۰
۵
از ساخت تا اوراق یک ابر کشتی:

بزرگترین نفتکش جهان کجاست؟

میز نفت - نفتکس غول‌پیکر سیوایز که در گذشته یا اسامی نظیر هپی جیانت، هجری وایکینگ، ناک نویس و مونت شناخته می‌شد، یک نفت‌کش بسیار بزرگ و بزرگ‌ترین شناور تاریخ بود که در فاصله سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۹ میلادی توسط صنایع سنگین سومیتومو در کاناگاوا ژاپن ساخته شد.
بزرگترین نفتکش جهان | میز نفت
بزرگترین نفتکش جهان | میز نفت
به گزارش میز نفت، نفتکس غول‌پیکر سیوایز که در گذشته یا اسامی نظیر هپی جیانت، هجری وایکینگ، ناک نویس و مونت شناخته می‌شد، یک نفت‌کش بسیار بزرگ و بزرگ‌ترین شناور تاریخ بود که در فاصله سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۹ میلادی توسط صنایع سنگین سومیتومو در کاناگاوا ژاپن ساخته شد.

این كشتی از بیشترین ظرفیت انتقال محموله در جهان به میزان 657 هزار تن برابر با 4.1 میلیون بشكه فرآورده برخوردار بوده است. این كشتی سرانجام در سال 2010 میلادی اوراق شد.
 

مشخصات یک نفتکش رویایی


این تانكر غول‌پیکر كه از وزن خالص 215 هزار تن برخوردار بود، 458 متر طول و 68 متر عرض داشت. این كشتی دو موتور احتراقی ساخت شركت میتسوبیشی با 50 هزار اسب بخار قدرت بود. سرعت آن نیز 30.6 كیلومتر در ساعت اعلام شده بود.

این نفت‌کش به دلیل ابعاد بزرگ آن، قادر به حرکت در کانال مانش، كانال سوئز و یا کانال پاناما نبود. تانكر سیوایز در سال 1988 میلادی و در طول جنگ ایران و عراق آسیب دید، اما بعداً تعمیر و به خدمت بازیابی شد.

همچنین این کشتی در سال 2004 میلادی به یک واحد ذخیره‌سازی و تخلیه شناور تبدیل شد. سرانجام این کشتی به اوراق كنندگان هندی فروخته شد و در دسامبر 2009 برای سفر نهایی به مونت تغییر نام داد. پس از ترخیص از گمرک هند، کشتی به یارد اوراق كردن کشتی آلانگ ایالت گجرات منتقل شد و اوراق گردید.
 

تولد تا مرگ بزرگ‌ترین تانكر دنیا


سیوایز در سال 1974 میلادی سفارش داده شد و در سال 1979 توسط شركت صنایع سنگین سومیتومو تحویل شد. این کشتی برای مدت‌ها فاقد نام بود و با شماره بدنه آن، 1016 شناسایی شد.

در طول آزمایش‌های دریایی، 1016 در زمان حرکت به سمت عقب، مشکلات ارتعاشی شدیدی از خود نشان می‌داد. مالک یونانی از تحویل گرفتن آن امتناع کرد و کشتی مورد رسیدگی طولانی داوری قرار گرفت. پس از تسویه‌حساب، کشتی فروخته شد و توسط شركت S.H.I به نام اوپاما نامگذاری شد.

کارخانه کشتی‌سازی سومیتومو از حق خود برای فروش کشتی استفاده کرد و معامله‌ای با بنیانگذار خط کانتینر خارج از کشور هنگ‌کنگ انجام شد و مقرر شد تا طول کشتی را افزایش داده و 146152 تن ظرفیت حمل بار آن را اضافه کنند.

پس از اعمال تغییرات، کشتی دارای 46 مخزن و 31541 مترمربع فضای عرشه بود. پروانه این تانكر 50 تن وزن داشت.
 

آسیب جدی در جنگ عراق و ایران


سیوایز در سال 1988 میلادی در طول جنگ ایران و عراق و پس از اصابت موشك اگزوست هواپیمای نیروی هوایی عراق درحالی‌که در 14 مه 1988 در جزیره لارک، ایران لنگر انداخته بود و نفت خام ایران را حمل می‌کرد، آسیب دید.



آتش در کشتی و نفتی که به آب‌های اطراف نشت کرده بود، شعله‌ور شد و از کنترل خارج گردید. اما این کشتی غرق نشد. تصاویری از کشتی شعله‌ور در اینترنت منتشر شده است.

پس از خاموش شدن آتش، محموله باقی‌مانده به نفت‌کش‌های دیگر منتقل شد. اما سیوایز سال‌ها بدون استفاده متروكه شد.
 

تعمیر و بکارگیری دوباره نفتکش


مدت کوتاهی پس از پایان جنگ ایران و عراق، یک شرکت سرمایه‌گذاری نروژی تحت مدیریت فینانشوست، کشتی آسیب‌دیده را خریداری کرد و به منطقه‌ای در نزدیکی لابوان یدك کشیده شد. بعدها کشتی به سنگاپور یدك کشیده شد و در شرکت كیپل تعمیر شد.

این کشتی مطابق با سنت نورمن اینترنشنال مبنی بر نامگذاری نفت‌کش‌ها با پیشوند «هپی» به غول شاد تغییر نام داد. بدین ترتیب سیوایز دوباره در اکتبر 1991 میلادی وارد خدمت شد.

شركت جورگن جهری این نفت‌کش را در سال 1991 میلادی به مبلغ 39 میلیون دلار خریداری کرد و نام خود را به جهری وایكینگ تغییر داد. از سال 1991 تا 2004 میلادی این شناور تحت مالکیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری مختلف نروژی بود و پرچم نروژ را به اهتزاز درآورد.

در سال 2004 میلادی، نفت‌کش توسط فرست اوسلن خریداری شد که نام آنبه ناك نویس  تغییر کرد و به یک تانکر ذخیره دائمی در میدان نفتی الشاهین قطر در خلیج‌فارس تبدیل شد. و سرانجام پس از سفر نهایی به هند، از  دسامبر 2009 میلادی تا پایان سال 2010 میلادی اوراق شد. لنگر 36 تنی کشتی جدا شد و در سال 2010 میلادی به موزه دریایی هنگ‌کنگ اهدا شد.
 

نقش جدید بزرگترین نفتکش جهان


سیوایز بزرگ‌ترین کشتی ساخته‌شده با 458.45 متر و بلندتر از ارتفاع بسیاری از بلندترین ساختمان‌های جهان، ازجمله برج‌های پتروناس با ارتفاع 451.9 متر بود.

باوجود داشتن طول زیاد، سیوایز بزرگ‌ترین کشتی ازنظر وزن ناخالص با 260 هزار تن  در رتبه ششم سنگین‌ترین شناورهای دنیا قرار گرفت.

نكته جالب اینكه از این تانكر به‌عنوان لوكیشن فیلم‌برداری در سریال Jeremy Clarkson's Extreme Machines  بی بی سی استفاده شد.
 
 
منبع: ویكیپدیا
مترجم: محسن داوری
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 38668
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


کپتن فتح الله رهبری
France
بنده این نفتکش را در سال ۱۹۸۱ میلادی در اولین سفرش از سیپ یارد ژاپن به اسکله ۱۵ در جزیره خارگ پهلو دادم.
مجتبی
United Arab Emirates
با سلام و احترام خدمت کاپیتان رهبری
بنده نت و امضا شما رو هم دیدم. البته در آن موقع اسم کشتی seawise giant بود. براتون آرزوی سلامتی دارم. بنده از راهنمایان جزیره خارک می‌باشم.
Iran, Islamic Republic of
زنده باد ناخدا . ما به شما افتخار میکنیم .
احمد
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
ممنون. جالب بود