به گزارش میز نفت، طبق آخرین گزارش ها، مجوز گزارش شده دولت بایدن برای اجازه استفاده از نفت ونزوئلا به عنوان بخشی از تلاش برای اتکای کمتر به نفت روسیه و تغییر مسیر محموله های ونزوئلا از چین است.
این در حالی است که به اعتقاد ناظران اقتصادی، از سرگیری فروش نفت ونزوئلا به این دو شرکت، با توجه به حجم پایین آن، نمیتواند تأثیری در زمینه کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی داشته باشد.در این راستا خبرگزاری مهر گفتگویی را با «مهمت اوگوتچو» رئیس باشگاه انرژی لندن و مشاور نخست وزیر سابق ترکیه انجام داده است که در ادامه میآید:
* ونزوئلا، مهمترین متحد کرملین در آمریکای جنوبی ویکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان، پیش از اینکه صادراتش به دلیل مشکلات داخلی و تحریمهای فلجکننده واشنگتن متوقف شود، تامینکننده مهم نفت خام به ایالات متحده بود. هنگامی که تصمیمی در نتیجه چانه زنی پشت درهای بسته در کاراکاس اتخاذ شد، دو شرکت «انی» ایتالیا و «رپسول» اسپانیا مجاز به ارسال نفت ونزوئلا به اروپا در ماه آینده برای جبران نفت خام تحریم شده روسیه شدند.
*درک من این است که نفت باید به پالایشگاه های آمریکا یا اروپا برود و نمی توان آن را در جای دیگر فروخت. همچنین انتظار میرود حجم نفتی که «انی» و «رپسول» دریافت خواهند کرد، نسبتاً کم باشد و حداقل تأثیری بر قیمت نفت در سراسر جهان داشته باشد. نیاز مبرمی به عرضه بیشتر نفت برای کمک به اروپا برای پر کردن شکاف تقاضا وجود دارد.
*من فکر نمیکنم هیچ ارتباط مستقیمی بین توافق ونزوئلا و انتخابات میاندورهای آمریکا وجود داشته باشد. با این حال، جو بایدن میتواند تصمیم بگیرد که نیاز به کاهش بیسابقه قیمتهای سوخت قبل از انتخابات میاندورهای نوامبر، بیشتر از مزایای اجرای دقیق تحریمها علیه ونزوئلا و ایران است. آنچه رای دهندگان ایالات متحده را نگران می کند افزایش هزینه های زندگی، خیابان های ناامن، و حکم دادگاه عالی در حال انتظار در مورد سقط جنین، و نحوه رسیدگی به جنگ اوکراین و تنش فزاینده با چین است. تورم یکی از موضوعاتی است که در ذهن رای دهندگان هنگام خرید خواربار، پر کردن مخازن بنزین یا پرداخت قبوض گرمایش خانه همواره وجود دارد. هیچ گریزی از آن وجود ندارد و تا زمانی که در چند ماه آینده تسهیل قابل توجهی صورت نگیرد، به عنوان یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه ادامه خواهد داشت.
*تا کنون، اوکراین به یک موضوع سیاسی غالب ایالات متحده تبدیل نشده است، تا حدی به دلیل حمایت از اوکراین و حمایت از کمک ایالات متحده در هر دو طرف. همچنین ستایشی که بایدن از طرف نهاد سیاست خارجی یا متحدان اروپایی کسب کرده است به نمرات مثبتی برای مدیریت کلی او در مسائل امنیت ملی تبدیل نشده است. اما هیچ کس حاضر نیست پیش بینی کند که این موضوع تا پاییز آینده کجا قرار خواهد گرفت.
*به همان دلایلی که برای ونزوئلا گفتم، معتقدم که ایالات متحده ممکن است در مسیر ورود نفتِ تحریم شده ایران به بازارهای جهانی حتی در سایه عدم احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵، مانع تراشی نکند. در حالی که توافق جدید، فعالیتهای اتمی ایران را محدود میکند و تحریمهای آمریکا بر صادرات انرژی این کشور را کاهش میدهد، مذاکرات بین تهران و قدرتهای جهانی از ماه مارس متوقف شده است. ما به طور فزاینده ای بدبین هستیم که مذاکره کنندگان به توافقی دست یابند. اگرانتخابات میاندوره کنگره تحت سلطه نیاز به کاهش قیمت بنزین در آمریکا باشد، چشم پوشی نسبت به خروج بشکههای تحریمشده احتمالاً چیزی است که انتظار دارید ببینید.
*ایران صادرات نفت را در سال جاری افزایش داده است که بیشتر آنها به چین ختم شده است. یک توافق هستهای جدید منجر به ورود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت در روز به بازارهای بینالمللی میشود که برای فشار بر قیمتها کافی است. ایران همچنین حدود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در انبار دارد که می تواند به سرعت فروخته شود.
در حالی که بسیاری از جمهوریخواهان و برخی دموکراتها مخالف هرگونه لغو تحریمهای ایران هستند، بایدن برای کاهش قیمت بنزین که به طور متوسط به بیش از ۴.۸۰ دلار در هر گالن در ایالات متحده رسیده است، تحت فشار زیادی قرار دارد.
*اکنون که بحران اوکراین نیاز غرب به بخش انرژی ایران را افزایش داده است، ایران ممکن است تصمیم بگیرد از فرصتی که ناشی از بی ثباتی در بازارهای جهانی انرژی است استفاده کند و خواستههای خود را در مذاکرات هسته ای در وین مطرح کند. همچنین ممکن است ایران و ایالات متحده ضمانتهای «اقتصادی، فنی و سیاسی» را برای عدم نقض مجدد توافق هستهای سال ۲۰۱۵ این کشور با قدرتهای جهانی مانند سال ۲۰۱۸ ارائه کنند.