۰
به بهانه انتخابات ریاست چمهوری آمریکا:

داستان 30 سال قیمت بنزین

میز نفت - دونالد ترامپ متعهد شده است كه تولید نفت داخلی امریكا را افزایش دهد و برای این منظور، برخی مقررات را لغو كند.
بنزین در آمریکا | میز نفت
بنزین در آمریکا | میز نفت
به گزارش میز نفت، قیمت بنزین در طول 30 سال گذشته به دلیل عوامل مختلفی مانند عرضه و تقاضای نفت، شرایط اقتصادی و رویدادهای ژئوپلیتیكی نوسانات قابل توجهی داشته است. هیچ موضوع انرژی به اندازه قیمت بنزین مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

به نظر می‌رسد آنچه كه افراد، بیشتر علاقه‌مند به دانستن آن هستند این است كه آیا دونالد ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری خود، قیمت بنزین را كاهش داده است یا خیر. تصور گسترده‌ای وجود دارد كه ترامپ قیمت‌های بالای بنزین را به ارث برده است و به سرعت آنها را به ۲.۰۰ دلار در هر گالن كاهش داده است.
 

30 سال با قیمت بنزین


اویل پرایس در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است. شاید آموزنده باشد كه به تاریخ ۳۰ ساله قیمت بنزین نگاهی بیندازیم تا الگوها را مشخص كنیم و توضیح دهیم كه چرا قیمت بنزین در طول زمان تغییر كرده است. قیمت بنزین از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۲ نسبتا ثابت بود.

سپس، رشد تقاضای نفت از رشد عرضه پیشی گرفت و قیمت نفت به‌طور پیوسته افزایش یافت. ترس از اوج گرفتن تولید جهانی نفت، فشار بیشتری بر قیمت نفت وارد كرد كه در تابستان سال ۲۰۰۸، به بشكه‌ای ۱۵۰ دلار رسیده بود.
 
سپس بحران مسكن ۲۰۰۹-۲۰۰۸ پیش آمد. فشارهای اضافی به دلیل قیمت بالای نفت بر اقتصاد، وارد شد و اقتصاد در ركود فرو رفت. قیمت نفت و به نوبه خود قیمت بنزین در سال ۲۰۰۹، به‌شدت كاهش یافتند.

با شروع احیای اقتصادی در سال ۲۰۱۰، قیمت نفت بهبود یافت. سپس امریكا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، با افزایش قیمت بنزین روبرو شد.

با این حال، رونق نفت شیل، میلیون‌ها بشكه در روز نفت و محصولات نهایی را به بازارهای جهانی اضافه كرد. اوپك در نهایت با یك جنگ قیمتی علیه تولیدكنندگان نفت شیل امریكا، پاسخ داد و قیمت نفت متعاقبا سقوط كرد.

در مواجهه با سقوط قیمت نفت، مصرف كنندگان از قیمت پایین بنزین در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ برخوردار شدند، اما پس از آن قیمت نفت رو به بهبود گذاشت. قیمت بنزین در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ افزایش یافت، اما در سال ۲۰۱۹ اندكی كاهش یافت. سپس پاندمی كووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ به امریكا رسید.

قیمت نفت سقوط كرد و میانگین قیمت سالانه بنزین به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۶ رسید. سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ باعث اختلالات قابل توجهی در صنعت نفت شد. برخی از تولیدات كوچك برای همیشه تعطیل شدند و برخی از تولیدكنندگان ورشكسته شدند.

تقاضا به سرعت بهبود یافت، اما عرضه عقب افتاد. در نیمه دوم سال ۲۰۲۰، قیمت بنزین به سرعت افزایش یافت و این افزایش تا سال ۲۰۲۱ ادامه یافت.
 

جنگ روسیه و قیمت بنزین 


در اوایل سال ۲۰۲۲، روسیه به اوكراین حمله كرد. تصمیم برای توقف واردات از روسیه، باعث اختلال در فعالیت بسیاری از پالایشگاه‌های امریكا شد. در نتیجه، قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشكه رسید و میانگین ملی قیمت بنزین برای مدت كوتاهی به بالای پنج دلار در هر گالن رسید.

متوسط ‌قیمت بنزین در سال ۲۰۲۲، حدود ۴.۰۶ دلار در هر گالن بود كه بالاترین میانگین سالانه ثبت شده است. قیمت در سال ۲۰۲۳، حداقل تا حدی در واكنش به برداشت بی‌سابقه از ذخایر نفت استراتژیك، تا حدودی عقب‌نشینی كرد. توضیحات منطقی برای حركت قیمت بنزین در ۳۰ سال گذشته وجود دارد.

تعداد كمی از این تغییرات تحت تاثیر اقداماتی بوده است كه توسط یك رییس‌جمهور انجام شده است. ترامپ در ژانویه سال ۲۰۱۷ به قدرت رسید.
 

بهای بنزین، بایدن و ترامپ


میانگین قیمت بنزین در دو سال قبل از تحلیف وی، كاهش یافته بود. سپس میانگین ملی قیمت بنزین در دو سال اول ریاست‌جمهوری ترامپ افزایش یافت و در سال سوم، اندكی عقب نشست. ترامپ اقداماتی را برای كمك به صنعت نفت انجام داد، اما این اقدامات سال‌ها طول می‌كشد تا بر عرضه و متعاقبا بر قیمت‌ها، تاثیر بگذارد.

گرچه ترامپ اغلب عامل كاهش قیمت پایین بنزین شمرده می‌شود، اما میانگین قیمت بنزین در سه سال اول ریاست‌جمهوری ترامپ بیشتر از دو سال گذشته اوباما بود. با این حال، این تصوری نیست كه عموم مردم دارند. نباید سر این موضوع زیاد وقت گذاشت زیرا عوامل كلان مانند تقاضای قوی جهانی وجود داشت كه فشار صعودی بر قیمت‌ها وارد می‌كرد.

هنگامی كه پاندمی كرونا در سال ۲۰۲۰ شروع شد، بازارهای نفت را بهم ریخت. تا آوریل سال ۲۰۲۰، فرمان قرنطینه خانگی، باعث كاهش تقاضا برای نفت شد. تولید نیز به نوبه خود سه میلیون بشكه در روز در ماه مه سال ۲۰۲۰ كاهش یافت.

بهای معاملات آتی نفت برای مدت كوتاهی منفی شد. بازار سهام در حال سقوط بود و میانگین ملی قیمت بنزین برای مدت كوتاهی، به زیر ۲ دلار در هر گالن رسید. برخی با علاقه ۲.۰۰ دلار به ازای هر گالن بنزین را به یاد می‌آورند، اما از یاد برده‌اند كه به دلیل توقف سفرهای مردم و تقاضای اندك برای بنزین بود. تا جایی كه ترامپ را عامل كاهش قیمت پایین بنزین می‌دانید،
 

کدام اقدامات برای کاهش قیمت بنزین؟


باید حساب كنید كه كدام اقدامات او باعث كاهش قیمت بنزین شده است. دستورات در خانه ماندن؟ بله، اگر می‌خواهید به او اعتبار بدهید، این عامل اصلی كاهش قیمت بنزین بود. اما به محض لغو فرمان ماندن در خانه، قیمت بنزین شروع به افزایش كرد.

در هشت ماه آخر ریاست‌جمهوری ترامپ، قیمت بنزین پس از كاهش به ۲.۰۰ دلار در هر گالن، نزدیك به ۲۵ درصد افزایش یافت. افزایشی كه از تابستان ۲۰۲۰ آغاز شد تا سال ۲۰۲۱ ادامه یافت.

سیاست‌های انرژی بایدن كمكی نكرد، اما اختلالات زنجیره تامین، بیشترین تاثیر را بر قیمت بنزین در دوران ریاست‌جمهوری بایدن گذاشت. بر اساس گزارش اویل پرایس، حقیقت این است كه قیمت بنزین در سال آخر ریاست‌جمهوری ترامپ به‌شدت كاهش یافت اما این كاهش به دلیل واكنش به همه‌گیری كووید - ۱۹ اتفاق افتاد.

به‌علاوه، قیمت‌ها قبل از پایان ریاست‌جمهوری ترامپ در ژانویه ۲۰۲۱، شروع به افزایش شدید كرده بودند. بنابراین، افرادی كه كاهش قیمت بنزین را به سیاست‌های انرژی ترامپ نسبت می‌دهند، در بهترین حالت، تصویری گمراه‌كننده ارایه می‌كنند.
شنبه ۳۰ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۸
کد مطلب: 38537
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *