به گزارش میز نفت ، مصرف سوخت هواپیما بیشترین آسیب را در بازار جهانی نفت دیده است چون مسافران در نتیجه همه گیری ویروس کرونا و محدودیت های دولتی، از سفرهای هوایی دوری می کنند.
مشکلات خاص بازار هواپیما توضیح می دهد که چرا حاشیه های سود پالایشگاهی مربوط به میعاناتی مانند دیزل آسیب جدی تری نسبت به قیمت شاخص نفت دیده است.
مشکلات شدید بخش هواپیمایی حاشیه های سود پالایشگاهی را به پایین ترین رقم طی یک دهه گذشته رسانده و تقاضای پالایشگاه ها برای نفت خام را کاهش داده است. بهبود یکنواخت حاشیه های سود پالایشگاهی و قیمت نفت خام بستگی به ازسرگیری وسیع تر پرواز های بین المللی دارد.
ولی احتمال از سرگیری زودهنگام پروازهای طولانی مدت نسبت به چند ماه گذشته کمتر شده چون موارد ابتلا به ویروس کرونا در بسیاری از نقاط جهان افزایش یافته است.
بنابراین افزایش مصرف سوخت و فعالیتهای پالایشگاهی و همچنین قیمت نفت به عوامل مختلفی بستگی دارد:
در دسترس قرار گرفتن زودهنگام یک واکسن موثر برای بیماری کووید 19
روش های متفاوت کنترل همه گیری ویروس کرونا (مثل نمونه گیری های سریع، ردیابی های پیشرفته و قرنطینه سازی)
برداشتن محدودیت های سفر با واکسن کرونا یا بدون آن
قرنطینه ها و سایر روشهای کنترل سرایت ویروس کرونا بیشتر در سطح ملی و گاهی در سطح قاره ای و بر مسافران مبتلا اعمال شده تا محصولات تولیدی.
بنابراین سفرهای هوایی در بخش مسافری بیشتر از بخش باری آسیب دیده اند و در این بخش هم پروازهای طولانی مدت بین قارهای نسبت به پروازهای داخلی تحت تاثیر بیشتری قرار گرفته اند.
سفرهای هوایی برای حمل بار 18 درصد از نظر مسافت طی شده، در ماه ژوئن کاهش داشته در حالی که سفرهای مسافری 87 درصد پایین آمده است.
در بخش سفرهای مسافری، کشورهایی مثل آمریکا و چین که بازار داخلی بزرگتری دارند، شاهد رشد بیشتری بودهاند تا کشورهایی مثل انگلیس که وابسته به پرواز های بین المللی هستند. تقاضا برای سوخت هواپیما در آمریکا سریعتر از سایر بازارها رو به بهبود است. با این وجود طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، مصرف سوخت هواپیما در این کشور بیش از 55 درصد پایین تر از سطح سال گذشته میلادی است.
سفرهای تجاری هم نسبت به سفرهای تفریحی آسیب جدی تری دیده اند که دلیل آن لغو کنفرانس ها و بازدیدهای حضوری مشتریان به منظور کنترل همه گیری ویروس کروناست. اکثر متخصصان هوانوردی انتظار دارند سفرهای تجاری آهستهتر از سفرهای تفریحی طی 12 تا 14 ماه آینده بهبود یابند.
مازاد ذخایر سوخت و حاشیه های سود پایین، پالایشگاهها را مجبور کرده خرید نفت خام و فرآوری آن را کاهش داده و مانع رونق بازار نفت شوند.
منبع : تسنیم
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۶