ميزنفت/ هر چه به تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیک تر میشویم شانتاژهای خبری و دروغ پردازیها افزایش مییابد و کانالهای خبری وابسته به جریانات سیاسی سعی دارند با فضاسازیهای منحصر به فرد، اخبار و اطلاعاتی را به ذهن جامعه قالب کند که زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست.
دولت یازدهم با تمامی نقاط مثبت و منفی که در کارنامه 4 ساله خود بجای گذاشته است روند منطقی و صحیحی را در ارائه گزارش عملکرد خود در پیش نگرفته است که یکی از خروجیهای آن، گاف بزرگ کانالهای طرفدار آن در انتشار تصویری از یک مجله داخلی بود.
روز پنج شنبه تصویری از وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روی یک نشریه انگلیسی زبان حوزه پتروشیمی در شبکههای مجازی دست به دست شد که کانالهای تبلیغاتی نزدیک به دولت در توضیح عکس و تیتر آن از قدرت دیپلماسی نفتی وزیر نفت نوشتند و عکس لبخندگونه زنگنه را نشان پیروزی ایران در اوپک عنوان کردند.
این تصویر با عنوان ابراز شگفتی مجله بین المللی world از قدرت نفتی ایران، تبدیل به یک فضاساری رسانهای جعلی شده است تا اینگونه القا شود که یک نشریه معتبر بین المللی به قدرت دیپلماسی نفت ایران اعتراف کرده است در حالی که در جلد این مجله، برخلاف عرف رایج در نشریات - حتی نشریات محلی - ، مشخصات و تاریخ انتشار دیده نمیشود و مشخص نیست اصلا چنین نشریهای وجود داشته باشد یا خیر؟
سرچ در موتورهای جستجو نیز نتوانست وجود این نشریه باصطلاح «بین المللی» را اثبات کند تا تنها نشانه برای رسیدن به این نشریه، آدرس سایتی باشد که در کنارنوار سفید سمت چپ بصورت محو دیده میشود و جالب آنجاست که آدرس سایت نشریه به نشانی .ir است! این بدان معناست که این مجله یک نشریه ایرانی است و تیتر روی جلد آن هم مربوط به خبر سال گذشته بلومبرگ است آن هم با غلط املایی فاحش. البته مراجعه به نشانی سایت هم غیر ممکن است چرا که سایت از دسترس خارج است و فقظ دامنه آن ثبت شده است.
اما واقعیت ماجرا چیست؟ نشریهای که به عنوان یک مجله بین المللی و معتبر معرفی شده است در واقع یکی از دهها مجله نفتی کشور است که به تازگی کار خود را آغاز کرده و در هر شماره خود یکی از چهرههای صنعت پتروشیمی را برای عکس جلد خود انتخاب میکند ولی کانالهای دولتی با این گاف بزرگ نشان دادند برای سرپوش گذاشتن بر نقاط ضعف وزارت نفت در طول 4 سال فعالیت خود، حاضرند به انتشار اخبار کذب روی بیاروند.
البته این نشریه داخلی و فعال در صنعت پتروشیمی، با زیرکی کلمه world را با فونتی بزرگ منتشر کرده تا به مخاطب اینگونه القا شود که نشریه فوق مجله معتبر world است. بدون تردید چنین شانتاژهای خبری به ضرر دولت یازدهم و شخص وزیر نفت است که با چنین ابداعاتی دستاوردهای وزارت نفت هم زیر سوال میرود.