به گزارش
ميزنفت ، روزهای پساتحريم نزديك است؛ روزهايی كه حالا دلالهای آن ايستاده در حال رونق دادن به فعاليتهای خود هستند. اين مهم حتی از ديدگاه رسانههای خارجي پنهان نمانده است به طوري كه بلومبرگ نيز اين بار بنزين را هدف گرفته است.
دولت يازدهم در حوزه نفت، كار خود را با واردات بنزين آغاز كرد درست مانند دولت اصلاحات كه واردات بنزين توسط دلالهای نامآشنايی مانند «جرج شولتز آلماني» انجام ميشد؛ حاشيه واردات بنزين توسط برخي گروهها و اشخاص حتی نام محمد هاشمي – همسر معصومه ابتكار – را نيز بر سر زبان انداخت اما هم وي و هم ابتكار آن را رد كردند.
به دليل تحريمهاي بينالمللي، واردات بنزين به سختي و با اقدامات پنهاني انجام ميشد كه با توجه به قول و قرارهاي شش كشور دنيا با ايران، قرار است همه چيز رسمي و بدون مشكل باشد. به طوري كه تجار بازارهاي بينالمللي و تحليلگران مسائل انرژي بر اين باورند كه ايران در نخستين سال پس از لغو تحريمها بايد ميزان واردات بنزين را 20 درصد افزايش دهد تا بتواند تقاضاي فزاينده را تأمين كند.
تحليلگران بازار انرژي و تجار بينالمللي تأكيد كردند كه نياز ايران به افزايش 20 درصدي واردات بنزين در نخستين سال لغو تحريمها، بازاري به ارزش يك ميليارد دلار را براي شركتهاي خارجي فراهم خواهد كرد.
تحليلگران مؤسسه فكتس گلوبال انرژي تأكيد كردند ايران كه پنجمين ذخاير بزرگ نفت خام جهان را در اختيار دارد احتمالاً نياز خواهد داشت تا در صورت لغو تحريمها در اوايل سال 2016 ميلادي، روزانه 50 هزار بشكه بنزين وارد كند.
در حالي كه پالايشگاههاي ايران با حداكثر ظرفيت خود مشغول به كار هستند و ايران حداقل به مدت يك سال ديگر نميتواند ظرفيت توليد خود را افزايش دهد، تهران مجبور خواهد بود احتمالاً روزانه 41 هزار بشكه بنزين معادل 9 درصد كل بنزين خود را وارد كند.
ايران پيش از اعمال تحريمهاي بينالمللي به خاطر برنامه هستهاياش، بزرگترين واردكننده بنزين در خاورميانه به شمار ميرفته است. دو تاجر بزرگ بازارهاي بينالمللي كه خواستند نامشان فاش نشود، بر اين باورند كه ايران حتي ممكن است مجبور شود تا روزانه 70 هزار بشكه بنزين وارد كند.
تجار بينالمللي شك دارند كه ايران بتواند پالايشگاههاي جديد مورد نظر خود را مطابق برنامه تعيين شده راهاندازي كند و حداقل براي دو تا سه سال آينده به واردات بنزين نياز خواهد داشت.
ويكتور شام از مؤسسه تحقيقات انرژي اياچاس تأكيد كرد: زماني كه تحريمها لغو شود، اقتصاد ايران بهبود خواهد يافت و تقاضا احتمالاً افزايش خواهد يافت و اين مسئله منجر به افزايش واردات خواهد شد. اين مسئله براي پالايشگاههاي خارجي خبر خوبي خواهد بود تا به بازار ايران نگاهي داشته باشند.
محاسبه انجام شده از سوي بلومبرگ نشان ميدهد واردات 50 هزار بشكه بنزين در روز با قيمتهاي كنوني بيانگر اين است كه ايران طي سال آينده به واردات يك ميليارد دلاري بنزين نياز خواهد داشت.
در صورت اجراي توافقنامه هستهاي، تحريمهاي اعمال شده از سوي امريكا و اروپا عليه شركتهايي كه با ايران همكاري انرژي خواهند داشت، لغو ميشود. واردات بنزين ايران طي سال 2012 ميلادي تقريباً به صفر رسيد. اين رقم پيش از سال 2010 ميلادي به بيش از 100 هزار بشكه در روز ميرسيد.
تحريمها موجب شد تا دولت ايران برنامه هدفمندي يارانهها را اجرا كرده و ظرفيت توليد كارخانههاي پتروشيمي را نيز به توليد بنزين اختصاص دهد.
شاهرخ خسرواني معاون مدير عامل شركت ملي پخش و پالايش فرآوردههاي نفتي ايران تأكيد كرده است كه ايران پيش از تحريمها حدود نيمي از بنزين مورد نياز خود را از طريق واردات تأمين ميكرده است.
ويكتور شام افزود: ايران ممكن است خريد بنزين را پس از لغو تحريمها به بيش از 50 تا 70 هزار بشكه در روز افزايش دهد.
ريچارد مالينسون تحليلگر مؤسسه انرژي اسپكتس در لندن نيز تأكيد كرد: واردات بنزين ايران به طور ميانگين به بيش از 30 تا 50 هزار بشكه در روز خواهد رسيد.
سالار مرادي تحليلگر مؤسسه انرژي افجيئي نيز تأكيد كرد: واردات بنزين ايران پس از لغو تحريمها به 50 هزار بشكه در روز خواهد رسيد.