به گزارش میز نفت ، فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، درباره شکایت رانندگان به دلیل تاخیر در واریز سهمیه سوخت این دسته از خودروها گفت: این دسته از رانندگان باید مشکل را از طریق صنف خودشان پیگیری کنند. به محض این که اطلاعات آنها به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی برسد، طی مدت ۲۴ ساعت، کارت سوخت آنها شارژ میشود.
کاهی افزود: این اطلاعات باید از طرف صنف خودشان تایید و به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران اعلام شود تا برای این گروه صنفی، مقدار مشخصی سوخت واریز شود؛ دلیل آن هم این است که سهمیه این دسته از رانندگان به صورت اعتباری پرداخت میشود و تا زمانی که تاییدیه صنف مرتبط وجود نداشته باشد، امکان واریز سهمیه سوخت آنها از سوی شرکت پخش فرآوردههای نفتی وجود ندارد.
اصناف مقصر تاخیر نیستند! / روش پیش پا افتاده انتقال اطلاعات رانندگان
از آن جا که شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مشکل را از مربوط به اصناف دانست، ابتدا به سراغ اتحادیه کسب و کارهای مجازی رفتیم. رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی اظهار کرد: به تازگی برخی از رانندگان تاکسیهای اینترنتی سهمیه ماهیانه بنزین خود را در زمان مشخص و به مقدار دقیق دریافت نمیکنند که در این باره متولیان وزارت نفت، اتحادیه کسب و کارهای مجازی را مقصر این اختلال دانستهاند.
او افزود: لازم به ذکر است که این اتحادیه هیچ ارتباطی با اختلال مذکور ندارد. چرا که میزان سهمیهها را حتی در مواقعی پیش از زمان موعد به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ارجاع دادهایم.
عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی همچنین بیان کرد: متاسفانه مشکلی که در این زمینه وجود دارد، نحوه دریافت و انتقال این آمارها است. در حال حاضر شرکتهای تاکسی اینترنتی اطلاعات را به اتحادیه کسب و کارهای مجازی ارجاع میدهند و اتحادیه پس از بررسی نهایی به صورت دستی، آن را به وزارت نفت ارسال میکند که این روش در دنیای امروز بسیار پیش پا افتاده است.
لزوم راه اندازی هرچه سریعتر سامانه اطلاعات سفر
الفت نسب ادامه داد: از چند ماه گذشته قرار بود سامانهای به نام سماس (سامانه اطلاعات سفر) به دست وزارت کشور راه اندازی شود که این سامانه میتوانست فرآیند تخصیص سهمیه به وسایل نقلیه را بسیار ساده و بدون مشکل کند، اما هنوز خبری از راه اندازی این سامانه نیست.
او در پایان تصریح کرد: فرآیند سامانه سماس به این شکل است که رانندههای تاکسی اینترنتی اطلاعات هویتی خود را در سامانه وارد میکنند و پیماش آنها در طول ماه در سامانه به صورت خودکار ثبت میشود و معاونت مربوطه وزارت نفت با دسترسی به اطلاعات رانندگان، سهمیه ماهانه را دقیق و به موقع به حساب آنها واریز میکند.
از آن جا که اتحادیه کسب و کارهای مجازی، مدعی فعال نبودن این سامانه است، موضوع را از وزارت کشور به عنوان متولی راه اندازی آن، پیگیر شدیم، اما متاسفانه مسئولان مرتبط به سامانه سماس در این وزارتخانه اعلام کردند که فرصتی برای مصاحبه ندارند.
بر اساس این گزارش، با توجه به این که اصناف یعنی اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور و اتحادیه کسب و کارهای مجازی، به طور مشترک رانندگان تاکسی را به سامانه ملی اطلاعات سفر (سماس) ارجاع میدهند، حل مشکل تاخیر در واریز سهمیه اعتباری سوخت این دسته از رانندگان را میتوان در این سامانه جست و جو کرد.
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۷