۰
ستاره خلیج فارس چرا سرپا نمی شود؟

دومینوی مشکلات بانکی و کالایی

در صورتی که وزارت نفت اهمال بوجود آمده در تامین منابع مالی مورد نیاز برای پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس را جدی نگیرد و همچنین در خرید و تامین به موقع تجهیزات باقیمانده برای تکمیل پالایشگاه اقدامات لازم را نکند، آخرین وعده این وزارتخانه مبنی بر راه اندازی فاز اول این پالایشگاه در اواخر نیمه اول سال 95 محقق نمیشود و حتی وعده راه­اندازی کامل این پالایشگاه تا پایان دولت یازدهم نیز میسر نخواهد شد.
دومینوی مشکلات بانکی و کالایی
علیرضا کهزادی/ نام گذاری سال 95 به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقتصاد و عمل نشان دهنده اهمیت و ضرورت پیگیری جدی برنامه­های است که توسعه اقتصادی کشور رقم خواهد زد. در این بین وزارت نفت برنامه هایی را در دستور کار قرار داده است که میتواند مصداق بارزی از تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

سیاست کاهش خام فروشی در صنعت نفت با راه اندازی تنها پروژه پالایشگاهی کشور در بندرعباس پیگیری میشود که با وجود گذشت بیش از 8 سال از عمر آن کماکان مراحل ساخت این پروژه به کندی انجام میشود.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان اولین و تنها پالایشگاه میعانات گازی در حال احداث در کشور از ابعاد مختلفی از قبیل قطع وابستگی به واردات بنزین و کاهش مشکل فروش میعانات گازی در شرایط تحریم ضرورت پیدا میکند.

این پالایشگاه قرار است روزانه 36 میلیون لیتر بنزین تولید کند که با در نظر گرفتن مصرف 70 میلیون لیتری کشور، بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس کشور می­تواند سهم50% بنزین مصرفی کشور را بر عهده بگیرد؛ اما کند شدن سرعت احداث و راه اندازی این پالایشگاه هزینه های زیادی برای کشور به وجود آمده است و همچنان ورادات روزانه 8 میلیون لیتر در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

برآورد کل سرمایه مورد نیاز برای ساخت این پالایشگاه 3.8 میلیارد یورو است و تا کنون نزدیک به 3.35 میلیارد یورو به این پروژه تزریق شده است. در مورد تجهیزات این پالایشگاه باید گفت که علیرغم تزریق نزدیک به 90% از کل منابع مالی مورد نیاز برای آن، هنوز خرید بسیاری از تجهیزات پروژه با مشکلات فراوانی همراه است.

با تغییر دولت و حضور زنگنه به عنوان وزیر نفت، پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در کنار توسعه میدان پارس جنوبی به اولویت وزارت نفت تبدیل شد. اما وضعیت خرید تجهزات این پالایشگاه به گونه ای صورت پذیرفته بود که علیرغم تاکید وزیر نفت در تسریع راه اندازی این پالایشگاه، این مشکل کماکان ادامه دارد.

وزارت نفت در طی کمتر از 3 سال اخیر، مکرراً وعده راه اندازی این پالایشگاه را به تعویق انداخته است و در سال گذشته چندین بار در اعلام راه اندازی حتی فاز اول این پالایشگاه تجدید نظر کرده است تا اینکه در اخرین وعده خود، زمان راه­اندازی آن را به اواخر نیمه اول سال 95 تغییر داده است.

وزارت نفت در پی فشار نمایندگان مجلس برای راه اندازی این پالایشگاه و همچنین به علت نامطمئن بودن وعده­های پیمانکار این پروژه مبنی بر راه اندازی پالایشگاه، مجبور به پیگیری شخصی و تشکیل جلساتی با حضور متولیان ساخت شده است تا بتواند راه اندازی این پروژه را تسریع کند.

وجود اینگونه مشکلات سبب شده است تا وزارت نفت برای راه اندازی هر چه سریعتر این پروژه مطالبه از پیمانکاران را در دستور کار خود قرار دهد؛ اما باید توجه داشت که علاوه بر مشکل توانمند نبودن پیمانکار اصلی این پروژه، وزارت نفت بایستی در هر صورت مشکلات ناشی از خرید تجهیزات را جدی تر دنبال کند.

از طرف دیگر منابع مالی که قرار بوده است تا از سوی بانک عامل این پروژه تزریق شود را پیگیری نماید و علت اهمال این بانک در پرداخت منابع مالی مورد نیاز را از جایگاه حاکمیتی خود پیگیری کند. نا امیدی و کند شدن سرعت احداث این پالایشگاه به حدی رسیده است که وزارت نفت در برنامه تامین بنزین کشور، پالایشگاه ستاره خلیج فارس را از لیست تولیدکنندگان بنزین در سال 1395 خارج ساخته است.

بنابراین در صورتی که وزارت نفت در تامین منابع مالی مورد نیاز برای پالایشگاه ستاره خلیج فارس اعمال نفوذ نکند و همچنین در خرید و تامین به موقع تجهیزات باقیمانده برای تکمیل پالایشگاه اقدام جدی نکند، آخرین وعده این وزارتخانه مبنی بر راه اندازی فاز اول این پالایشگاه در اواخر نیمه اول سال 95 نیز محقق نخواهد شد و حتی وعده راه­اندازی کامل این پالایشگاه تا پایان دولت یازدهم نیز میسر نمیشود.
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 13553
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *