۰

گامی در جهت حذف نفت کوره های پرگوگرد

در قالب یک طرح ابتکاری، مشکل کشتی‌های ایرانی برای دریافت سوخت استاندارد برطرف شده تا گامی در جهت رفع خطر بزرگی که اقتصاد ایران را تهدید می‌کرد، برداشته شود.
نفت کوره | میز نفت
نفت کوره | میز نفت
به گزارش میز نفت ، بر اساس استانداردهای جدیدی که سازمان بین‌المللی دریانوردی برای سوخت کشتی‌ها تعیین کرده است، از ابتدای سال 2020 میزان سولفور نفت کوره‌ای که به عنوان سوخت در کشتی‌ها استفاده می‌شود نباید بیشتر از نیم درصد باشد. این استاندارد که سال گذشته ابلاغ شد و زمان اجرای آن سال 2020 تعیین شده بود، یک خطر بزرگ برای کشور بود.

بخش کوچکی از نفت کوره تولیدی پالایشگاه‌های کشور دارای گوگرد نیم درصد است که همین موضوع بن‌بست بزرگی را برای کشور ایجاد کرده بود. راهکارهایی که برای خروح از این بن‌بست در جهان بکار گرفته شده بود جزو مواردی بود که ایران نمی‌توانست آن‌ها را پیاده کند.

یکی از این راهکارها استفاده از ال ان جی به‌جای نفت کوره بود که اساسا کشتی‌های ایرانی توانایی پیاده‌سازی آن را نداشتند. راهکار دیگر نصب اسکرابرها روی عرشه بود تا سولفور نفت کوره را کاهش دهند که این راهکار هم غیراقتصادی است و هم قابلیت پیاده‌سازی در همه کشتی‌ها را ندارد.

ایران بیش از 180 کشتی در اختیار دارد که وظیفه تجارت آبی کشور را چه در بخش واردات و چه در بخش صادرات بر عهده دارند. در صورتی‌که ایران نمی‌توانست استاندارد جدید را رعایت کند، طبق آنچه اعلام شده بود، کشتی‌های آن اجازه پهلوگیری در بنادر و تردد در آب‌های آزاد را نداشتند.

با توجه به اینکه بین 30 تا 35 درصد از تولیدات پالایشگا‌ه‌های کشور به دلیل قدیمی بودن الگوی پالایشی به نفت کوره تعلق دارد، برای تبدیل این فرآورده به فرآورده‌های استاندارد باید سرمایه‌گذاری سنگینی در پالایشگاه‌ها رخ دهد که با توجه شرایط کشور و همچنین زمان‌بر بودن آن، این راهکار نیز از دسترس خارج است.

این شرایط سخت موجب شد تا در یک همکاری میان پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت ملی نفتکش و یک شرکت دانش بنیان، دانش سولفورزدایی از نفت کوره بومی‌سازی شود. شرکت اکسیر فرآیند نوین آسیا با بومی کردن روش ODS این دانش را بومی کرد و هم اکنون در مسیر تولید انبوه قرار دارد. جلیل سبحانی مدیرعامل این شرکت هم این موضوع را تائید کرده و حالا قرار است از این روش به طور انبوه استفاده شود.

گفتنی است  میزان مصرف سوخت حمل‌ونقل دریایی تقریبا معادل 5.5 میلیون بشکه در روز است که از این میزان حدود 4 میلیون بشکه نفت کوره با گوگرد بالاست. مصرف داخلی کشتی‌های ایران معادل 6 میلیون لیتر در روز است. با روش بکار گرفته شده در ایران نه تنها می‌توان نیاز کشتی‌های ایرانی را به سوخت کم گوگرد برطرف کرد، بلکه می‌توان گام بزرگ‌تری در صادرات نفت‌کوره کم سولفور، آن هم با هزینه‌ای بسیار کمتر از روش‌های دیگر،  برداشت.

هم اکنون برخی کشورهای جهان برای تولید نفت‌کوره با سولفور کمتر، خواستار تعویق اجرای این استاندارد تا سال 2025 شده اند.



منبع : تسنیم
دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب: 24867
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *