به گزارش میز نفت ، رویترز نوشت:
طبق گزارش نهادهای ردیابی کشتیهای تجاری، یک نفتکش متعلق به ونزوئلا در ماه مارس به نقطهای دورافتاده در اقیانوس هند رفت و در کنار یک کشتی که پرچم ایران را روی عرشه خود میدید، توقف کرد، محموله میعانات گازی را گرفت و به خانه برگشت.
محل دیدار این دو کشتی جایی نبود جز مالدیو؛ انتقال میعانات گازی بهصورت کشتی به کشتی یا همان STS در مالدیو آخرین تاکتیک دو کشور ایران و ونزوئلا برای حفظ جریان صادرات نفت خود به بازارهاست. ایران نفت سنگین ونزوئلا را میگیرد و درازای آن، میعانات گازی خود را به این کشور میدهد.
این در حالی است که دو نفتکش غولپیکر ایران در آبهای ونزوئلا در حال تخلیه میعانات و نفت خام وارداتی برای شرکت نفت دولتی PDVSA در این ماه بودند. ریشه این همکاری به سال 2020 برمیگردد؛ روزهایی که ایران با ارسال بنزین و تجهیزات برای تعمیر پالایشگاههای فرسوده کاراکاس، به متحد آمریکای جنوبی خود کمک کرد.
آخرین ردیابیها درباره نفتکشهای دو کشور نشان میدهد کشتی ماکسیمو گورکی متعلق به ونزوئلا در مالدیو لنگر انداخته است. تانکر ترکرز که تخصصش ردیابی کشتیهاست و از تصاویر ماهوارهای برای ردیابی نفتکشها بهره میبرد گفته است که این نفتکش در ماه مارس، در دریای چین جنوبی با نفتکش ایرانی دیدار کرده است؛ کشتی به نام VLCC Huge متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران.
رویترز با ارائه این اطلاعات نوشته است که شرکت نفت ونزوئلا و شرکت ملی نفتکش ایران در برابر این موضوع سکوت پیشه کردهاند اما دولت مالدیو اعلام کرد عملیات انتقال محمولهها میان این دو کشتی، در خارج از آبهای سرزمینیاش رخ داده است.
برخی گزارشها میگویند مالدیو برای نخستین بار مورداستفاده دو کشور قرارگرفته است ولی گروه دیگری که روی ترافیک نفتکشها متمرکز است میگوید ایران حداقل یکبار از این منطقه برای تبادل نفت بهره برده است. راه چندانی هم برای کشتیهای ایرانی نیست زیرا از خلیجفارس تا این منطقه فقط 5 روز زمان کافی است.
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۶