به گزارش
ميزنفت ، گاز طبیعی فشرده سی ان جی موفقیت زیادی در زمینه تامین سوخت مورد نیاز خودروها در سراسر جهان داشته است. در شرایطی که کارزاری بین سوخت های جایگزین مختلفی در جریان است، از ال ان جی و زیست سوخت ها گرفته تا انرژی های تجدیدپذیر و برق، آن هم با هدف کاهش وابستگی به سوخت های مایع فسیلی، جایگاه سی ان جی در آینده چه خواهد بود؟
در حالی که برخی شرکتهای خودروسازی همچنان به تولید خودرو با استفاده از سی ان جی ادامه می دهند ولی شرکت هوندا به عنوان مثال اخیرا اعلام کرده است که برنامه سی ان جی را از خودروهای خود در آمریکا حذف می کند. جان مندال معاون شرکت هوندا در بیانیه ای اعلام کرد: شرکت خودروسازی هوندا در آمریکا برای نسل آینده خودروهای خود تمایلی به ادامه تولید خودروهایی که از سی ان جی استفاده می کنند، ندارد.
وی افزود: شرکت هوندا قصد دارد با طراحی و ساخت 2 موتور جدید برای خودروهای نسل آینده خود، از جمله موتور توربو، میزان مصرف بهینه انرژی را افزایش دهد . به منظور پیشرفت در زمینه اقتصاد سوخت این شرکت قصد دارد فناوری موتورهای خود را ارتقا دهد و دیگر تمایلی برای تولید موتورهای هیبریدی یا گازی ندارد. تولید این موتورها تا پایان سال 2015 متوقف خواهد شد.
تولید موتورهای هوندا سیویک پایه گاز سوز در کارخانه ایالت ایندیانا انجام می شود. فروش این نوع خودروها طی سال های گذشته با رشد خوبی روبرو شد ولی در سال 2014 به صورت ناگهانی افت شدید 65 درصدی را در مقایسه با سال 2013 ثبت کرده است.
مندال بر این باور است که کمبود زیر ساختهای سوختگیری مجدد برای این خودروها علت اصلی کاهش شدید فروش خودروهای سی ان جی در آمریکا بوده است.
هوندا یکی از بزرگترین شرکتهای خودروساز بوده است که به تعهدات خود در زمینه تولید خودروهای گازی در آمریکا عمل کرده است. علی رغم این تعهد، زیر ساخت های لازم برای سوختگیری مجدد خودروهای گاز سی ان جی ایجاد نشده و این مساله موجب افت شدید تقاضا از سوی مشتریان آمریکایی برای این خودروها شده است.
وزارت انرژی آمریکا اعلام کرده است که هزینه احداث هر جایگاه سی ان جی در این کشور بیش از 45 هزار تا 1.8 میلیون دلار است که این هزینه بر اساس اندازه ظرفیت سوختگیری و سطح تجهیزات متفاوت و متغیر است. برخی کمپرسورها به تنهایی 550 هزار دلار هزینه دارد.
اندریو وست رئیس و موسس آمریکن نچرال گاز در این باره تاکید کرد: هزینه احداث جایگاه های سی ان جی ارزان نیست. احداث این جایگاه ها به سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد.
وی البته ابراز اطمینان کرده است که شبکه سی ان جی در آمریکا توسعه خواهد یافت و هزینه احداث این جایگاه ها کاهش می یابد. بی شک شبکه های سی ان جی در آمریکا با توسعه سریعی روبرو خواهد شد.
وی در واکنش به تصمیم شرکت هوندا برای متوقف کردن تولید خودروهای سی ان جی تاکید کرد: این یک مساله اقتصادی است. به نظر من خودروهای هوندا سیویک که با سی ان جی کار می کند، از بالاترین و پیشرفته ترین فناوری ها برخوردار بوده است.
البته در کنار آمریکا برخی کشورهای اروپایی نیز به تعهدات حود برای توسعه تولید خودروهای سی ان جی ادامه می دهند و سرمایه گذاری های زیادی را در این زمینه انجام داده اند. مدل های جدید خودروهای سی ان جی نیز به زودی در بازار اروپا عرضه می شود.
شرکت اس ئی ای تی به عنوان مثال دو مدل جدید خودروهای سی ان جی به نام های لئون تی جی آی و می اکوفیول را به بازار عرضه می کند. این شرکت تاکید کرده است که فروش خودروهای سی ان جی در بازار اروپا طی 5 سال اخیر بیش از 3 برابر افزایش داشته است.
فروش این خودروها در بازار اسپانیا با رشد چشمگیر 6 برابری روبرو شده است. با توجه به فناوری پیشرفته استفاده شده در این خودروها و هزینه پایین تر سوخت، خودروهای سی ان جی گزینه منطقی تری نسبت به سایر خودروها است و موجب کاهش 30 تا 50 درصدی هزینه سوخت می شود.
منبع:
اتوموتیو ورلد