۰
ماجرای توقیف دو نفت‌کش مرتبط با ایران

​این دو نفت‌کش خبرساز

در اینگونه موارد صاحب محوله، صاحب کشتی و مشتری از این اقدام متضرر می‌شوند که می‌توانند با شکایت از انگلستان، علاوه بر آزادسازی نفت‌کش و محموله غرامت‌های قابل توجهی نیز دریافت کنند.
​این دو نفت‌کش خبرساز
میز نفت | دو نفت‌کش خبرساز؛ یکی با بار غیر ایرانی و ملیتی ایرانی و دیگری با محوله ایرانی و مالکیتی روسی. هفته گذشته دو خبر مهم در حوزه حمل و نقل دریایی منتشر شد که یکی از آن‌ها مربوط به گروگانگیری نفت‌کش ایرانی در بندر جده عربستان بود و دیگری توقیف نفت‌کشی که نفت ایران را به مدیترانه می برد.

ماجرای نفت‌کش ایرانی گروگان گرفته شده چیست؟ سرچی نفت‌کش HAPPINESS  1  در سایت‌های مرجع دریانوردی و کشترانی نشان می‌دهد این نفت‌کش دو ماه پیش در دریای سرخ دچار نقص فنی شده و با ارسال درخواست امداد، طلب کمک می‌کند. با توجه به اینکه نزدیکترین کشور به این نفت‌کش عربستان بوده است نیروهای عربستانی این نفت‌کش را به بندر جده منتقل می‌کنند. از این اتفاق دو ماه می‌گذرد و با وجود تعمیر این کشتی، سعودی‌ها اجازه ترخیص را نمی‌دهند.

این در حالی است که دو یدک‌کش ایرانی برای انتقال این کشتی به جده رفته بودند که با مخالفت ورود آن‌ها از سوی عربستان محبور به بازگشت می‌شوند. شرکت ملی نفت‌کش ایران تا کنون توضیحی درباره این موضوع ارائه نداده است ولی آنطور که برخی منابع می‌گویند، این کشتی در اجاره یک شرکت خارجی بوده و این شرکت خارجی باید برای آزادسازی این نفت‌کش وارد عمل شود.

هنوز مشخص نیست اجاره کننده کشتی چه شرکتی است اما گویا محموله آن ارتباطی به ایران نداشته و قرار بوده محموله شرکتی دیگر را به مقصد برساند. عربستان برای نگهداری دو ماهه این نفت‌کش هزینه‌های سنگینی را طلب خواهد کرد اما این هزینه به عهده اجاره کننده کشتی است و نه ایران. با این وجود عدم آزادسازی یک نفت‌کش ایرانی که در شرایط تحریمی شدید امروز، مورد نیاز است تبدیل به یک چالش شده است که تا کنون اقدامی برای پایان یافتن آن صورت نگرفته است.

گروگان گیری سعودی‌ها با توقیف نفت‌کش روسی گریس 1 تکمیل شده است؛ این نفتکش متعلق به شرکت روسی Russian titan shipping  line  است که در امارات به به ثبت رسیده است. این کشتی در تاریخ 11 اسفند 97 از خورفکان امارات حرکت خود را آغاز کرده و سه روز پیش توسط نیروی دریایی انگلستان توقیف شد. نفت‌کش مورد اشاره توسط جمهوری اسلامی ایران چارتر یا اجاره شده است که یک ضلع از معادله است.

در اینگونه موارد صاحب محوله، صاحب کشتی و مشتری از این اقدام متضرر می‌شوند که می‌توانند با شکایت از انگلستان، علاوه بر آزادسازی نفت‌کش و محموله غرامت‌های قابل توجهی نیز دریافت کنند.

توقیف گریس 1 به استناد قوانین دریانوردی نبوده است و دلیل سیاسی دارد مانند نفت‌کش ایرانی گرفتار در دست سعودی‌ها که هیچ دلیل روشنی برای نگهداری‌اش در بندر جده اعلام نشده است. نکته عجیب در این ماجراها سکوت مطلق وزارت نفت و وزارت کار است که اولی صاحب محموله است و دومی صاحب نفت‌کش.

این در حالی است که رسانه‌های معاند با ارائه تحلیل‌ها و اخبار مختلف سعی در جهت‌‌دهی به افکار عمومی را دارند ولی نهادهای رسمی و مسئول کشور حاضر به ارائه جزئیاتی در این باره نیستند. راهزنی دریایی انگلیس و سوءاستفاده عربستان از خرابی نفت‌کش HAPPINESS  1   و عدم آزادسازی آن نشان می‌دهد دشمنان کشور در حال کور کردن نقطه قوت ایران در حوزه دور زدن تحریم‌ها هستند.

ایران با در اختیار داشتن 58 نفت‌کش یکی از بزرگترین کشورهای صاحب این کشتی‌هاست که مهمترین دلیل آن، تحریم پذیری حمل و نقل دریایی است که طی 4 دهه اخیر می‌توانست برای کشور مشکل ساز باشد. استراتژی شرکت ملی نفت پس از پیروزی انقلاب توسعه ناوگان کشتیرانی خود بوده است تا در صورت اعمال تحریم‌های شدید دریایی، بتواند از ناوگان خود برای واردات و صادرات محصولات استفاده کند.
 
يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب: 24067
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *