به گزارش
ميزنفت، بر اساس مصوبه شماره 684 در تاریخ 1389/12/10 شورای عالی انقلاب فرهنگی شرایط اختصاصی معاونان موسسه های پژوهشی مانند پژوهشگاه صنعت نفت این گونه تعریف شده است: عضو هیات علمی رسمی با مرتبه حداقل استادیاری، داشتن حداقل 5 سال سابقه خدمت در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با مدرک دکترا در وضعیت هیات علمی، دارا بودن مدرک تحصیلی تخصصی و یا تجربه عملی در زمینه مورد نظر.
اما معاونین پژوهشگاه صنعت نفت در چه وضعیتی هستند؟ امیر عباس حسینی قائم مقام حمیدرضا کاتوزیان و معاون فناوری و روابط بین الملل پژوهشگاه ذاتا یک مدیر خودرویی است و سابقه خاصی در حوزه نفت و فعالیت های پژوهشی نفت ندارد. او تا پیش از حضور در صنعت نفت، در خودروسازی و قطعات خودرو مشغول به فعالیت بوده است و مدرک دکترا نیز ندارد. در یانک اطلاعات اعضای هیات علمی نیز نامی از او دیده نمی شود. با توجه به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی، وی صلاحیت حضور در این سمت را ندارد.
محمد حمید ایجازی، معاون برنامه ریزی پژوهشگاه در حوزه پتروشیمی دارای سوابق روشنی است اما او نیز واجد شرایط حضور در این سمت نیست. نام او در میان اعضای هیات علمی هیچ دانشگاهی دیده نمی شود و دارای مدرک مهندسی است.
غلامرضا حجار نیز دیگر معاون کاتوزیان است؛ او در معاونت پشتیبانی مشغول کار است و مانند دو معاون دیگر نمی تواند در این جایگاه باشد. با این وجود او با حکم کاتوزیان در این سمت منصوب شده است. حجار در زمان مدیریت وحید حدادی اصل رئیس امور اداری بود. این در حالی است که تا پیش از حضور کاتوزیان در پژوهشگاه تمامی معاونان این نهاد از جمله آقایان محمود همتی،عباسعلی قدیریان و محمد مهدی وهابی عضو هیات علمی و دارای شرایط حضور در سمت معاونت را داشتند.
انتصاب های پی در پی و فاقد نگاه راهبردی و پژوهشی در پژوهشگاه صنعت نفت طی دو سال گذشته اعتراض های بسیاری را در این نهاد پژوهشی در برداشته است و کارکنان آن معتقدند وزارت نفت نسبت به امور پژوهشی بی تفاوت است چرا که اگر چنین عزمی وجود داشت، یک چهره پژوهشی و فنی را در راس پژوهشگاه قرار می داد و یا در حوزه معاونان این نهاد، نظارت بیشتری می کرد. با این وجود بیژن نامدار زنگنه یک چهره سیاسی را به ریاست پژوهشگاه منصوب کرده است و تغییرات مکرر در آن، موجب دلسردی کارکنان شده است.
ميزنفت این آمادگی را دارد تا پاسخ های پژوهشگاه صنعت نفت را درباره تغییرات اتوبوسی و همچنین وضعیت علمی و تخصصی مدیران آن را منتشر کند تا به شفاف شدن فضای اطلاع رسانی کمک کند.