به گزارش میز نفت ، به گفته مسئولین ستاد کنترل کرونا، پس از بیمارستانها جایگاههای سوختگیری بنزین و CNG بیشترین احتمال آلودگی و اشاعه کرونا را دارد. پس از اعلام امکان انتقال کرونا در جایگاههای سوختگیری، دستوراتی همچون سوختگیری توسط اپراتور و رعایت نکات بهداشتی به جایگاهداران سوخت ابلاغ شد. اما باید در نظر داشت سوخت موردنیاز خودروها تنها از جایگاههای رسمی بنزین و CNG تامین نمیشود.
بنابر آمار غیررسمی در حال حاضر تعداد 1 میلیون و 200 هزار خودرو LPG سوز در کشور وجود دارد که از جایگاههای غیررسمی و غیرمجاز و به روشهای خطرناک و غیراستاندارد سوختگیری میکنند. این جایگاههای غیرمجاز در این روزهای کرونایی یا خدمات ارائه نمیدهند و یا در صورت ارائه خدمات به صورت غیربهداشتی و مغایر با استانداردهای توصیه شده عمل میکنند. لذا با توجه به نکات گفته شده صاحبین خودروهای LPG سوز دو راهکار برای حل مشکل خود پیشروی دارند که هر دو تبعات جانی و بهداشتی خاص خود را در پی دارد:
1- در صورت ارائه خدمات برخی از جایگاههای سوختگیری LPG، به دلیل فعالیت زیر پلهای و غیر مجاز بودن آنها، نظارتی بر آنها نیست و ممکن است با عدم رعایت موارد بهداشتی توصیه شده، باعث آلودگی افراد به ویروس کرونا شوند. زیرا همانطور که اشاره شد جایگاههای عرضه سوخت یکی از خطرناکترین مکانها برای اشاعه بیماری هستند.
2- اگر این جایگاهها خدمات ارائه ندهند، صاحبین خودروهای LPG سوز اقدام به تخلیه سیلندرهای LPG به صورت خطرناک و غیرمجاز در مخزن خودرو خود کرده و به صورت غیرایمن در سطح جادهها تردد میکنند. از طرفی دیگر این LPG توزیع شده برای مصارف خانگی در نظر گرفته شده بود و استفاده از آنها به عنوان سوخت خودروها باعث ایجاد هرج و مرج در توزیع LPG در کشور میشوند. در نتیجه بسیاری از مردم مناطق فاقد گاز طبیعی، مجبور به تجمع برای تحویل کپسول گاز مایع هستند که این کار نیز در شرایط فعلی بسیار خطرناک بوده و میتواند بستری برای شیوع ویروس کرونا شود.
با توجه به این که به منظور جلوگیری از شیوع کرونا دستورالعملهایی به جایگاههای سوختگیری بنزین و CNG ابلاغ شده است و این جایگاهها مجاز به فعالیت با رعایت نکات بهداشتی هستند، در این میان تکلیف صاحبان بیش از 1 میلیون خودرو LPG سوز چه میشود و این تعداد خودرو چگونه باید سوختگیری کنند؟ شاید در پاسخ به این پرسش گفته شود که چون این تعداد از صاحبان خودرو به صورت غیرقانونی خودروهای خود را LPG سوز کردهاند پس تبعات بعدی آن نیز بر عهده خودشان است. اما دقت کنید که جلوگیری از شیوع کرونا نیازمند یک کار همگانی است و در صورت آسیب رسیدن به هر فرد، کل جامعه آسیب خواهد دید.
* مدیریت توزیع LPG در کشور با ایجاد جایگاههای رسمی اتوگاز
یکی از راههای بهبود شرایط پخش گاز مایع در داخل کشور میتواند ساماندهی خودروهای گازمایعسوز باشد. به طوری که اماکن مجاز برای تبدیل و تست استاندارد آنها در نظر گرفته شده و جایگاههای سوخت گازمایع نیز در سطح شهر برای آنها اختصاص یابد. در این راستا امین مرادی، کارشناس نفت و انرژی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: «یکی از مزایای استفاده از LPG، ارزش حرارتی بیشتر این سوخت از بنزین است و در نتیجه مقدار پیمایش خودرو با هر کیلوگرم LPG ، 20 درصد بیشتر از پیمایش با یک کیلوگرم بنزین است. لذا با مصرف 2 میلیون تن از LPG صادراتی در داخل کشور به عنوان سوخت خودروها، میتوان 2.4 میلیون تن بنزین را صادر کرد».
وی ادامه داد: «همچنین بررسی تجربیات کشورهای مختلف نشان میدهد که یکی از اهداف مهم این کشورها برای استفاده از LPG، کاهش آلودگی هوا است؛ هدفی که به منظور کاهش آلودگی در کلانشهرهای ایران مثل شهر تهران نیز میتواند مورد بررسی قرار گیرد».
بررسیها نشان میدهد که با بهرهبرداری از فازهای مختلف پارس جنوبی، مقدار تولید گاز مایع در کشور به بیش از 17 میلیون تن میرسد که از این مقدار تنها 2 میلیون تن در داخل کشور مصرف میشود. بنابراین در صورت استفاده رسمی از LPG به عنوان اتوگاز و ایجاد جایگاههای مجاز سوختگیری برای خودوهای LPG سوز، میتوان اولا از ایجاد مشکلات جانبی همچون انتقال ویروس کرونا جلوگیری کرد، ثانیا به افزایش ظرفیت صادراتی بنزین و کاهش آلودگی هوا کمک کرد و ثالثا LPG به مقدار کافی برای مصارف خانگی در اختیار مناطقی که فاقد گاز طبیعی هستند قرار داد.
با در نظر گرفتن موارد مذکور و همچنین با توجه به مقدار مازاد LPG تولیدی در کشور پس از بهره برداری از پارس جنوبی و توجه به سابقه موفق بسیاری از کشورها از جمله ترکیه، کره جنوبی، روسیه و لهستان در استفاده از LPG به عنوان سوخت خودرو (اتوگاز)، لازم است جایگاههای رسمی و مجاز برای خودروهای LPG سوز ایجاد گردد.
منبع : فارس
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۴