به گزارش «
ميزنفت»، ابراهیم کارخانهای در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در مورد تحقیق و تفحص از واردات بنزین هنوز کاری انجام نشده است،اما شاید مسائل مربوط به ادعاهای مطرح شده درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی و وارداتی باید در دادگاه روشن شود.
وی با بیان اینکه مسئله آلایندگی بنزین پتروشیمیها جنبه سیاسی - جناحی خود گرفت، گفت: در مقابل ۷۰ میلیون لیتر بنزین مصرفی کشور اگر ۳.۵ میلیون لیتر آن هم درصد بنزن بیشتری داشت در حدی نیست که بتوان آلودگی را به آن نسبت داد، وانگهی به هرحال هر نوع بنزینی یا هم کیفیتی حاوی آلایندههایی است و میزان آلایندگی آن به درصد آلایندههایی چون بنزن، ترکیبات آروماتیک، الفین و گوگرد و درجه اکتان آن بستگی دارد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: استانداردهای یورو ۲ ، یورو ۳ و یورو ۴ در طول زمان متفاوت بوده است، چنانکه مثلا استاندارد بنزین در دهه ۹۰ و دهه دوم ۲۰۰۰ قابل مقایسه نیست به گونهای که الان میزان بنزن زیر یک درصد را استاندارد میدانند در حالی که در دهه ۹۰ وجود ۱۰ درصد بنزن در بنزین هم قابل قبول بود.
وی تصریح کرد: بخشی از بنزین پتروشیمی محتوای بنزینی مشابه بنزین معمولی پالایشگاهی کشور داشت و در بخشی کوچکتر آن نیز درصد بنزن کمی بالاتر بود که آن هم در تهران توزیع نمیشد، آن میزان که ۲ تا۳ میلیون لیتر بود در مقابل ۷۰ میلیون لیتر بنزین مصرفی کشور عددی محسوب نمیشد.
کارخانهای تصریح کرد: به این ماجرا شکل سیاسی دادند و مردم را در رسانهها مشغول کردند، در حالی که بنزین وارداتی هم کیفیتی بهتر از یورو ۲ نداشت.
وی افزود: کمیته تحقیق و تفحص ا