۰
روسیه تهدید به شکایت کرد:

معمای خط لوله گازی نورد استریم

میز نفت - پس از انفجار خط لوله های نورد استریم، اتحادیه اروپا اعلام کرد تحقیقات خود را در این باره آغاز خواهد کرد؛ حالا با گذشت دو سال از این اتفاق، هیج کزارشی در این باره اعلام نشده تا روسیه، اروپا را تهدید کند.
نورد استریم | میز نفت
نورد استریم | میز نفت
به گزارش میز نفت، به فاصله چند ماه پس از جنگ روسیه و اوکراین، یک اتفاق مهم اروپا را تحت الشعاع خود قرار داد؛ خط لوله های نورد استریم 1 و 2 با انفجارهای بزرگ آسیب دیدند. تا به امروز هیچ گروه و کشوری مسئولیت این انفجار را نپذیرفت.

غربی ها معتقدند روسیه خودش این اتفاق را رقم زده تا جریان صادرات گاز را متوقف کرده و فشارهای اقتصادی به غرب را تشدید کند؛ مسکو هم اعلام کرد غربی ها مقصر این اتفاق هستند تا با ایجاد خلل در روند صادرات گاز، درآمدهای این کشور را محدود کنند.

اندکی پس از این کش و قوس ها، اتحادیه اروپا اعلام کرد تحقیقات خود را در این باره آغاز خواهد کرد؛ حالا با گذشت دو سال از این اتفاق، هیج کزارشی در این باره اعلام نشده تا روسیه، اروپا را تهدید کند.
 

تهدید گازی روسیه

 
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روسیه بر اساس کنوانسیون بین‌المللی ۱۹۹۷ برای مقابله با بمب‌گذاری‌های تروریستی و کنوانسیون بین‌المللی ۱۹۹۹ برای مقابله با تامین مالی تروریسم، آنچه را که او «ادعاهای پیش از محاکمه» خواند، علیه دانمارک، آلمان، سوئد و سوئیس تنظیم کرده است.
 
او گفت: مرحله پیش از محاکمه حل و فصل اختلافات که مرحله اجباری پیش بینی شده توسط کنوانسیون‌هاست، اکنون در حال انجام است. اگر این موضوع در این مرحله حل نشود، روسیه قصد دارد در رابطه با نقض تعهدات کشورهای مورد نظر از تعهدات خود بر اساس این کنوانسیون، موضوع را به دادگاه برده و به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کند. کشورهای دیگری که ممکن است ارتباطی با انفجارهای نورد استریم داشته باشند در ردیف بعدی قرار دارند. غرب نمی‌تواند با پنهانکاری، از این مسئله خلاص شود.
 

دادگاه، تعیین تکلیف می کند؟


مسکو بدون ارائه مدرکی، مکررا اعلام کرده است این حمله توسط آمریکا و انگلیس انجام شده است اما هر دو کشور، این اتهامات را رد کرده اند.
 
دادستان‌های آلمان ماه گذشته اعلام کردند یک حکم دستگیری برای یک مربی غواصی اوکراینی در لهستان را در ارتباط با این حملات صادر کرده اند.
 
زاخارووا گفت: انفجار خط لوله نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲، یک اقدام آشکار تروریسم بین‌المللی است که تحت تعدادی از معاهدات بین‌المللی قرار می‌گیرد که تعهداتی را برای جلوگیری، سرکوب، تحقیق، پیگرد قانونی و همکاری با سایر کشورها برای دستیابی به این اهداف، ایجاد کرده است. متاسفانه، این تعهدات با وجود درخواست‌های مکرر روسیه، انجام نشده است.
 
پرویز رادر دوره ای بسیار کوتاه، مدیریت امور بین‌الملل به معنای واقعی کلمه به شرکت تبدیل شد؛ منتها سر اینکه مجمعِ شرکت چه کسی باشد کار بیخ پیدا کرد، آقای زنگنه ساختار را این شکلی دیده بوده که مجمعِ این شرکت هیئت‌مدیره نفت باشد، وقتی این پیشنهاد به آقای خاتمی – رئیس جمهور وقت -  ارائه شد، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و ظاهراً رئیس بانک مرکزی گفتند مجمع این شرکت باید همان مجمع شرکت نفت باشد؛ یعنی همان وزرا.
يکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 39153
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *