به گزارش میز نفت ، استفاده از گاز طبیعی بهجای بنزین در سوخت خودروها از سال ۱۳۸۳ بهصورت جدی از سوی دولت موردتوجه قرارگرفته و طی این مدت تاکنون بیش از ۴ میلیون خودرو دوگانهسوز تولید و تبدیلشده و از سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG) در سطح کشور استفاده مینمایند. در این مدت ۱۷۰ مورد انفجار مخزن CNG از سراسر کشور گزارششده است. نکته قابلتوجه اینکه؛ علیرغم تصور بعضی از منتقدان این صنعت مبنی بر "وجود بمبهای متحرک در سطح شهرها" هیچ انفجار مخزن CNG خودرویی خارج از ایستگاه حتی در تصادفات شدید خودروهای گازسوز گزارش نشده است.
نمونه بارز این موضوع برخورد قطار با یک دستگاه وانت نیسان زامیاد دوگانهسوز در شهریورماه ۱۳۸۵ در اطراف شهر قم بود که علیرغم شدت برخورد و خسارات زیاد به خودرو، آسیبی به مخزن CNG وارد نشده بود. لازم به یادآوری است که مخازن گاز مایع (LPG) خودروها با توجه به فشار پایین گاز داخل سیلندر دارای استحکام بهمراتب کمتر بوده و همه اخبار انفجار مخزن خودرو گازسوز در جاده و تصادفات مربوط به گاز مایع (LPG) میباشد. نمودار ۱ روند توسعه خودروهای گازسوز، حوادث انفجار مخازن CNG و خسارات جرحی و جانی رخداده را از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۱ نمایش میدهد که همه در زمان سوختگیری در ایستگاههای CNG صورت گرفته است.
بهطورکلی حوادث رخداده انفجار مخازن CNG را میتوان به سه دسته اصلی شامل؛ ۱) حوادث مربوط به دستکاری مخازن با سهم ۴۸ درصد، ۲) حوادث مربوط به خوردگی یا پوسیدگی مخازن با سهم ۴۶ درصد و ۳) سایر حوادث انفجار مانند استفاده از مخازن LPG، مخازن غیراستاندارد و مستعمل با سهم ۶ درصد از مجموع انفجارهای مخازن تقسیمبندی نمود. نمودار ۲ وضعیت کمی این حوادث را نشان میدهد.
دستکاری مخازن گاز خودروها از ابتدای طرح گازسوز نمودن خودروها تا سال ۱۳۹۶ بهعنوان عامل اصلی حوادث انفجار مخازن CNG که اغلب با اهداف سودجویانه جهت حملونقل مواد مخدر بود را تشکیل میدادند، از سال ۱۳۹۵ به بعد پوسیدگی یا خوردگی سطح بیرونی مخازن CNG از عوامل مهم در انفجار مخازن را به خود اختصاص داده است. سایر موارد دیگر انفجار مخازن CNG خودروها که کمترین میزان حوادث را به خود تخصیص داده مربوط به استفاده از مخازن نامناسب برای ذخیرهسازی گاز طبیعی فشرده است. نمودار ۳ نمایشی از روند حوادث انفجار مخازن CNG خودروهای دوگانهسوز بر اساس علت انفجار آن را نشان میدهد.
برای دانلود فیلم
اینجا کلیک کنید.