به گزارش میز نفت ، علی محمودیان رئیس اتحادیه سوختهای جایگزین و خدمات وابسته با اشاره به تلاشهای این اتحادیه برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان برای دوگانهسوز کردن خودروها گفت: پس از سهمیهبندی بنزین تقاضا برای گازسوز کردن خودروها افزایش یافت و طبعا ما هم در این حوزه غافلگیر شدیم. ما از سال 89 تا 98 فرایند دوگانهسوز گستردهای نداشتیم و در این بازه زمانی شاید هر سال فقط 7 الی 8 هزار خودرو دوگانهسوز میشدند. اما در ماه اول بعد از سهمیهبندی به طور متوسط روزانه بین 2 تا 3 هزار ثبت نام داشتیم که در مجموع در یک ماه این رقم به 90 تا 100 هزار ثبتنام رسید.
وی ادامه داد: یکی از دلایل نبود مخزن در بازار در روزهای اخیر نیز همین افزایش شدید تقاضا و عدم وجود امکانات در داخل کشور است. اما در این مدت با پیگیریهایی که کردیم سفارشگذاریها انجام شد. توجه داشته باشید فرآیند تولید مخزن گاز از زمان سفارشگذاری تا تولید محصول نهایی، به طور متوسط بین سه تا چهار ماه طول میکشد؛ فلذا متقاضیان صبور باشند.
محمودیان گفت: در حال حاضر بالغ بر 250 کارگاه فعالیت میکنند که هرکدام میتوانند 10 تا 12 خودرو را در روز دوگانهسوز کنند. براین اساس به طور متوسط روزانه 3 هزار خودرو امکان دوگانه سوز شدن دارند اما مشکل در شرایط کنونی، تعداد مخازن تولیدی است؛ چون مواد اولیه به آنها نرسیده است. اگر مواد اولیه به دستشان برسد، عملا تقاضا با عرضه برابری خواهد کرد. در واقع گلوگاه ما در این حوزه، مواد اولیه مخازن است. مدت زمان لازم برای پاسخگویی به تقاضای 100 هزار خودرو بستگی به ورود مواد اولیه دارد. با ورود مواد اولیه به کشور، ظرفیت تولید ما به روزانه 2500 مخزن میرسد که در عرض یک ماه به 75 تا 90 هزار مورد رسیدگی خواهد شد.
* با همکاری واحدهای تولیدی و وزارت صنعت سعی میکنیم جلوی افزایش قیمت را بگیریم
رئیس اتحادیه سوختهای جایگزین و خدمات وابسته گفت: در رابطه افزایش قیمت دوگانه سوز کردن خودروها باید گفت که قیمتها در بازار براساس تقاضا و عرضه تنظیم میشود. وقتی تقاضا افزایش یابد عرضه هم کم باشد، این هزینه بالا میرود. ما سال قبل سامانه جامع اطلاعات خودروهای گازسوز را راهاندازی کردیم. ما با همکاری واحدهای تولیدی و وزارت صنعت، سعی کردیم جلوی افزایش قیمت را بگیریم. برای این منظور وزارت صنعت ابلاغیهای صادر کرد که بر طبق آن فروش خارج از شبکه مخازن ممنوع شد.
وی در پایان اشاره کرد: بر این اساس مخازن فقط باید به مراکز مجاز که بازرسین سازمان ملی استاندارد در آن حضور داشتند، ارسال میشد. این کار موجب شد تا از تبدیلهای غیرمجاز جلوگیری شود و تبدیلها با قیمت مصوبی که در داخل سایت نوشته، انجام شود. مثلا برای خودرو پراید گازسوز کردن حدود سه میلیون تومان هزینه دارد و برای پژو این رقم بیشتر است. با تحویل مخازن از واحدهای تولیدی به واحدهای مجاز، قیمتهای نجومی بازار هم مدیریت و کنترل شد. در حال حاضر قیمتها هم در حال کاهش است. زیرا مخزنی در بازار نیست که کسی بخواهد گرانتر بفروشد.
برخی کاربران خبرگزاری فارس در بخش «فارس من» با ثبت سوژهی " گرانی بنزین و کمیابی مخزن گازسوز CNG " خواستار پیگیری این موضوع شده بودند.
مشروح مصاحبه با علی محمودیان رئیس اتحادیه سوختهای جایگزین و خدمات وابسته درباره آخرین وضعیت بازار CNG کشور و برنامههای در دست اقدام برای متقاضیان به زودی منتشر خواهد شد.
منبع : فارس
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۸