وحید حاجیپور | با گذشت دو هفته از حادثه سکوی نهم پارس جنوبی، روز گذشته معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس گفت: علت بروز آتش سوزی سکوی شماره 9 پارس جنوبی، پارگی يكی از خطوط لوله فرایندی ناشی از خوردگی درونی قسمتی از زانوی خروجی محفظه ارسال توپک بوده است.
بر اساس گفته این مقام مسئول، عامل اصلی در این حادثه به موضوعی مربوط است که بابت نظارت بر آن قراردادهای کلانی با شرکتهای خصوصی امضا میکند و میلیاردها تومان به این شرکتها پرداخت میشود تا با نظارت فنی بر تاسیسات و تجهیزات نفتی از بروز حوادث جلوگیری کنند. یکی از این شرکتها فاتح صنعت کیمیا است که مسئول اصلی بازرسی فنی این سکو بوده و باید به این پرسش پاسخ دهد که چرا در بازرسی فنی دقت کافی به عمل نیامده است تا علاوه بر خسارت حداقل 60 میلیارد تومانی، تولید گاز فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی متوقف شود.
تبعات اتفاق احیر حادثه سکوی نهم، در دو محور قابل بررسی است، نخست اینکه با انفجار سکو، هزینه زیادی در شرایط فعلی کشور باید هزیه شود تا سکو نوسازی و در مدار تولید قرار بگیرد که حداقل به 6 ماه زمان نیاز دارد. دوم آنکه عدم النفع کشور از توقف تولید در این فازها حداقل 300 میلیون دلار به کشور ضربه می زند و این جدای از خسارتهایی است به بخشهای دیگر اقتصاد وارد میشود. تمامی این خسارتها به دلیل عدم دقت پیمانکار و کارفرمایی است که باید به وظایف خود عمل میکردند ولی متاسفانه با اهمال رخ داده، کشور باید تاوان اشتباهات را پرداخت کند.
طی سالهای اخیر، اتفاقات بسیاری در صنعت نفت رخ داده که علاوه بر تلفات جانی، ضربات مالی را به کشور تحمیل کرده است و هیچگاه نیز با عوامل این اتفاقات برخورد مناسبی صورت نگرفته است. سقوط هلیکوپترها، انفجار خط لولهها، حوادث پتروشیمی، اتفاقات پالایشی، سوختن دکلهای حفاری و ... تنها بخشی از حوادثی هستند که منجر به خسارتهای کلانی شده است اما هیچگاه به دلیل اصلی آن اشارهای نمیشود.
در چارچوبی که برای مقصران حوادث معرفی میشود، نه نامی از مدیران دولتی است و نه نشانی از کم کاری آنها؛ مقصر همیشه عامل انسانی بوده که به دلیل عدم دقت در انجام وظایف خود، موجب بروز خسارت شده است و بس. حادثه اخیر در سکوی گازی که به گفته یک مقام مسئول، نشات گرفته از یک خوردکی بوده است نشان میدهد پیمانکار و کارفرما در توجه همه جانبه به موضوع بازرسی فنی کوتاهی کردهاند.
مبالغ کلانی که شرکتهای بازرسی و خدمات فنی بابت انجام وظیهای که باید انجام دهند، دریافت میکنند باید در این موقاع زیر ذره بین قرار بگیرند تا مشخص شود کم کاری از کدامین طرف بوده است. از کارفرما که نظارت کافی روی کار پیمانکار نداشته و یا پیمانکار که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده و یا کارفرما را فریب داده است چه با هماهنگی و چه بدون هماهنگی.
واحدهای بازرسی وزارت نفت و سایر نهادها، برای یکبار هم که شده باید به قراردادهای نفت و گاز پارس با پیمانکاران خود بویژه شرکت فاتح صنعت کیمیا ورود کرده و با بررسی دقیق اسناد و نحوه کار شرکتهای پیمانکار، با خاطیان اصلی اتفاقات برخورد جدی کنند و با برقراری مکانیزمی در این باره، مانع اتفاقات بعدی شوند. گرچه گفته میشود حادثه در صنعت نفت موضوعی روتین است اما مساله این است که وقتی برای جلوگیری از اتفاقات، قراردادهای کلانی بسته شده و میلیاردها تومان جابجا میشود، حتما کم کاری و سوءمدیریتی رخ داده و صاحبان این اشتباه، باید پاسخگو باشند.
اتفاق رخ داده در پارس جنوبی، حاصل سوءمدیریت در شرکتهای دولتی و خصوصی است که باید درباره رابطه کاری آنها روشنگری شود و برخوردهای سفت و سختی با عوامل آن صورت بگیرد هرچند که تجربه نشان داده است در نهایت افراد بیگناه مقصر معرفی می شوند.
يکشنبه ۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۱