وحید حاجی پور/ نقش رسانه ها در تقویت و تثبیت شرکت های بزرگ نفتی از چنان اهمیت و جایگاهی برخوردار است که این شرکت ها با انتشار مجلات و نشریات مختلفی در حوزه های مختلف نفتی، خود را در زمره فعال ترین شرکت های نفتی در این حوزه قرار داده اند.
«
ميزنفت» در این گزارش نگاهی گذرا به فعالیت های انتشاراتی و رسانه ای چند شرکت بزرگ نفتی داشته است که بخشی از آن را می توانید در ادامه بخوانید.
*آرامکوبزرگترین شرکت نفتی جهان به لحاظ ذخایر و تولید نفت، گرچه در حوزه تکنولوژی و نیروی انسانی با محدودیت مواجه است اما همسو با ویژگی «برترین» بودن شرکت نفت، در زمینه اطلاع رسانی و فعالیت های رسانه ای علاوه بر در اختیار داشتن مجلات گوناگون، بسیاری از شبکه های تلویزیونی همسو با سیاست های آل سعود را حمایت مالی می کند.
بدون اشاره به حمایت های مستقیم و غیرمستقیم آرامکو از این قبیل شبکه ها، برخی از فعالیت های رسانه ای آرامکو قابل توجه است؛
دو فصلنامه «الایام الجمیل» یکی از جریده های مهم آرامکو محسوب می شود که کارکنان سابق و بازنشسته این شرکت در قالب گزارش،مصاحبه، یادداشت، عکس و ... هسته اصلی مطالب را تشکیل می دهند. این دو فصل نامه یکی از پر طرفدارترین مجلات آرامکو است که در اختیار همه بازنشستگان قرار می گیرد.
فصلنامه dimensions که برای ۲۵۰ هزار مخاطب منتشر می شود در خدمت خود شرکت و مدیریت آن است؛ این فصلنامه به گذشته، حال و آینده آرامکو، فعالیت ها،پیشرفت طرح ها، و پیشرفت های تکنولوژیک و حوزه های حدید آرامکو می پردازد.
فصلنامه JOURNAL OF TECHNOLOGY مجله ای فنی مهندسی است که برای جامعه مخاطب متخصص به ویژه زمین شناسان و دانشمندان نفتی منتشر می شود و از بازتاب بسیار خوبی در مجامع فنی برخوردار است.
همچنین دو ماهنامه SAUDI ARAMCO WORLD قدیمی ترین مجله آرامکو است که در آن، تاریخ،جغرافیا و فرهنگ عربستان، خاورمیانه و جهان اسلام معرفی می شود. این مجله از سال ۱۹۶۲ آغاز به کار کرده است و کمترین تیراژ آن ۱۷۰ هزار نسخه بوده است. این مجله جوایز متعددی را از نهادهای بین المللی دریافت کرده است و آرشیو عکس ۳۰ هزارتایی آن یکی از ویژگی های این مجله به شمار می رود؛ البته ناگفته نماند که این آرشیو به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می گیرد درست بر عکس رسانه های ایرانی!
انشتار کتاب و کتابچه های متععدی نیز از سوی آرامکو هرساله منتشر می شود که فارغ از تعریف و تمجیدهای رایج، رویکردی فنی و ژورنالیستی دارند؛ به عنوان نمونه کتاب «آرامکوی عربستان و دنیای آن» یکی از جالب ترین کتاب های آرامکو است که سعی دارد با معرفی این شرکت به دانشجویان، ملل مختلف دنیا و جهانیان، اطلاعات وسیعی را از خود به جای بگذارد. آرامکو برای حضور در نمایشگاه های بین المللی ، همواره این کتاب را عرضه می کند و در کنار آن، ویژه نامه های به روزی را در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهد.
سایت اینترنتی آرامکو در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ جایزه طلایی وب و چندین جایزه دیگر را به دلیل خلاقیت، جامعیت و برتری از آن خود کرده است. جالب آنجاست که در سایت این شرکت هیچ لینکی از شرکت ملی نفت ایران دیده نمی شود و شرکت هایی کوچکتر و کم اهمیت تر در بخش پیوندهای آن خودنمایی می کند.
همچنین موزه نفت آرامک. نیز در سال ۱۹۸۷ در ظهران افتتاح شد و شحصیت های بزرگ سیاسی در افتتاحیه و یک ماه نخست فعالیت این موزه از ان بازدید کردند.
*بی پیبریتیش پترولیوم انگلیس هم به عنوان یکی از غول های نفتی جهان و با تولید روزانه حدود ۶ میلیون بشکه در بخش ارتباطات خود یکی از شرکت های موفق در این حوزه به شمار می رود. MAGAZINE BP مجله ای است که در سطح بین المللی منتشر می شود و یک کادر حرفه ای آن را اداره می شود.عکس و گرافیک این مجله مهم ترین ویژگی آن محسوب می شود به طوری که به لحاظ طراحی حرفه ای و کیفیت عکس های به کار برده شده جوایز بسیاری را کسب کرده است.
مجله FRONTIERS موضوع تکنولوژی های جدید بی پی را به عنوان راهبردی ترین ماموریتش قرار داده و منبع بسیار خوبی برای آشنایی با جدیدترین فناوری های نفتی جهان است. همچنین مجله HORIZON متعلق به کارکنان، پیمانکاران این شرکت است و نظرات و آرای آن ها را منعکس می کند.
FLAG نشریه دیگری از بی پی است که در حوزه کشتیرانی و حمل و نقل دریایی منتشر می شود و در سال ۱۰ شماره از آن روی کیوسک ها می رود. همچنین این شرکت در وب سایت خود آرشیو عکس و فیلم فوق العاده ای قرار داده است و در بخشی دیگر از وبسایت خود، قیمت سهام و جزئیات آن را به صورت ۲۰ دقیقه یکبار به روز کرده و به مراجعان ارائه می کند.
*شلشل هم با راه اندازی نشریه SHELL WORLD نظرات و نگاه این شرکت را در مورد کارکنان و مسائل آن ها، محیط زیست و انرژی منعکس می کند. این نشریه در حوزه منابع انسانی مقالات علمی منتشر کرده و از پرداختن به موضوعات دم دستی و سطحی خودداری می کند.
وب سایت این شرکت هم به خوبی اهداف شل را پوشش داده و آرسیوی از سخنرانی های هیات مدیره و مدیران ارشد شل را به همراه عکس و طرح های جالب در اختیاز عموم قرار داده است.
همچنین این شرکت خط تلفن رایگانی در اختیار دارد که از هر جای جهان با آن تماس گرفته شود هزینه مکالمه به عهده شل است؛ این خط تلفن ۲۴ ساعته بوده و جهت اخذ پیشنهادات و توصیه های همگان در باره جهان نفت و گاز است.