۰
مانور رسانه‌های غربی از آسیب‌پذیری باکو:

زیرساخت‌های نفتی آذربایجان در آماده‌باش؟

میز نفت - زیرساخت های انرژی و نفتی آذربایجان، یکی از اهداف بالقوه برای نشاندن اسرائیل بر جای خود است؛ گزاره ای که رسانه های غربی سعی دارند با مانور بر آن، ایران را به جنگ طلبی متهم کنند.
آذربایجان و اسرائیل | میز نفت
آذربایجان و اسرائیل | میز نفت
به گزارش میز نفت، در حالی که گفتگوهای پشت پرده در مورد انتقام‌جویی احتمالی اسرائیل ادامه دارد، رسانه‌ها از پالایشگاه‌های نفت ایران در فهرست اهدافی که ممکن است مورد حمله قرار گیرند، یاد می‌کنند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی اعلام كرد که تلافی علیه حملات موشکی ایران "کشنده و تعجب آور" خواهد بود. در همین حال، حساب‌های شبکه‌های اجتماعی هوادار ایران پیش از این گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد تهران به ایالات متحده هشدار داده است که در صورت حمله نظامی به پالایشگاه‌های ایران، تهران تأسیسات نفتی در عربستان سعودی، آذربایجان، امارات، بحرین و کویت را هدف قرار خواهد داد.

 بر اساس گزارش رویترز، ایران همچنین به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هشدار داده است که هرگونه استفاده از حریم هوایی یا پایگاه های نظامی آنها برای هدف قرار دادن تاسیسات ایران، غیرقابل قبول خواهد بود و تهدید کرده است که در صورت تحقق آن، پاسخ نظامی خواهد داد.
 

مساله آذربایجان در معادلات منطقه


 آذربایجان 40 درصد انرژی مورد نیاز اسرائیل را تامین كرده و زیرساخت های نفت و گاز آذربایجان ستون فقرات استقلال این کشور در این منطقه پرتنش ژئوپلیتیک است. آذربایجان نزدیک به 40 درصد تقاضای اسرائیل برای نفت خام را عرضه می کند و غول انرژی دولتی آذربایجان، سوکار، در کنار بریتیش پترولیوم و نیومد اسرائیل، مجوز اکتشاف منطقه ای در شمال میدان گازی لویاتان اسرائیل در شرق مدیترانه را دریافت کرده اند.
روابط مستحکم دوجانبه میان اسرائیل و آذربایجان از دیرباز یکی از دغدغه های اصلی ایران بوده است.

 در آستانه اجرای انتقام اسرائیل علیه حملات موشکی ایران، رسانه‌های ایرانی همچنان به ادعاهای بی‌اساس درباره پایگاه‌های نظامی مخفی اسرائیل در آذربایجان با اتهامی مبنی بر اینکه آذربایجان یکی از مراكز خرابکاری علیه جمهوری اسلامی است، ادامه می‌دهند.

عباس موسوی، دیپلمات ایرانی، در گفت و گو با سایت تجارت نیوز، در مورد انتقام گیری احتمالی اسرائیل از تاسیسات نفتی ایران، مدعی شد که اسرائیل هواپیماهای زیادی را در آذربایجان مستقر کرده است.

پس از حملات حماس و آغاز جنگ در غزه، انتقادات بسیاری علیه ترکیه و آذربایجان به دلیل تامین نفت خام اسرائیل از طریق خط لوله نفت باکو-تفلیس-جیهان شکل گرفته است.. حامیان فلسطین در ترکیه چندین تظاهرات برپا کردند و دفاتر شرکت نفت آذربایجان در استانبول را بارها تخریب کردند تا صادرات نفت را متوقف نماید.
 
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 39294
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *