وحید حاجی پور/ مانورهای رسانه ای برخی مدیران نفتی همچنان آزار دهنده است؛ بیشترین آزار مربوط به بخشی است که مدیران در حوزه ای که تخصص ندارند به اظهار نظر کارشناسی می پردازند تا در این وانفسایی که سخن از استعفای مدیرعامل شرکت ملی نفت است از دیدگاه استراتژیک و همه جانبه محورشان رونمایی کنند.
روزگاری مدیران عملیاتی و بهره برداران به «کار» خود مشغول بودند و کمتر اهل رسانه بودند، این ماهیت مدیران عملیاتی و تکنوکرات است که به دور از فضای سیاسی و آینده نگری شخصی به «کار» خود می پرداختند و در حوزه وظایف خود به سوالات و ابهامات پاسخ می دادند و دوباره به «کار» مشغول می شدند. هرچند که در میان این مدیران تعدادی هم بودند که به معنای واقعی کلمه، از چنان تحلیل های قوی برخوردار بودند که به سرعت در چشم آمدند اما هیچگاه برای حضور در «میهمانی تیترها» پا را فراتر از حوزه «کاری» خود نمی گذاشتند.
یادش بخیر روزگاری «عدد و رقم» در قاموس مدیران ارشد نفت یک خط قرمز بود و نه از میزان تولید دقیق سخنی می گفتند و نه از قیمت تمام شده نفت و هزینه های تولید. این موارد برای «قدما» است و مدیران دهه نودی حالا رویکرد را تغییر دادند و مباحثی را مطرح می کنند که نه لزومی به پردازش آن هاست و نه تخصصی در پردازش آن دارند. بزرگی می گفت دانش سطحی خطرناک است اما اظهار این دانش سطحی از آن خطرناک تر.
این روایت را می توان در اظهارات دیروز یکی از مدیران نفت جستوجو کرد، جایی که سلبعلی کریمی مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها چنان بر جایگاه تحلیلگر تکیه زده بود که به معنای واقعی کلمه آدمی را شگفت زده می کرد.
کریمی که پیشتر در روز خبرنگار، رئیس روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی را به دفتر خود دعوت کرده بود و روز خبرنگار را تبریک گفته و از قداست قلم و مسائلی از این دست سخن گفته و سریعا هم آن را رسانه ای کرد حالا درباره قیمت تمام شده نفت در نفت مناطق مرکزی و آینده قیمت نفت گفته است.
او گفته است که قیمت تمام شده نفت در حیطه عملیاتی این شرکت بین 1 تا 1.5 دلار است؛ این عدد جزو همان اعداد است که سال ها قبل خط قرمز بزرگی بود که تابویش شکسته شد. سوالی که اذهان را به خود جلب می کند این است که دلیل اعلام این عدد چه بود؟ مگر رقابت درون شرکتی در نفت برقرار است و مثلا برای رقابت با مناطق نفتخیز جنوب بگوییم قیمت تمام شده نفت در شرکت «ما» کمتر است، پس شرکت های خارجی به مناطق مرکزی بیایند. نه مناطق مرکزی، ایران است و نه مناطق نفتخیز جنوب، عربستان!
جستوجویی کوتاه در اخبار کشورها و شرکت های نفتی جهان هیچ گاه نشان نمی دهد که یک مدیر میانی در باره یکی از مهم ترین و حساس ترین موضوعات خود چنین نظراتی را بیان کنند اما از آنجا که مانورهای رسانه ای، اهمیت بسزایی دارند، این حساسیت ها به یک پدیده روتین تبدیل شده است.
اگر قرار باشد در باره قیمت تمام شده هر بشکه نفت صحبت شود، اصولا تنها وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت به بیان آنها می پردازند. نگارنده به خاطر دارد که رکن الدین جوادی هیچ گاه در باره قیمت تمام شده نفت به رسانه ها پاسخ روشنی نداد و حتی در اصرار به پاسخ این پرسش، بیان کرد که این مورد، جزو مواردی نیست که بشود رسانه ای کرد. حال با این دیدگاه ارشدترین مدیر نفتی، چه اتفاقی رخ می دهد که یک مدیر میانی به همین راحتی به بیان «عدد» بپردازد که البته در صحت آن نیز تردید جدی وجود دارد، زیرا ارزان ترین نفت در مناطق نفتخیز جنوب تولید می شود.
از سوی دیگر کریمی بیان کرده است که نفت یک کالای مصرفی نیست که در نوع خود قابل توجه است؛ شاید نفت یک کالای «تزئینی» بوده که امروز روشن شده است نفت یک کالای مصرفی نیست. از سوی دیگر، نفت را کالایی سیاسی و امنیتی اتلاق می کند که وقتی با اقتصاد جمع می شود حداکثر ریسک را به نفت تحمیل می کند، لذا با این تحلیل بر این باور است که کاهش قیمت نفت موقتی است!
اما بخش جالب این اظهارات مربوط به زمانی است که مدیر نفتی ما، می گوید در سال 1979 با پیروزی انقلاب اسلامی ایران قیمت ها دچار نوسان شد و همین اتفاق در سال 1985 رخ داد، اما در نهایت قیمت نفت افزایش یافت در حالی که در سال 1979 قیمت نفت به شدت رشد کرد. وی با ژستی استراتژیستمآبانه میگوید: «اصولا قیمت نفت هر هفت تا 10 سال یکبار دچار نوسان می شود» اما به این موضوع اشاره نکرده که دلیل این نوسان ها چه بوده است. وی در نهایت با این تحلیل ها (!) به این نقطه دست پیدا می کند با توجه به این عوامل پس قیمت نفت پایین نمی ماند!
سلبعلی کریمی یکبار دیگر در رسانه ها حاضر شد و سخنانی را به میان آورد که واقعا مایه شگفتی است؛ ایشان مدیر توانمندی در نفت هستند لذا دلسوزانه به ایشان پیشنهاد می شوند در نفت مناطق مرکزی به «کار» مشغول باشند و به رهنمودهای رکن الدین جوادی گوش فرا دهند؛ جوادی حداقل تا پایان این دولت مدیرعامل نفت می ماند و بهتر است سخنان خود را با وی هماهنگ کند. کریمی یکی از مدیرانی است که وی را ژنرال اتلاق میکنند، پس باید ژنرالی رفتار کند.
در پایان، به قول ظریفی مشکل از مدیران نیست، مشکل از عدم وجود سیستم های درست در نفت است...!
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۸