۰

سناریوی «نرخ دوم بنزین» برای کنترل قاچاق

گازوئیل احتمالا سال آینده دو نرخی می‌شودیک مقام مسئول از پیشنهاد سناریوی نرخ دوم بنزین برای سال آینده به منظور کنترل قاچاق خبر داد.
کارت سوخت - میز نفت
کارت سوخت - میز نفت
به گزارش ميزنفت ،یک مقام آگاه در دولت اظهار داشت‌: تک نرخی شدن قیمت بنزین به رغم نکات مثبتی که داشت باعث ایجاد یک مشکل شد و آن هم خارج شدن کارت هوشمند سوخت از دور مصرف بود.

وی با اشاره به نقش کارت سوخت‌های شخصی در کنترل دقیق آمار مصرف خودروها و قاچاق بنزین اضافه کرد: احتمالاً برای سال آینده به وضعیت دو نرخی باز می‌گردیم اما به گونه‌ای که مصارف کارت هوشمند سوخت جایگاه‌داران بسیار محدود می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: بر اساس سناریویی که مطرح کرده‌ایم افراد با کارت سوخت خودشان به هر میزان که مایل باشند از بنزین استفاده خواهند کرد اما اگر خواستند به هر علت با کارت دیگری از جمله کارت جایگاه‌دار سوختگیری کنند باید قیمت دوم که نرخ بالاتری است را بپردازند.

وی ادامه داد: بر این اساس بنزین فقط برای کسانی که از کارت هوشمند خودشان استفاده نمی‌کنند با قیمت متفاوتی عرضه خواهد شد.

وی همچنین خبر داد: از سال آینده تلاش می‌کنیم نرخ دومی برای گازوئیل قرار داده شود که به قیمت فوب نزدیک باشد به شرط اینکه سامانه‌ها و زیرساخت‌های الکترونیکی لازم درباره معاملات نفتی ایجاد شود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش فارس درباره نزدیک شدن قیمت بنزین در فوب خلیج فارس و قیمت داخلی آن و اقدام اساسی دولت برای آزادسازی قیمت سوخت و رفع اساسی معضل قاچاق گفت: نظر ما این است که می‌توان از کاهش قیمت جهانی نفت برای اصلاح قیمت سوخت استفاده کرد با این وجود مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد.

این مقام مسئول توضیح داد: قیمت بنزین فوب یعنی روی کشتی در آب‌های بین‌المللی هم اکنون تقریبا لیتری 1300 تا 1400 تومان است اما وقتی کشتی پهلو بگیرد، سوخت در انبارها تخلیه شود و از انبارهای شرکت نفت به مبادی عرضه برود هزینه‌هایی خواهد داشت و علاوه بر آن باید مالیات بر ارزش افزوده و مالیات شرکت نفت نیز پرداخت شود که به هزینه تمام شده بنزین اضافه خواهد شد.

وی افزود:‌ بر این اساس سرجمع قیمت بنزینی که هزار تومان عرضه می‌شود بیش از 2500 تومان برای دولت تمام خواهد شد.

وی تصریح کرد: آثار اصلاح قیمت بنزین در اقتصاد چندان  جدی نیست اما آثار افزایش قیمت گازوئیل به دلیل تاثیر آن روی هزینه حمل و نقل، صنایع و نیروگاه‌ها بسیار جدی خواهد بود.

این مقام آگاه در خصوص پلمب شیرهای مازوت نیروگاه‌ها نیز اظهار داشت:‌محیط زیست درباره آلایندگی سوخت مازوت نیروگاه‌ها درست می‌گوید، ما شروع کرد‌ه‌ایم که صنایع را حتی‌الامکان به سمت گازسوز شدن ببریم چرا که پالایش گاز ما در پارس جنوبی و دیگر منابع سال آینده به 700 میلیون متر مکعب در روز می‌رسد و سعی می‌کنیم نیروگاه‌ها تا جای ممکن گازسوز شوند ضمن اینکه ارزش صادراتی یک لیتر فرآورده نفتی از یک متر مکعب گاز به مراتب بیشتر است.



منبع: فارس
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب: 10236
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *