به گزارش میز نفت به نقل از رویترز، منابع صنعتی می گویند از آنجایی که شرکت ها می ترسند تحریم های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا را نقض کنند، نزدیک به 300 نفتکش در جهان با محدودیت مواجه شدند و هزینه حمل نفت اکنون به رکورد جدیدی رسیده است.
به گفته منابع صنعتی و آمارهای ریفینیتیو ایکون، این اقدام سبب شده است که تقریبا 3 درصد ناوگان نفتکش ها از بازار خارج شوند.
یک تاجر نفت خام در آسیا امروز گفت: «نرخ حمل و نقل افزایش یافته و مردم با این هزینه کشتیرانی عصبی شده اند.»
شرکت یونیپک، بازوی تجاری شرکت چینی سینوپک، شرکت سوئیسی ترافیگورا، شرکت نفتی ایکوئینور، شرکت ایکسون موبیل، از حمل نفت با 250 نفتکش حمل کننده نفت خام و محصولات نفتی که سال گذشته نفت ونزوئلا را حمل کرده اند، اجتناب می کنند.
شرکت های نفتی همچنین پس از تحریم های آمریکا، از حمل نفت با 43 نفتکش شرکت کاسکو (دالیان) اجتناب می کنند.
به گفته تاجران و دلال ها، شرکت کاسکو همچنین 3 درصد ناوگان نفتکش های غول پیکر جهان را در اختیار دارد و نبود کشتی های این شرکت، یک عامل اساسی افزایش های اخیر هزینه حمل نفت خام طی دو هفته گذشته است.
شرکت بریمار، شرکت تحقیقات در مورد نفتکش ها با اشاره به نفتکش های کاسکو، اعلام کرد: «اکنون یک سری نفتکش های مشکل دارند که (این وضعیت) تجارت آنها را دشوار می سازد.»
اختلال ها از ناحیه حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان و ممنوعیت استفاده از کشتی هایی که در سال گذشته به بنادر ونزوئلا رفته اند،کمبود نفتکش در بازار را تشدید کرده است. بر اساس برآورد بریمار، 23 نفتکش غول پیکر دیگر نیز برای نصب تجهیزات تصفیه آلودگی خدمات ارائه نمی دهند.
هزینه کرایه نفتکش های غول پیکر از خلیج آمریکا به آسیا، طولانی ترین مسیر کشتیرانی نفت خام در جهان، در این هفته به رکورد جدید 14 میلیون دلار رسیده است که هزینه ها را برای خریداران نفت در آسیا افزایش داده است.
منبع: فارس
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۲