۰
توجیه مصوبه مدل جدید قراردادهای نفتی

به هر وسیله ای جز قانون

فرشید فرحناکیان
این چه خرید خدمات منجر به عدم مدیریت در موضوعات در صلاحیت انحصاری کارفرمای دولتی است که شرکت ملی تابعه شرکت ملی نفت موظف است در بهره برداری از تأسیسات موضوع قرارداد، کلیه دستورالعمل های فنی، حرفه یی و برنامه های عملیاتی طرف دوم قرارداد را رعایت و اجرا نماید و عدم اجرای عمدی این اقدامات یادشده، نقض تعهدات قراردادی کارفرمای دولتی محسوب شود؟
به هر وسیله ای جز قانون
 
1) سازمان مردم نهاد «دیده‌بان شفافیت و عدالت» طی گزارشی به بررسی الگوی قراردادهای جدید نفتی پرداخت. امضاءکنندگان این گزارش (احمد توکلی، حسین‌زاده بحرینی، الیاس نادران، محمد دهقان، حسین نجابت)، از اعضای سازمان مردم نهاد «دیده بان شفافیت و عدالت» اعلام کرده اند:

«در تاریخ بیست و نهم دیماه 1394 در جلسه‌ای با حضور آقایان مهندس زنگنه، مهندس جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت و بازرگانی، معاون امور مجلس وزیر به توافق رسیدیم که در روزهای آینده در جلسه‌ای مفصل با حضور مشاوران و کارشناسان دو طرف، مسائل اقتصادی، سیاسی، مالی و فناورانه و خطراتی که در تمام این زمینه ها از الگوی قرارداد جدید ممکن است متوجه کشور، دولت و مردم شود بحث و بررسی و برای اصلاحات لازم توافق، صورت گیرد، که نتایج آن به اطلاع مردم شریف خواهد رسید. اینک مغایرت‌های الگوی جدید با قانون اساسی و قوانین مرتبط تقدیم می‌شود.»

2)  به گزارش ایلنا، سید مهدی حسینی؛ رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، به موضوعاتی ابهام برانگیز که در زمینه قراردادهای جدید نفتی در سایتی مجهول الهویه با نام دیده بان شفافیت و عدالت مطرح شده پاسخ داد.

رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی؛ در ابتدای پاسخ خود، اظهار داشته است:
«نگارش و انتشار این نامه قبل از برگزاری جلسه کارشناسی مشترک توافق شده با وزارت نفت  نقض خلاف موازین اخلاقی وتوافقات می باشد، اقدامی زودرس بوده و می تواند شایبه انتخاباتی بودن آن را به ذهن متبادر نماید.

با این حال احترام به این بزرگواران ایجاب می کند که علی رغم آنکه مباحث مطروحه پایه اشتباه اطلاعاتی داشته و از این بابت بخش اعظم مباحث دارای مشکل زیر بنایی است، معهذا جهت روشن شدن اذهان این بزرگواران و ملت ایران توضیحات لازم ارایه گردد.»

3) رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی؛ در قسمتی از پاسخ خود، اظهار داشته است:
«اساساً اصل 44 حوزه مالکیت و مدیریت و فعالیت های مختلف اقتصادی شامل دولتی، خصوصی و تعاونی را تعریف و در اصول سیاست های اجرایی مقرر می دارد که شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابعه استخراج و تولید نفت و گاز در مالکیت و مدیریت دولت باقی می ماند. بنابراین سهام این شرکت ها ومدیریت آن ها در حوزه دولتی قرار می گیرد و قابل واگذاری نمی باشد.

 حال سوال اینجاست که آیا تحت مدل IPC قرار است سهام شرکت ملی نفت یا شرکت های اکتشاف واستخراج و یا مدیریت آن ها به پیمانکار خارجی – داخلی (یک شرکت ایرانی و نه لزوماً خصوصی) واگذار شود؟ پاسخ مسلماً منفی است.»

به موجب ماده 2 قانون اجرای سیاست های کلی 44 قانون اساسی مصوب هشتم بهمن ماه 1386 با اصلاحات بعدی: «فعالیتهای اقتصادی در جمهوری اسلامی ‌ایران شامل تولید، خرید و یا فروش کالاها و یا خدمات به سه گروه زیر تقسیم می‌‌شود:

گروه یک ـ تمامی‌فعالیتهای اقتصادی به جز موارد مذکور در گروه دو و سه این ماده. 
گروه دوـ فعالیتهای اقتصادی مذکور درصدراصل چهل و چهارم (44) قانون‌اساسی به جز موارد مذکور در گروه سه این ماده.

گروه سه‌ـ فعالیتها، مؤسسات و شرکت‌های مشمول این گروه عبارتند از: ...
4) شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های استخراج و تولید نفت خام و گاز،
5) معادن نفت و گاز،...».

به موجب بند (ج) ماده 3 همین قانون: «سرمایه‌گذاری، مالکیت و مدیریت در فعالیتها و بنگاههای مشمول گروه سه ماده 2 این قانون منحصراً در اختیار دولت است.»
از نص این مواد کاملاً واضح است؛ بر خلاف اظهار رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، صرفاً سرمایه‌گذاری، مالکیت و مدیریت در «شرکت ملی نفت» و «شرکت‌های تابعه» استخراج و تولید نفت خام و گاز در انحصار دولت نمی باشد؛ بلکه سرمایه‌گذاری، مالکیت و مدیریت در «هر شرکت» استخراج و تولید نفت خام و گاز، مطلقاً در انحصار دولت است.

نتیجتاً بندهای (ذ) و (ع) ماده 1 «تصویب نامه شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز» مصوب هشتم مهرماه 1394 به جهت امکان اعطای مجوز تشکیل «شرکت عملیاتی مشترک» جهت سرمایه‌گذاری، مالکیت و مدیریت در استخراج و تولید نفت خام و گاز به اشخاص حقوقی بخش های خصوصی اعم از خارجی یا داخلی در مغایرت با بند (4) ماده 2 و  بند (ج) ماده 3 قانون اجرای سیاست های کلی 44 قانون اساسی مصوب هشتم بهمن ماه 1386 با اصلاحات بعدی اعلام می گردد.

4) به موجب تبصره (1) بند (ج) ماده 3 قانون اجرای سیاست های کلی 44 قانون اساسی مصوب هشتم بهمن ماه 1386 با اصلاحات بعدی:
«خرید خدمات مالی، فنی، مهندسی و مدیریتی از بنگاههای بخش‌های غیردولتی درفعالیتهای گروه سه ماده(2) این قانون به شرط حفظ مالکیت صددرصد ‌(100%) دولت طبق آیین‌نامه یی که ظرف مدت شش‌ماه به پیشنهاد وزارت امور‌اقتصادی و دارایی با هماهنگی دستگاههای ذی‌ربط به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، مجاز است.»

به موجب ماده 5 آيين نامه اجرايي تبصره (1) بند (ج) ماده 3  قانون اجرای سیاست های کلی 44 قانون اساسی مصوب هفدهم مردادماه 1388:
«اقدام دستگاه ها در خريد خدمات از بنگاه هاي غيردولتي بايد به گونه یي باشد كه سرمايه گذاري، مالكيت و مديريت فعاليت هاي موضوع اين آيين نامه همچنان در اختيار دولت باشد.»
رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی؛ در قسمتی از پاسخ خود، اظهار داشته است:
«در اصل 44 قانون اساسی صحبت از عدم امکان واگذاری مدیریت بر فعالیت های شرکت ملی نفت و شرکت های استخراج و تولید تابعه می نماید نه خدماتی که شرکت نفت در طول همه دوران گذشته خصوصاً 20 سال گذشته در چارچوب قراردادهای بیع متقابل خریده و یک روش جاری است.

بدیهی است هر پیمانکار که مسئولیت اجرایی فعالیتی را در هربخش می پذیرد مسئول حسن انجام کار خود و مدیریت بهینه همان فعالیت ها می باشد. که در  IPCهم عیناً بحث از خرید خدمات همراه با تامین مالی است که نه فقط مغایرتی با امور فوق ندارد بلکه به موجب موارد متعدد قانونی تشویق بلکه تکلیف نیز گردیده است.»

«در IPC بحث خرید خدمت است که شرکت ملی نفت ایران در همه دوره ها از همه شرکت های دولتی، خصوصی، داخلی و خارجی استفاده نموده است بدون آنکه مالکیتی درنظر گرفته شود نظیر بیع متقابل که مصوبه سه دوره بر نامه های توسعه و قوانین بودجه کشور را  با خود دارد. در یک کلام IPC استخدام پیمانکار صاحب صلاحیت برای ارایه خدمات به علاوه تامین مالی تحت مدیریت مستقیم شرکت ملی نفت ایران است.»

ایشان در ادامه با استناد به مواردی، سعی دارد اثبات کند که این خرید خدمات به سرمايه گذاري، مالكيت و یا مديريت ارایه کننده خدمات در شرکت ملی نفت یا موضوعات در صلاحیت انحصاری این شرکت، منجر نخواهد شد. 
 
5) رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در پاسخ خود مشخص نمی دارند اگر  IPCبه خرید خدمات منجر به مديريت ارایه کننده خدمات در شرکت ملی نفت یا موضوعات در صلاحیت انحصاری این شرکت، منتهی نخواهد شد؛ چرا  بند (م) ماده 1 «تصویب نامه شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز» مصوب هشتم مهرماه 1394 مشخص نمی سازد چنان چه برنامه مالی عملیاتی سالانه پیشنهادی طرف دوم به هر دلیلی به تصویب شرکت ملی نفت ایران یا شرکت های تابعه آن به نمایندگی از شرکت ملی نفت به عنوان طرف اول نرسد؛ سرنوشت اختلاف حادث شده بر روی برنامه مالی عملیاتی سالانه به چه نحوی مشخص خواهد شد؟  

6) رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در پاسخ خود مشخص نمی دارند اگر  IPCبه خرید خدمات منجر به مديريت ارایه کننده خدمات در شرکت ملی نفت یا موضوعات در صلاحیت انحصاری این شرکت، منتهی نخواهد شد؛ چرا به موجب بند (ت) ماده 8 «تصویب نامه شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز» مصوب هشتم مهرماه 1394 در هر قرارداد کارگروه مشترک مدیریت قرارداد تشکیل می شود که تصمیمات نهایی فنی، مالی و حقوقی در چارچوب قرارداد، واگذاری پیمان های دست دوم و نیز برنامه مالی عملیاتی سالانه را اتخاذ می نماید؟

این که این کارگروه مشترک مدیریت از تعداد مساوی نمایندگان طرف های اول و دوم قرارداد با حق رأی مساوی تشکیل می گردد و تصمیمات این کارگروه به اتفاق آرا می باشد و در صورت عدم توافق، مدیران ارشد و مسئول طرفین تصمیم می گیرند و «در صورت عدم توافق مدیران ارشد، موضوع به داور مرضی‌الطرفین بر اساس پیوست داوری توافق‌شده، ارجاع می‌شود»؛ امری جز نوعی به رسمیت شناختن حق مدیریت ارایه کننده خدمات در موضوعات تحت مدیریت انحصاری شرکت دولتی به هنگام خرید این خدمت نمی باشد.

این چه خرید خدمات منجر به عدم مدیریت در موضوعات در صلاحیت کارفرمای دولتی است که پیمانکار خصوصی اعم از خارجی و داخلی اجازه دارد نظر کارفرمای دولتی را نپذیرد و کارفرما برای اعمال حق مدیریتی انحصاری خود به نظر شخص ثالثی به عنوان داور متوسل شود؟
7) رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در پاسخ خود مشخص نمی دارند اگر  IPCبه خرید خدمات منجر به مديريت ارایه کننده خدمات در شرکت ملی نفت یا موضوعات در صلاحیت انحصاری این شرکت، منتهی نخواهد شد؛ چرا به موجب قسمت اخیر تبصره بند (الف) ماده 11 «تصویب نامه شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز» مصوب هشتم مهرماه 1394 انجام عملیات بهره برداری با مشارکت یکی از شرکت های تابعه شرکت ملی نفت با نظارت کامل فنی، مالی، حقوقی و تخصصی طرف دوم قرارداد انجام می شود.

این چه خرید خدمات منجر به عدم مدیریت در موضوعات در صلاحیت انحصاری کارفرمای دولتی است که شرکت ملی تابعه شرکت ملی نفت موظف است در بهره برداری از تأسیسات موضوع قرارداد، کلیه دستورالعمل های فنی، حرفه یی و برنامه های عملیاتی طرف دوم قرارداد را رعایت و اجرا نماید و عدم اجرای عمدی این اقدامات یادشده، نقض تعهدات قراردادی کارفرمای دولتی محسوب شود؟

8) اگر انتشار عمومی این نامه شایبه انتخاباتی دارد، بعد از اتخاذ سیاست محرمانه نگهداشتن متن مدل جدید قراردادهای نفتی تا نهایی شدن آن، توقع عدم انتشار چنین گزارش کارشناسی چه شایبه یی را به ذهن متبادر می سازد؟

بنا به مراتب فوق الذکر، مشخص می گردد دلیل انتشار عمومی این نامه؛ نه الزاماً بهره برداری انتخاباتی، بلکه می تواند تقویت بیشتر ابعاد کارشناسی موضوع متنازعٌ فیه توسط اشخاصی از میان همین عموم پس از انتشار عمومی این نقطه نظرات باشد.

9) مصوبه مدل جدید قراردادهای نفتی ایران به جهت ایجاد امکان سرمایه گذاری، مالکیت و مدیریت بخش خصوصی (خارجی و داخلی) در شرکت های استخراج نفت و گاز  بر خلاف بند (4) ماده 2 و بند (ج) ماده 3  قانون اجرای سیاست های کلی 44 قانون اساسی مصوب هشتم بهمن ماه 1386 با اصلاحات بعدی و به جهت ایجاد امکان خرید خدمات منجر به اعمال مدیریت ارایه کننده خدمات در موضوع فعالیت انحصاری دولت بر خلاف ماده 5 آيين نامه اجرايي تبصره (1) بند (ج) ماده 3  قانون اجرای سیاست های کلی 44 قانون اساسی مصوب هفدهم مردادماه 1388 می باشد.

10)  شاید زمان آن رسیده باشد که پذیرفته شود برای «توجیه مصوبه مدل جدید قراردادهای نفتی به هر وسیله یی جز قانون» می باید متوسل شد.
همان کاری که رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در پایان پاسخ ارسالی خود بدین نحو انجام داده اند:

«کشور در شرایط اقتصادی دشوار ناشی از رکود قرار دارد و خروج از آن جز با توسعه سرمایه گذاریهای مولد و راه اندازی پروژه ها و ایجاد اشتغال امکان پذیر نمی باشد. این ها همه در گرو منابع مالی میلیاردی است که جز با جذب سرمایه های خارجی و ارتقای راندمان های عملیاتی با به کارگیری فناوری های پیشرفته و بومی سازی آنها امکان پذیر نمی باشد. باور کنیم که رقبای منطقه یی ما که اینک از ما جلو افتاده وکمتر مشکل دارند این واقعیت ها را درک و بدون هراس از تعاملات فنی وتجاری راه پیشرفت را در پیش گرفته وفاصله شان را چه در بعداقتصادی و چه اثر گذاری در بازار و جوامع را زیاد می کنند.

در کشور ما دوره ای بود که نفت 140 دلاری داشتیم و صد ها میلیارد دلار درآمد که امروز نداریم ولی شگفتی آنجاست که طی آن دوره نه کسی نگران خام فروشی شد که تنها با 5% درآمد آن دوره می شد 10 پالایشگاه صدهزار بشکه ای ساخت و نه نگران میدان های مشترک شد که نه به تولید آن اضافه نشد و نه بشکه ای نفت بلکه بالعکس ظرفیت تولید کشور از 4.3 میلیون بشکه به کمتر از 3.5 میلیون بشکه در روز سقوط آزاد نمود ولی نه کسی به ملت بزرگ ایران نامه نوشت و نه عدالت خواهان کوچکترین سخنی به اعتراض گشودند که در سیاسی نبودن مواضع امروز آنان شک می کنیم.

امروز به درستی خط اصلی و استراتژی درازمدت کشور در اصول اقتصاد مقاومتی ترسیم گردیده و ما همه موظف به اجرای آن ها هستیم. مسلماً نیاز به ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش بالادستی و پایین دستی نفت و گاز ضرورتاً با منابع مالی داخلی و سطوح تولید و قیمت فعلی نفت قابل تامین نمی باشد. و صیانت از میادین نیز هم به فن آوری های مدرن و هم به منابع مالی فراوانی نیاز دارد. واقعیت این است که علیرغم همه تلاش های ارزشمند نفت گران، این صنعت مانند دیگر بخش های صنعتی کشور مطلوب و تضمین کننده منافع ملی نیست در شرایطی که پنجه در پنجه عربستان، قطر و دیگر رقبا و حتی عراق داریم اداره صنعت با فن آوری های مرسوم فعلی تضمین کننده منافع ملی نیست. ایجاد رونق اقتصادی مشکل اشتغال میلیون ها جوان تحصیل کرده و جویای کار، رشد اقتصادی 8% هدف گیری شده، همه و همه محتاج توسعه این صنعت به عنوان بزرگترین مزیت نسبی کشور و ارتقاء آن به جایی که استحقاقش را داریم می باشد.

باور کنیم که قرارداد دو طرف دارد و در رقابت هم شکل می گیرد و بهترین قرارداد و یا لااقل عملی ترین قرارداد همه آن چیزی نیست که ما می گوییم بلکه آن چیزی است که منافع و ملاحظات طرفین را در نظر گرفته و از این طریق است که به پایداری در روابط درازمدت خود در جهان اقتصاد و سرمایه و فناوری می رسیم.»
 
فرشید فرحناکیان: وکیل دادگستری و دانشجوی دکترای حقوق نفت و گاز
 
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 11958
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *