به گزارش
میز نفت ، برای اولین بار در ۱۰ ماه گذشته، واردات
گاز طبیعی مایع به اروپا در اکتبر نسبت به ماه قبل آن افزایش یافت زیرا این منطقه برای پر کردن پایگاههای ذخیرهسازی گاز خود برای زمستانی که طی آن، قرارداد ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین منقضی میشود، دست به کار شد.
جهش کم سابقه واردات
الانجی در اکتبر، عمدتا به دلیل خرید گاز توسط خریداران در پایان تابستان با قیمت ثابت بود. همزمان، دادههای شرکت کپلر نشان داد واردات الانجی به آسیا در ماه میلادی گذشته، اندکی کاهش یافت که احتمالا به دلیل کاهش خرید چین بوده است.
تفاوتهای واردات الانجی در آسیا و اروپا
اگرچه واردات الانجی به آسیا در اکتبر نسبت به سپتامبر کاهش یافت، اما نسبت به یک سال قبل بالاتر بود. همچنین، واردات آسیایی از ابتدای سال جاری تا به امروز، نسبت به مدت مشابه سال گذشته جهش داشته است؛ در مقابل، واردات اروپا کاهش یافته است که نشانه میدهد صنعت این منطقه، با مشکل مواجه شده و تقاضای کمتری برای گاز پیدا کرده است. زمستان ملایم گذشته نیز در کاهش واردات الانجی به اروپا در سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۳، بی تاثیر نبود.
اروپا بار دیگر در شرایط آب و هوای ملایم زمستانی، از قیمتهای ثابت در ماه های اوت و سپتامبر استفاده کرد و برای پر کردن پایگاههای ذخیره سازی گاز طبیعی، محمولههای الانجی بیشتری را برای تحویل در اکتبر، سفارش داد.
پایگاههای ذخیرهسازی گاز اتحادیه اروپا تا ۹۵ درصد پر هستند و هدف ۹۰ درصدی، بسیار زودتر از ضربالاجل الزامآور اتحادیه اروپا در اول نوامبر، تحقق یافت. با این حال، گاز موجود در ذخایر نمی تواند نیاز اروپا برای زمستان جاری را پوشش دهد و حجم گاز ذخیره شده در پایان سپتامبر، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اندکی کمتر بود.
قیمت گاز در اروپا، طی چند هفته گذشته در بحبوحه نگرانیها نسبت به عرضه افزایش یافت زیرا تنشها در خاورمیانه تشدید شد و اختلالات غیرمنتظره در نروژ که بزرگترین تامین کننده
گاز اروپا است، باعث نگرانی معامله گران در خصوص ریسکهای عرضه شد.
تأثیرات پایان قرارداد ترانزیت گاز روسیه به اروپا
نگرانیهای بیشتر نسبت به عرضه، از این واقعیت نشات میگیرد که قرارداد میان کییف و مسکو برای ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین، در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ به پایان میرسد. قیمتهای پایه بالاتر گاز در اروپا در هفتههای گذشته، محمولههای الانجی بیشتری را جذب کرده است و این میتواند دلیل افزایش واردات الانجی به اروپا در اکتبر نسبت به سپتامبر باشد.
طبق دادههای شرکت کپلر، واردات الانجی به اروپا در اکتبر، به ۷.۵۴ میلیون تن افزایش یافت که در مقایسه با ۶.۳۷ میلیون تن در ماه قبل آن افزایش یافت و بالاترین سطح واردات ماهانه از ماه مه بود. در مقابل، واردات الانجی به آسیا اندکی کاهش یافت و به ۲۴.۳۶ میلیون تن در اکتبر رسید که در مقایسه با ۲۴.۷۲ میلیون تن در سپتامبر، کمتر بود و کمترین میزان از ژوئیه تاکنون بود. واردات اروپا در اکتبر امسال نسبت به اکتبر ۲۰۲۳ کاهش یافت اما واردات الانجی به آسیا بر مبنای سالانه افزایش داشت زیرا این منطقه همچنان محرک رشد جهانی الانجی و تقاضای گاز طبیعی است.
بنابر بر دادههای شرکت کپلر، از ابتدای سال جاری تا اکتبر، واردات اروپا ۲۰ درصد کاهش یافته و در مقابل، واردات الانجی آسیا ۱۰.۳ درصد افزایش یافته است.
برآورد میشود که واردات الانجی به چین در اکتبر نسبت به سپتامبر اندکی کاهش یافته که احتمالا به دلیل تکمیل ظرفیت ذخایر گاز بوده است. در یک تغییر عمده در بخش حمل و نقل چین، تقاضای الانجی با افزایش فروش کامیونهایی که سوخت آنها الانجی است، افزایش یافته و بخشی از تقاضا برای دیزل در این کشور را حذف کرده است.
تحلیلگران صنعت و فروشندگان بزرگ الانجی می گویند چین که در سالهای اخیر از ژاپن سبقت گرفته و به بزرگترین واردکننده الانجی در جهان تبدیل شده است، محرک اصلی رشد تقاضای جهانی برای الانجی خواهد بود.
بر اساس گزارش اویل پرایس، برای مثال، شرکت شِل که بزرگترین بازرگان الانجی در جهان است، انتظار دارد تقاضای جهانی برای الانجی تا سال ۲۰۴۰، به میزان ۵۰ درصد رشد کند که حاصل تقاضای بالاتر آسیا خواهد بود زیرا سوییچ چین از زغال سنگ به گاز و افزایش مصرف الانجی برای تقویت رشد اقتصادی در این کشور، محرک رشد مصرف این سوخت در جنوب و جنوب شرق آسیا خواهد بود. شِل در گزارش چشم انداز سالانه الانجی در اوایل سال جاری اعلام کرد: بازار جهانی الانجی، تحت تاثیر کربن زدایی صنعتی چین و تقویت تقاضا در سایر کشورهای آسیایی، به رشد خود تا دهه ۲۰۴۰ ادامه خواهد داد.
انتهای پیام