۰

دستور جالب نعمت زاده درباره پتروشیمی

رئیس هیأت مدیره اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: وزیر صنعت از دو سال اخیر هم کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی را تعطیل کرده اند و هم به سازمان حمایت اعلام کرده که هیچ پرونده‌ای از محصولات پتروشیمی نباید به تعزیرات برود.
پتروشیمی - عصر نفت
پتروشیمی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، نصرالله رضازاده طرقی امروز در نشست قراردادهای بلندمدت پتروشیمی در بورس کالا و نرخ ارز که در خبرگزاری فارس برگزار شد، در مورد تصمیم‌گیری‌ که برای مواد اولیه پتروشیمی در وزارت صنعت گرفته می‌شود، اظهار داشت: واقعیت این است که شخصی را در وزارت صنعت، معدن و تجارت قرارداده‌اند که اگر در انجمن صنفی کارفرمایی او را می‌گذاشتند، به مراتب بهتر بود و مستقیم آنجا از صنایع حمایت می‌کرد، نه آنکه تنظیم بازار را در وزارت صنعت، معدن و تجارت بر هم ریخته، دستورالعملی که وجود داشته اجرا نشود و کار را به اینجا برسانند.

تصمیمات وزارت صنعت در راستای منافع صنایع بالادستی است

وی تصریح کرد: تصمیماتی که در وزارت صنعت گرفته می‌شود در جهت منافع پتروشیمی‌های بالا دستی و نه صنایع پایین دستی است.

وی با اشاره به اینکه سازمان حمایت نیز به عنوان ناظر بر این موضوع آن طور که باید عمل نکرده، اذعان داشت که به دلیل سفارشاتی که به رئیس این سازمان شده گفته‌اند، پرونده‌های مرتبط با پتروشیمی را کنار بگذارید.

دستور نعمت زاده به سازمان حمایت برای حذف پرونده‌های پتروشیمی

رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری صنایع پایین دستی پتروشیمی به نقل قولی از نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرده و گفت: ایشان گوشی تلفن را برداشته و به فردی در سازمان حمایت گفته‌اند «حتی یک پرونده پتروشیمی را برای تعزیرات نمی‌فرستید که اگر بفرستید در خیابان خواهید بود».

بنابر تاکید اعضای اتحادیه سراسری صنایع پایین دستی پتروشیمی، اسنادی وجود دارد که به نامه محرمانه وزیر صنعت به سازمان حمایت برای جلوگیری از فرستادن پرونده‌های تخلف پتروشیمی به تعزیرات اشاره می‌کند.

منفعت برخی به عرضه مواد اولیه پتروشیمی خارج از بورس گره خورده

رضازاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت فروش مواد اولیه پتروشیمی در بورس کالا اشاره کرد و افزود: وقتی مواد اولیه در بورس کالا با ضوابطی که گذاشته شده فروش برود، مشخص است که چه کسی باید بخرد و چه کسی فروشنده است که در این زمینه منافع عده‌ای به خطر می‌افتد، چرا که منفعت آنها در هرج و مرج بازار است.

وی اضافه کرد: در حالی که اگر همین مواد در بیرون توسط یک واسط به فروش برسد، منافع آن عده خاص نیز برآورده می‌شود.

قراردادهای بلند مدت عرضه محصولات پتروشیمی کارشناسی شده نیست

رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری صنایع پایین دستی پتروشیمی در مورد قراردادهای بلندمدت عرضه محصولات در بورس کالا نیز گفت: در شرایط موجود که به هم‌ریختگی در این صنعت ایجاد شده، این قراردادها مانند عطر و ادکلنی است که به یک بیمار در حال مرگ می‌زنند. ما نمی‌گوئیم این قراردادهای بلند مدت از پایه خوب نیست، بلکه معتقدیم اگر قراردادی نوشته شود، نیاز به کار کارشناسی دارد و ذینفعان از جمله بورس کالا، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه دور هم بنشینند و مسائل را حل کنند.

به گفته رضازاده، فرمت قراردادهای بلندمدت باید برای موضوعات مختلف متفاوت باشد، مثلاً پلی استایلن، ای بی اس، لوله، هرکدام یک قرارداد لازم دارد و باید اولویت‌بندی شود، مضاف بر آنکه این قرارداد در شرایط فعلی فقط برای صنایع بالادستی منفعت دارد.

رضازاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر تغییر نرخ ارز برای محصولات پایه پتروشیمی نیز خاطرنشان کرد: آنچه که مسلم است و برای ما محرز شده این است که وظیفه عزیزان در وزارت صنعت، حمایت از صنایع بالادستی کشور است نه صنایع پایین دستی. طی 2 سال اخیر و با صدماتی که به این صنعت خورده حداقل می‌توانستند مشکل را جویا شوند اما علیرغم نامه نگاری‌های متعدد توسط بزرگترین تشکل صنفی که بیش از 5 هزار واحد تولیدی را در زیرمجموعه خود دارد، هنوز نتوانستیم جلسه‌ای را با آقای نعمت‌زاده یا آقای خسروتاج داشته باشیم.

وی تاکید کرد: این در حالی است که آقای خسروتاج سالهای سال در بازرگانی پتروشیمی مسئولیت داشتند و افراد را تک به تک و به نام می‌شناسند، اما اینکه چرا نخواسته‌اند در این موضوع وارد شوند، نمی‌دانم.

دستور نعمت زاده برای تعطیلی کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی

رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری صنایع پایین دستی پتروشیمی در پاسخ به اینکه چرا کارگروهی برای بررسی اینگونه مسائل تاکنون تشکیل نشده نیز، گفت: از سال 91 کارگروهی با حضور 7 نفر از نمایندگان وزارت صنعت، بورس کالا، اتحادیه و انجمن صنفی کارفرمایان تشکیل شد که در ابتدا هفته‌ای 2 مرتبه تشکیل جلسه می‌داد.

وی ادامه داد: در این جلسه برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات پتروشیمی، میزان تولید و تنظیم بازار و عرضه در بورس کالا گرفته می‌شد و به گزارشات ورودی هم رسیدگی می‌کردیم، تا جایی که طی 2 سال این کارگروه 1200 مصوبه داشت، اما آقای نعمت‌زاده و آقای خسروتاج از 2 سال پیش دستور دادند که دیگر این کارگروه تشکیل نشود و تنظیم بازار را به معاون وزیر سپردند.



منبع : فارس
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب: 13788
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *