنجاست که در اوایل سال گذشته، اسناد و پیشنهادهای فنی شرکت خارجی برای تأمین، انتقال، نصب و راهاندازی آکومودیشن ضدانفجار فاز 19 پارس جنوبی، در کمیتههای کارشناسی طرفین تأیید و برای خرید آکومودیشن فاز 19 از شرکت یادشده برنامهریزی شده بود، اما هماکنون با گذشت بیش از یک سال از این ماجرا، مسئولان پروژه در شرکت پیمانکار، عملیاتی شدن پروژه را به تعویق انداختهاند، در حالی که اخیرا مشخص شده است که مسئولان این پروژه در شرکت پیمانکاری با ارائه غیرقانونی اسناد و پیشنهادهای فنی شرکت خارجی به شرکتی ایرانی، به آن فرصت دادهاند تا اسناد و تأییدیههای فنی لازم برای تأمین این آکومودیشن را با الگوبرداری از پیشنهاد فنی آن، تهیه، آماده و ارائه کنند تا از این طریق برنده مناقصه شوند و...
متأسفانه در سالهای گذشته، بسیاری از سودجویان و واسطهگران در برخی شرکتهای مجری پروژههای صنعت نفت، شیوه جدیدی را برای تهیه پیشنهاد فنی در پروژههای صنعت نفت در پیش گرفتهاند که بر مبنای آن، در مقام کارفرما با یک شرکت خارجی صاحب صلاحیت مذاکره و از آن دعوت میکنند تا پیشنهاد فنی و قیمت مورد نظر خود را برای اجرای پروژهای ارائه دهند و در ادامه با معطل کردن آن شرکت، شرکتهای دیگری را که عموما بیتجربه، کاغذی یا تازه تأسیس هستند را مهیا میکنند تا پیشنهاد فنی دریافت شده از شرکت خارجی را کپی و از آن الگوبرداری کنند و در ادامه با پیشنهاد قیمت اندکی پایینتر از قیمت پیشنهادی شرکت خارجی، بتوانند در مناقصه برنده شوند و در نهایت هم کار را با رقمی پایینتر به یک شرکت کاربلد واگذار میکنند و حتی تلاش میکنند در مراحل نهایی اجرای پروژه با سندسازی و ارائه آن به کارفرما، دریافت دستمزد بیشتری را هم ادعا کنند.
کاش کمی تحیق میکردین