۰

میزان تهاتر نفت برای ساخت مسکن

میز نفت - آنگونه كه محمدرضا اسماعيلي، رييس هيات عامل صندوق ملي مسكن اعلام كرده تا كنون پرونده دريافت وام ساخت براي حدود ۸۰۰ هزار واحد مسكوني در دست ساخت تشكيل شده است.
ساخت مسکن | میز نفت
ساخت مسکن | میز نفت
به گزارش میز نفت ،  رييس هيات عامل صندوق ملي مسكن ديروز در يك نشست خبري با اشاره به ميزان پرداخت تسهيلات از شبكه بانكي به بخش نهضت ملي مسكن اظهار كرد: از دو ميليون و ٧٠٠ هزار پروژه آغاز شده ٨٠٠ هزار پروژه را به وام متصل كرديم و مابقي در صف دريافت تسهيلات قرار دارند. همچنين از ٨٠٠ هزار پروژه٢٨٠ همت قرارداد منعقد شده مالي دارند و از اين عدد هم ١۴٠ همت واريز شده است.

وي ادامه داد: ميزان پرداخت وام از بانك‌هاي گردشگري، خاورميانه و سرمايه تقريبا صفر است و جرايم مالياتي شامل حال اين بانك‌ها مي‌شوند.

 ۱۴۰ همت؛ جريمه عدم پرداخت  وام ساخت!

رييس هيات عامل صندوق ملي مسكن گفت: براي دريافت ماليات از بانك‌هاي متخلف در سال اول ۶٩ هزار ميليارد تومان برگه تشخيص صادر شده است و در سال دوم نزديك ٩٠ هزار ميليارد تومان و در سال سوم هم ميزان صدور برگه تشخيص بالاي ١۴٠ همت است و جمع آنها صرف ساخت مسكن خواهد شد.

اسماعيلي درباره ميزان وصولي ماليات و جرايم بانك‌ها تاكيد كرد: متاسفانه تا به امروز از محل ماليات‌ها وصولي به صندوق ملي مسكن صفر است اما از محل ساير ماليات‌ها از جمله ماليات بر خانه‌هاي خالي و خانه‌هاي لوكس ١۶ هزار ميليارد جمع ماليات‌ها بوده كه تاكنون ٨.۵ هزار ميليارد تومان وارد از اين محل وارد صندوق شده است.

وي همچنين درباره استفاده از منابع نفتي براي صندوق ملي مسكن اظهار كرد: مجوز ٢ ميليارد دلار از محل استجازه رهبري و تهاتر نفت ارايه شده و كش و قوس زيادي در اين داشتيم و در اجرا با محدوديت‌هاي وزارت نفت مواجه بوديم اما در نهايت امسال به اجرا رسيد و در سال پيش رو از ٢ ميليارد دلار مبالغي را دريافت خواهيم كرد.

رييس هيات عامل صندوق ملي مسكن تاكيد كرد: از اين محل تا كنون حدود هزار ميليارد تومان واريز شده و در نهايت بايد ٨٠ هزار ميليارد تومان از اين محل واريز شود كه البته اين عدد به‌طور دقيق به نرخ تسعير وابستگي دارد.

اسماعيلي با بيان اينكه قيمت تمام شده ساخت نهضت ملي مسكن به تورم احتمالي افزايش پيدا مي‌كند، ادامه داد: قيمت تمام شده هر مترمربع مساكني كه امروز تكميل و تحويل مي‌شوند حدود ۸,۵ تا ١٠ ميليون تومان است كه ۵۵٠ ميليون تومان آن وام بوده اما آنچه كه ساخت آن از امروز آغاز شده با توجه به تورم، قيمت آن افزايش پيدا مي‌كند كه به همين دليل وام را به ٨٠٠ ميليون تومان افزايش داديم تا به آورده اوليه متقاضي هم كمك شود.
وي ادامه داد: از ابتداي تشكيل صندوق تا به امروز ٩.٧ همت از محل برگشت اقساط مسكن مهر به صندوق واريز شده است.

مديرعامل صندوق ملي مسكن با اشاره به عملكرد اين صندوق اظهار داشت: سال گذشته ۲۰ هزار ميليارد تومان به‌طور مستقيم از محل منابع صندوق هزينه شد كه ۹هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان آن براي انتقال زيرساخت‌هاي آب و برق به شهرها بود.وي ادامه‌داد: همچنين ۵ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان صرف تكميل مسكن‌هاي مهر باقي مانده از قبل، اداره هزينه‌هاي مربوطه و جلوگيري از تورم تحميلي شد.

 خريد ۲ هزار ميليارد تومان فولاد

مهديار اسماعيلي به خريد ۲هزار ميليارد تومان فولاد براي اجراي پروژه‌ها از منابع صندوق ملي مسكن خبر داد و گفت: يكي از مشكلات عدم تحويل مسكن مهر در كشور، عدم تكميل آسانسورهاي واحدهاي مربوطه بود كه در اين زمينه صندوق ملي مسكن تاكنون با خريد يك هزار و ۶۷۴ آسانسور و نصب آنها به مبلغ ۷۹۰ ميليارد تومان اقدام كرده است.وي اضافه كرد: تا امروز بابت تكميل محوطه‌ها و معابر دسترسي مسكن مهر باقي‌مانده، اين صندوق يك‌هزار و ۶۵۰ ميليارد تومان هزينه كرد.

اين مقام مسوول، از پرداخت وام قرض الحسنه به منظور تكميل پروژه‌هاي با بيش از ۷۰ درصد پيشرفت فيزيكي خبر داد و گفت: تا امروز يك‌هزار ميليارد تومان بابت اين تسهيلات پرداخت شده است.وي افزود: همچنين تا امروز ۹ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان منابع بازگشتي مسكن مهر در نهضت ملي مسكن هزينه شده است.

 جلوگيري از تورم ساخت مسكن

مهديار اسماعيلي با اشاره به طراحي سازوكاري براي جلوگيري از افزايش هزينه‌هاي ساخت مسكن گفت: در قانون جهش توليد مسكن ۲ ظرفيت مهم در اين زمينه ديده شده است كه در اختيار صندوق ملي مسكن است. وي توضيح‌داد: ظرفيت نخست، تامين فولاد و سيمان مورد نياز پروژه‌ها به ويژه از طريق ساز و كار بورس كالا و خريداري آنها است كه سال گذشته عمليات خريد فولاد آغاز شد و امسال عمليات خريد سيمان آغاز خواهد شد. اين مقام مسوول خاطرنشان‌كرد: شركت‌هاي دانش بنياني كه فناوري ساخت‌شان مبتني بر الگوهاي دانش بنيان مورد تاييد باشد، در خريد فولاد تخفيف دريافت خواهند كرد.

مديرعامل صندوق ملي مسكن بيان‌داشت: همچنين با توجه به افزايش هزينه‌هاي وام و تسهيلات، پرداخت تسهيلات قرض الحسنه پيش بيني شده است كه تا پايان سال ۹۹ كل تسهيلات پرداخت شده ۷۱ همت بود، اما امروز افزون بر ۲۸۰ همت تسهيلات منعقد شده كه ۱۴۰ همت آن تاكنون براي ۸۰۰ هزار قرارداد منعقده از پروژه‌ها پرداخت شده است. وي همچنين با اشاره به افزايش مبلغ تسهيلات ساخت مسكن از ۵۵۰ به ۸۰۰ ميليون تومان در آخرين جلسه شوراي ملي مسكن، خاطرنشان‌كرد: تا امروز نزديك به يك‌هزار ميليارد تومان منابع بانكي براي اجراي پروژه‌هاي نهضت ملي مسكن مورد نياز بوده تا اثر تورمي سال‌هاي گذشته را خنثي كند.

مهديار اسماعيلي همچنين يادآور شد: از ابتداي سال گذشته با استفاده از ظرفيت ماده ۵ قانون جهش توليد مسكن، مقرر شد دستگاه‌ها زمين‌هاي مازاد خود را در قالب صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري ارايه كنند كه صندوق ملي مسكن آغاز كننده اين فرآيند بود و تا امروز ۳۰ فقره زمين پهناور در سراسر كشور از سوي دستگاه‌هاي همكار در اختيار صندوق قرار گرفته است. مديرعامل صندوق ملي مسكن در ادامه اظهار داشت: در قانون برنامه هفتم توسعه ظرفيت‌هاي مهمي براي اجراي نهضت ملي مسكن در نظر گرفته شده است كه از جمله آنها اعطاي زمين براي كساني است كه از مسكن مناسب برخوردار نيستند. وي‌ گفت: پيش بيني مي‌شود بين ۱۲۰ هزار تا ۲۰۰ هزار هكتار زمين جديد به شهرها الحاق شود تا مردم از زمين رايگان برخوردار شوند.
منبع : تعادل 
يکشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب: 38498
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *