۰
سفری کوتاه به سال 1973

ترور؛ عاقبت بزرگترین تحریم نفت جهان

میز نفت -آمریکا غرق در وحشت شد، تحریم نفت اعراب اغتشاش در پمپ‌بنزین‌های این کشور را تا مرز بحران به‌پیش برد و برخی تحلیلگران به کاخ سفید می‌گفتند دوران میهمانی تمام شده است. آخرین روزهای دسامبر 1973 که تنش‌ها کاهش پیدا کرد، یخ تحریم نفت هم کمی آب شد.
ملک فیصل و نیکسون | میز نفت
ملک فیصل و نیکسون | میز نفت
به گزارش میز نفت، سال 1973 تلخ‌ترین سال نفتی برای آمریکا بود؛ سالی که افزایش مصرف نفت، منجر به آزادسازی واردات شده بود؛ آوریل آن سال آمریکا سهمیه‌بندی واردات نفت را لغو کرد. در تابستان 1973 میزان واردات آمریکا به رقم 6 میلیون و 200  هزار بشکه در روز رسید یعنی دو برابر واردات در سال 1970.
 
آمریکا شکننده تر از همیشه بود؛ زمزمه جنگ اعراب و اسرائیل هم بیشتر از گذشته شنیده می شد بویژه آنکه انور سادات با فشار به عربستان، از این کشور می‌خواست در صورت آغاز جنگ، از سلاح نفت برای زمین‌گیر کردن آمریکا و غرب استفاده کند.
 

آغاز جنگ و تحریم نفت

 
6 اکتبر 1973 جنگ اعراب و اسرائیل آغاز شد. نیکسون کمک‌های نظامی به تل‌آویو را کلید زد و این همان نقطه‌ای بود که ابزار تحریم، برای نخستین بار بر ضد آمریکا عمل کرد. بزرگ‌ترین تحریم نفتی جهان به‌صورت هماهنگ علیه آمریکا و متحدانش پیاده شد.
 
آمریکا غرق در وحشت شد، تحریم نفت اعراب اغتشاش در پمپ‌بنزین‌های این کشور را تا مرز بحران به‌پیش برد و برخی تحلیلگران به کاخ سفید می‌گفتند دوران میهمانی تمام شده است. آخرین روزهای دسامبر 1973 که تنش‌ها کاهش پیدا کرد، یخ تحریم نفت هم کمی آب شد.

هنری کسینجر هم در این بازه، دو بار به دیدار ملک فیصل رفت؛ در فوریه 1974، سادات از لغو تحریم گفت و فیصل اما شرط گذاشت تا بلندی‌های جولان به سوریه نرسد خبری از لغو تحریم نیست. لیبی مخالف بزرگ لغو تحریم بود اما سفرهای نیکسون به مصر، عربستان، سوریه و الجزایر منجر به لغو تحریم‌ها شد.
 
تحریم اعراب قیمت نفت را 4 برابر کرده بود و این برای آمریکا و غرب خوشایند نبود؛ ملک فیصل هم از آمریکا فاصله گرفته بود تا 25 مارس 1975به ضرب گلوله برادرزاده خود، کشته شود. شاید بتوان او را اولین کشته سیاسی تحریم نفت تاریخ نامید.
دوشنبه ۵ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب: 38886
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *