به گزارش
میز نفت ، میعاد صالحی، مدیر عامل شرکت
راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره تامین مالی پروژه قطار سریعالسیر تهران- مشهد و احتمال استفاده این پروژه از تهاتر نفتی اظهار داشت: ساخت قطار سریعالسیر تهران- مشهد بزرگترین پروژه عمرانی تاریخ خواهد بود. ۱۰ میلیارد دلار تهاتر نفتی برای نوسازی ناوگان ریلی و ساخت خطوط راهآهن در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: اما زمانی که استجازه رهبری برای تامین مالی چند پروژه ریلی از محل تهاتر نفتی گرفته شد، هنوز طرح راه آهن سریع السیر تهران- مشهد در حال بخشهای طراحی اولیه براورد قیمت بود و قیمت نهایی نشده بود اما اتفاقا در همان استجازه رهبری به این پروژه هم اشاره و گفته شده وقتی برآورد قیمت، نهایی شد این پروژه هم به فهرست پروژههای مشمول استجازه رهبری اضافه شود.
درخواست تهاتیر نفتی در لیست
وی گفت: البته تامین مالی این پروژه مجزا از ۵ پروژه در لیست ارایه شده خواهد بود. در حال حاضر برآورد قیمت پروژه راهآهن تهران- مشهد در حال نهایی شدن است و بعد از تایید، قیمت اعلام میشود.معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به اینکه راه آهن تهران- مشهد حدود ۹۰۰ کیلومتر خط سریعالسیر بوده، برآورد قیمت این پروژه حدود ۲۰ میلیارد دلار است که قاعدتا روشهای تامین مالی این پروژه متنوع خواهد بود چراکه رقم بالا است و یک بخش از تامین مالیها هم از محل استجازه نفت و میادین نفتی خواهد بود و بخشی از درآمدها به این حوزه اختصاص پیدا میکند.
صالحی افزود: دولت برای آغاز اجرای این پروژه اهتمام داشت و اتفاقا در جلسه آخر قبل از شهادت، رییس جمهور به این موضوع تاکید داشتند و مقامات عالی کشور و وزرا هم در این جلسه حضور داشتند و بنا است که این مسیر ادامه پیدا کند.وی درباره سرعت این راهآهن سریعالسیر و کاهش مدت زمان سفر ریلی به مشهد ادامه داد: سرعت قطار سریعالسیر تهران- مشهد ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت پیشبینی شدهاست.