به گزارش میز نفت داوود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه گفت : پیشی گرفتن مصرف بنزین نسبت به تولید داخل در سال گذشته و اقدام دولت برای واردات بنزین و تکرار این رویه در سال جاری، اظهار داشت:
در قانون بودجه این موضوع دیده شده بود تا بنزین مورد نیاز را با تهاتر فرآوردهای نفتی مازاد تامین کنیم؛ بنابراین سقف این نوع واردات در قانون بودجه پیش بینی شده است و وزارت نفت مسئولیت دارد برای تامین به موقع بنزین مورد نیاز کشور اقدام کند؛ بنابراین در سال گذشته هم با توجه به ضرورت، تهاترهایی انجام شد و بخشی از فرآوردهای نفتی مازاد در داخل کشور برای تامین نیاز بنزین از طریق واردات مورد استفاده قرار گرفت و این موضوع برای وزارت نفت در قانون بودجه ۱۴۰۳ نیز دیده شده است.
افزایش ۳۰ هزار میلیارد تومانی بودجه فرهنگی
منظور در خصوص بودجه فرهنگی دولت سیزدهم اظهار داشت: امسال در تبصره ۱۳ تکلیف کردیم تا یک درصد از منابع صرف امور فرهنگی شود. برای این موضوع جدول ۱۲ را تنظیم کردیم تا سهم و عملکرد تمام دستگاهها تعیین و مشخص شود. امیدواریم با توجه به افزایش ۳۰ هزار میلیارد تومانی بودجه فرهنگی، امسال توسعه فرهنگی را در کشور شاهد باشیم.وی در خصوص آخرین وضعیت همسان سازی حقوقها افزود: همسانسازی حقوق بازنشستگان به گونهای خواهد بود تا در سال اول ۴۰ درصد همسانسازی صورت بگیرد و در سال دوم نیز ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است تا در نهایت ظرف سه سال همسان سازی حقوقها انجام شود.به گفته وی، در مورد صندوقهای بازنشستگی بخش دولتی پیشبینی شده امسال منابع حاصل از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که ۵۰ هزار میلیارد تومان پیشبینی شده، به این موضوع اختصاص یابد.
منظور با اشاره به اینکه با توجه به دو مرحلهای شدن تصویب بودجه، جلساتی بین سازمان برنامه و صندوقهای بازنشستگی دولتی انجام شده تا اصلاح احکام حقوقها به سرانجام برسد، تاکید کرد: اجرای قانون از ابتدای امسال خواهد بود و هر زمان که این روند آغاز شود، معوقات پرداخت خواهد شد.
به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه؛ پرداخت حقوق در سازمان تامین اجتماعی از محل منابع این سازمان انجام می شود و سازمان تامین اجتماعی به این موضوع ورود و اقدام خواهد کرد. به گونهای که ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد تا همسان سازی در سازمان تامین اجتماعی نهایی شود.
معاون رییس جمهور در بخش دیگری از صحبتهای خود در خصوص منابع هدفمندی در بودجه گفت: تحقق جدول هدفمندی در سال گذشته مطلوب و بالغ بر ۹۰ درصد بود. امسال هم منابع هدفمندی در دسترس و قابل تحقق است و نگرانی بودجهای در بخش هدفمندی نخواهیم داشت. با توجه به تعامل دولت با مجلس و شورای عالی هماهنگی سه قوه، نگرانی چندانی نداریم.
برنامه دولت برای قیمت گازوییل اعلام شد
منظور در خصوص اصلاح نرخ سوخت گفت: دولت تلاش کرده تا بتواند با اقدامات مربوط به صرفه جویی انرژی، منابع حاصل از صادرات نفتی را افزایش دهد. برای اینکه اصلاح انرژی اتفاق نیفتد، به دنبال راهکارهای غیرقیمتی هستیم. به گونهای که تخصیص گازوییل (نفتگاز) در بخش حمل و نقل بر اساس پیمایش خواهد بود و این موضوع از طریق سامانهای پیگیری میشود. در نتیجه به این اقدامات، منابع آزاد شده در بودجه لحاظ خواهد شد.
وی افزود: در این باره ۱۳ طرح سیاستی غیرقیمتی تصویب شده است تا برای تقویت منابع پایدارتر و صادرات استفاده کنیم. همچنین بازار بهینه سازی انرژی یکی از این مصوبات است که کمک میکند منابع مازاد انرژی آزاد و در اختیار حوزه صادرات جهت کمک به تامین حداکثری منابع هدفمندی یارانهها قرار گیرد.
وی در خصوص میزان درآمد دولت از صادرات نفت در سال جاری نیز گفت: سهم دولت از صادرات نفت امسال ۵۸۰ همت در بودجه پیشبینی شده است. امسال سهم نفت در بودجه را کاهش دادیم چراکه منابع پایدار بیشتر شده و به سمت نفت زدایی از بودجه حرکت کرده ایم.
منبع:تابناکشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۶
متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینهسازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- حل مشکل مصرف بالا و غیر بهینه و ناترازی سوخت 2- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 3- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی (افزایش بارندگی پس از هر دوره کاهش رفت و آمد و مصرف سوخت ، مثلا سال 98 و 99 و عید نوروز سالهای گذشته استان تهران یکی از نشانه های این موضوع است) و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 4-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و جایگزینی خودروهای فرسوده و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 5- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
کیفیت خودروها چقدر تاثیر دارد
کیفیت خودروهای داخلی در کشور ما پایینتر است و بیشتر افراد آنرا علت اصلی مصرف بالای بنزین میدانند.
- اما این پرسشها مطرح است که علت ناترازی گاز و برق چیست؟ آن هم مقصر خودروسازان است؟
- آیا خودروهای خارجی موجود در ایران ( مثلا مزدا ، هیوندا و خودروهای چینی) هم مصرف پایینی دارند؟
بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست
درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...)
اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین حدود 10 لیتر است
مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیزحدود 10 میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است
علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک.....
حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت.
همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند
علت اصلی ترافیک، مصرف بالای انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصادی برای صرفه جویی و مصرف بهینه نداشته باشد، راه حل آن: پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند