۰
برنامه بانک جهانی برای صفر کردن فلرینگ

2030، سال خداحافظی با فلرها

اگر این میزان گاز سوخته شده برای نیروگاه های برق استفاده شود، می تواند حدود 750 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کند که این رقم بیش از مصرف سالیانه برق قاره آفریقا است. گرچه از گاز همراه با نفت نمی توان همواره برای تولید برق استفاده کرد ولی از این گاز می توان در سایر روش های سازنده استفاده کرد.
مشعل - عصر نفت
مشعل - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، بانک جهانی گزارش داد:

همزمان با تولید نفت، گاز نیز همراه با نفت تولید شده از چاه خارج می شود. بخش زیادی از این گاز استفاده و یا حفظ می شود به این دلیل که دولت ها و شرکتهای نفتی برای تصرف آن سرمایه گذاری زیادی را انجام داده اند ولی با این وجود بخشی از این گاز به دلیل محدودیت های فنی، قانونی و اقتصادی، سوزانده می شود. در نتیجه هزاران شعله گازی در تاسیسات تولید نفت در سراسر جهان سوزانده می شود و این رقم هر سال به طور متوسط به 140 میلیارد متر مکعب می رسد و 300 میلیون تن گاز دی اکسید کربن به اتمسفر می فرستد.

سوختن گاز همراه با نفت تاثیر زیادی بر تغییرات آب و هوایی دارد و از طریق تولید گاز دی اکسیدکربن بر محیط زیست تاثیر می گذارد.
این مساله همچنین موجب اتلاف منبع ارزشمند انرژی می شود که می توان از آن برای پیشبرد توسعه پایدار در کشورهای تولید کننده استفاده کرد. به عنوان مثال ، اگر این میزان گاز سوخته شده برای نیروگاه های برق استفاده شود، می تواند حدود 750 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کند که این رقم بیش از مصرف سالیانه برق قاره آفریقا است. گرچه از گاز همراه با نفت نمی توان همواره برای تولید برق استفاده کرد ولی از این گاز می توان در سایر روش های سازنده استفاده کرد.

طرح ابتکاری "به صفر رساندن سوخت گاز تا سال 2030 میلادی" از سوی بانک جهانی معرفی شده و قصد دارد تا دولتها، شرکتهای نفتی و موسسه های توسعه را بر سر این مساله به اجماع و توافق برساند که از سوخت گاز همراه با نفت تا سال 2030 میلادی جلوگیری کرده و راهکارهایی را برای دستیابی به این هدف ارائه دهند.

کشورهایی که در این طرح ابتکاری شرکت می کنند، زمینه قانونی، سرمایه گذاری و عملیاتی لازم را برای سرمایه گذاری های بالادستی و توسعه بازارهای معتبر فراهم خواهند کرد.

این طرح ابتکاری بانک جهانی، به شرکتها اطمینان لازم را برای سرمایه گذاری در زمینه به صفر رساندن سوخت گاز همراه با نفت خواهد داد.

دولتها نیز ملزم خواهند بود تا طرح های توسعه میدان های نفتی را بر اساس قوانین جدید بدون سوخته شدن گاز همراه با تولید نفت، تدوین کنند. علاوه بر این، دولتها باید هر تلاشی را انجام دهند تا نسبت به پایان سوخته شدن گاز همراه با نفت در میادین فعلی نفتی تا سال 2030 میلادی اطمینان بدهند.

شرکتهای نفتی هم که در این طرح ابتکاری شرکت می کنند، میادین نفتی جدید را مطابق با استانداردهایی که شامل عدم سوخته شدن گاز همراه با نفت باشد، توسعه خواهند داد. شرکتهای نفتی همچنین متعهد می شوند تا سوختن گاز همراه با نفت در میادین فعلی خود را تا سال 2030 میلادی به صفر برسانند.

موسسه های توسعه نیز که در این برنامه ابتکاری شرکت می کنند، روند همکاری و اجرا را تسهیل خواهند کرد و استفاده از ابزارهای مالی و سایر ابزارها را مد نظر قرار می دهند.
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۵۱
کد مطلب: 9749
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *